Спалах — 28.12.21
    ТЕКСТ: Костянтин Ковалішин
    Чарівна пігулка: як працюють ліки від ковіду

У 2014 році Агентство зі скорочення військової загрози міністерства оборони США замовило пошук речовини, що зможе боротися із вірусом венесуельського кінського енцефаліту, який передають москіти. Він викликає запалення центральної нервової системи у коней, зебр та інших непарнокопитних, але може передаватися і людині та викликати серйозне захворювання1. Розробкою зайнявся приватний Університет Еморі – і дослідники розробили речовину, відому зараз як Молнупіравір.

Чому їх цікавив збудник венесуельського кінського енцефаліту? Ще під час Холодної війни і СРСР, і США розглядали цей вірус як можливу біологічну зброю. Відповідно, потрібно було в разі чого захистити населення і вилікувати їх від вірусу. Американські вчені визнають, що першими бажаний противірусний препарат змогли створити науковці в СРСР та сателітах, але радянська розробка далі не пішла.

І ось після успішних досліджень, що показали ефективність цього препарату проти кінського енцефаліту, вчені вирішили перевірити речовину на інших патогенах, бо молекула Молнупіравіру теоретично може працювати проти інших РНК-вірусів. Вони спробували її на інших збудниках і виявили ефективність проти Еболи, Чикунгуньї та грипу, зокрема H1N1 (свинячого грипу), а також проти вірусів SARS-CoV та MERS-CoV – родичів і попередників вірусу, що лютує зараз. Якраз тоді, коли група готувалась до нового етапу випробувань цієї молекули проти грипу, з’явилися новини про загадковий вірус в Ухані – і випробування одразу змінили. Тепер цей препарат тестують для знешкодження SARS-CoV-2.

Сьогодні поговоримо про Молнупіравір та інші противірусні речовини, які, можливо, допоможуть людям вилікуватися від ковіду

За підтримки Міжнародного Фонду «Відродження» та Європейського Союзу в рамках гуманітарної ініціативи «Людяність і взаємодопомога», «Куншт» створює окрему рубрику присвячену COVID-19. Її мета – культивувати критичне мислення та стійкість до маніпуляцій в медіа щодо теми пандемії.

Зараз препарат Lagevrio з Молнупіравіром як діючою речовиною – це таблетки, які треба приймати двічі на день впродовж п’яти днів на початку хвороби (5 днів від появи симптомів). Препарат виробляє американська компанія Merck & Co. Механізм дії Молнупіравіру такий: він заважає вірусу розмножуватись. Молекула «влаштовується» у копії РНК – генетичного матеріалу вірусу, і коли вірус збирає нові копії себе, використовуючи дефектні РНК, виникає надто багато мутацій. Відповідно, вірус не може «нормально» копіюватися. Уявімо процес створення автомобіля, але креслення повністю неправильні: хороше авто з них не сконструюєш. Тож з часом армія смертельних вірусів перетворюється на музей дефектів2. Молекула названа на честь Мьольніра – молота скандинавського бога Тора: мовляв, речовина буде бити віруси, як і легендарна зброя – ворогів. Тому якщо початок назви молекули щось нагадав, то це не випадково.

Після доклінічних випробувань та першої фази (дослідження на безпеку), почалися річні випробування ефективності, які показали дуже хороші результати: померли або були госпіталізовані 7% пацієнтів, що приймали препарат, проти 14%, що отримували плацебо, тобто ризик смерті/госпіталізації зменшився на 50%. Втім нещодавно виробник оголосив, що препарат менш ефективний: заявляють про 30%.

