Блог — 27.06.19
    ТЕКСТ: Куншт
    Ілюстрації: mr.zhuravchik
    Дайджест четверга: від рекордної спеки до мавп капуцинів

Синоптики передачають рекордні температури у Європі, бразильські капуцини використовували інструменти для обробки їжі, астрономи відкрили нову планетарну туманність, а у Сан-Франциско планують заборонити електронні сигарети.

🔥 Гарячіше тільки в пеклі

Синоптики передбачають потужну теплову хвилю, що принесе надзвичайне підвищення температури у четвер та п’ятницю на території більшості європейських країн. Очікується, що на території протяжністю від Іспанії до Польщі температура буде перевищувати норму на 11-17 °C, тобто фактичні показники досягнуть позначки у 35-40 °C залежно від регіону.

Найвищою температура буде у великих містах внаслідок ефекту «міського теплового острова», що виникає через надмірне використання матеріалів із високими тепловими та відбивними властивостями поверхні (бетон, асфальт), а також через відносно малу площу зелених насаджень, що призводить до втрати тіньової зони й збільшення кількості вуглекислого газу.

Максимальних позначок стовпчик термометра досягне у центральній та західній Європі. Таким чином більшість країн може зафіксувати нові рекордні температури червня. Наприклад, у Франції чинний рекорд становить 44.1 °C, у Німеччині – 38.5°C. Літа 2018, 2016, 2010, 2003, 2002 років були найгарячішими. Теплова хвиля 2003 року спричинила близько 70 000 смертей у Європі. За підрахунками, гаряче літо в Німеччині минулого року викликало щонайменше 1000 смертей внаслідок теплових ударів та проблем із серцево-судинною системою1.

🐒 Капуцини використовували кам’яні інструменти для видобутку їжі

У журналі Nature Ecology & Evolution 24 червня була опублікована стаття про дослідження мавп капуцинів у Національному парку Серра да Капівара, Бразилія. Вчені ідентифікували кам’яні інструменти, яким від 2400 до 3000 років. Капуцини їх використовували для видобутку їжі. Найцікавіше те, що процес обробки продуктів мавпи змінювали: спочатку в період між 2400 і 300 років тому, а потім 100 років тому. Це стало першим прикладом еволюції застосування інструменту праці за межами людського роду – ми зовсім не унікальні.

Дослідження доводить, що цей вид має індивідуальний археологічний слід в Бразилії: такий собі період «Кам’яного віку» та «Античності» у використанні своїх інструментів.

Найдавніші камені використовувалися як молотки – вони були відносно невеликими і легкими, хоча вони сильно пошкоджені й не мають слідів кешью. Втім, автори припускають, що ці інструменти використовувалися для дрібнішої їжі, в яку було важко поцілити. Потім, приблизно 300 років тому, щось змінилося. Мавпи почали використовувати набагато більші засоби. І лише століття тому капуцини в цій місцевості почали використовувати кам’яні інструменти для подрібнення кешью2.

✨ Нова планетарна туманність підтверджує теорії астрономів

Група астрономів на чолі з Квентіном Паркером (Quentin Parker) з Університету Гонконга виявила планетарну туманність BMP J1613-5406. За підрахунками маса зірки, яка утворила туманність, оцінюється в 5,5 мас Сонця. Про це свідчать такі властивості туманності, як велика кількість азоту по відношенню до водню і кисню. Це відкриття підтверджує теоретичні розрахунки, що масивні зірки здатні утворювати планетарні туманності. До цього часу астрономи спостерігали зірки з масами до 3 мас Сонця, які здатні їх утворювати.

Планетарні туманності не мають нічого спільного з планетами. Вони утворюються пізньому етапі життя зірок із малою та середньою масою (від 0,8 до 8 мас Сонця). Планетарна туманність