Країни вже вишикувались у чергу на купівлю препарату. Наприклад, США забронювали 3,1 мільйона доз, Японія 1,6 мільйона, Британія – 480 тисяч3

Другу обнадійливу молекулу – PF-07321332 – розробила відома нині компанія Pfizer. Її випускатимуть у таблетках, які потрібно буде приймати разом зі ще одним препаратом – ритонавіром. Ці ліки будуть затримувати «переробку» організмом молекули від Pfizer, щоб вона довше зберігала свою максимальну концентрацію – ритонавір буде сповільнювати активність цитохромів печінки – молекул, які «нейтралізують» іншорідні для організму молекули. Це не перше таке використання ритонавіру, ця властивість давно відома. Препарат матиме торгову назву Paxlovid. Пігулки треба приймати на початку захворювання, протягом п’яти днів від початку симптомів.

І PF-07321332, і ритонавір належать до класу інгібіторівІнгібітор – речовина, що сповільнює чи зупиняє перебіг хімічних реакцій. протеаз. Протеази – це ферменти, що розщеплюють пептидні зв’язки амінокислот у білках. А інгібітори якраз і пригнічують активність саме вірусних протеаз. Тобто вірус не може адекватно себе будувати: білки, з яких він складається, вже не мають потрібного розміру і форми. Їх не «розрізають» правильно, бо працівники, які повинні були б це робити, лежать зв’язані. До слова, цей механізм дії – теж далеко не новий. Його використовують, наприклад, для лікування ВІЛ та гепатиту С.

Як і у випадку першого препарату, його історія не почалася 2019 року. Властивості  різних інгібіторів протеаз обговорювали і для лікування інфекції, викликаної SARS-CoV. Потім теорія підтвердилася, коли препарат-родич нашого успішно вилікував інше, на 100% летальне захворювання – інфекційний перитоніт котів, який теж викликаний одним із коронавірусів. Декілька змін – і ліки готові до випробувань, а їхні результати доволі обнадійливі. Препарат зменшує ризик госпіталізації/смерті на 89%. Тут варто зазначити, що обидва препарати випробовували саме серед пацієнтів із групи ризику, і вони будуть спрямовані саме на них.

США готові закупити десятки мільйонів пігулок і виділити на це понад п’ять мільярдів доларів. А Європейське агентство з лікарських засобів вже дозволило використання таблеток від Merck10 і Pfizer11 в екстрених випадках, а FDA надало дозвіл на використання13

Pfizer та Merck дозволять виробництво генериківГенерики – непатентований лікарський препарат, що є відтворенням оригінального препарату, на який закінчився термін патентного захисту.. Тобто фармкомпанії із менш розвинутих країн матимуть право та зможуть самостійно виробляти препарат. Схема така: ліцензії на ліки передають організації «Пул медичних патентів» (Medicines Patent Pool, МРР), підтриманій ООН, що і до ковіду намагалася поширити доступ до ліків проти ВІЛ та гепатиту С, а потім ця організація субліцензує інші фармкомпанії. Компанії не будуть отримувати відсотки від продажу, поки ковід залишиться надзвичайною ситуацією у сфері охорони здоров’я, за визначенням ВООЗ. Цей хід дозволить сотням країн мати ширший доступ до ліків. Що важливо, українські виробники матимуть доступ до виготовлення ліків від Pfizer, але не від Merck, судячи із документів4,5. Водночас з огляду на коментарі12 очільників МОЗ, Україна збирається централізовано закуповувати ліки як і від Pfizer, так і від Merck.

Випробування обох препаратів проводили і в Україні. Це відбувається лише після того, як пацієнт підпише інформовану згоду. Тому не вірте, якщо хтось почне розказувати, що їхніх родичів пігулки змушували ковтати силою6. До речі, вакцини у нас також випробовували.

Є й більш незвичні варіанти. Зокрема вчені з університету Пенсильванії вигадали таку собі «жуйку від ковіду»9. Це спосіб «надурити» вірус. Кожен вірус чіпляється до «своїх», специфічних клітин, на поверхні яких знаходить потрібні йому рецептори – білки. Вірус знаходить «свій» рецептор, «під’єднується» до нього і проникає в клітину. А що буде, якщо просто виробити купу рецепторів, набити ними жуйку і дати пацієнту? У перші дні захворювання вірус якраз активно розмножується в слизовій ротоглотки. Як показали дослідження (поки ще на не людях, а в пробірці), 50 мг в пластинці достатньо, щоб активність вірусу знизилася на 95%. Найближчим часом очікувати в АТБ протиковідний «Дірол» не варто, але це дуже перспективний напрям, якому, втім, ще треба достатньо багато досліджень.

Загалом кількість досліджень про те, як і чим лікувати ковід, перевищила три тисячі7. Учасників може бути від 20 на першій фазі клінічних досліджень до 45 000 на третій. Так само, далеко не всі випробування показували ефективність досліджуваних ліків. Але це теж хороша інформація, оскільки ми тепер знаємо, чим лікувати не треба. Наприклад, гідроксихлорохін, який свого часу «рекламував» колишній президент США Дональд Трамп, виявився неефективним. Щоправда, це не заважає Трампу досі розповідати про його дієвість, а сенаторам та його прихильникам це повторювати й ковтати таблетки без причини. Так само результати можуть бути суперечливими. Наприклад, ремдесивір є показаним до використання у США (Україна теж його закуповує та використовує), але ВООЗ не рекомендує його використання. Фахівці не можуть дійти згоди щодо оцінки різних досліджень.

Важливий нюанс: ми розглянули саме противірусні препарати, які напряму мають діяти безпосередньо на збудник хвороби, як, якщо дозволити собі певну ширину порівнянь, антибіотик на окрему бактерію. Окрім них, є ще ліки на основі антитіл (як і «коктейлів» із них, так і просто реконвалесцентної плазмиРеконвалесцентна плазма – плазма, яку отримують із крові людей що вже перехворіли на ковід.) і ті, які «працюють» із нашим імунітетом (на кшталт дексаметазону чи тоцилізумабу).

Чому противірусні ліки важливі?

До цього у нас не було надійних агентів, які ми могли використовувати на початку захворювання. Зараз, на жаль, абсолютну більшість ліків можна застосовувати, лише коли захворювання стає серйознішим. Наприклад, дексаметазон треба вживати тільки людям із сатурацією, нижчою за норму (і якщо ви бачите, що хтось виписав дексаметазон або інші гормони за умови нормальної сатурації, видаліть телефон цього лікаря і більше не звертайтеся). Результати клінічного дослідження RECOVERY показали відсутність користі і ще й можливу шкоду дексаметазону для пацієнтів із нормальною сатурацією. Із клінічного досвіду, дексаметазон, призначений за нормальної сатурації та на початку захворювання – це квиток до дуже тяжкого ковіду, зокрема реанімації та ураження легень 80–90% (річ у тім, що дексаметазон пригнічує імунітет, і ми «відкриваємо» вірусу ворота, знімаємо захист та дозволяємо розмножуватись).

А якщо противірусні препарати покажуть свою ефективність, можна буде боротися з інфекцією вже на ранніх стадіях. До того ж боротись ефективно – такі високі показники раніше не були доступні. Наприклад, ремдесивір в одному із досліджень, на яке опираються в США, показав зменшення медіанного часу одужання з 15 днів у контрольній групі до 10 днів за умови прийому препарату. Щодо летальності – 11% у ремдесивіру проти 15% у групі, що приймала плацебо8. А тепер згадайте ефективність препаратів, наведених вище – і в нас на горизонті з’являються серйозні союзники. І, хто зна, можливо, із вакцинацією та цими таблетками ми вже впритул наблизимось до перемоги на пандемією.

Матеріал розміщено за підтримки Міжнародного Фонду «Відродження» та Європейського Союзу в рамках гуманітарної ініціативи «Людяність і взаємодопомога». Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження» та Європейського Союзу.

ТЕКСТ: Костянтин Ковалішин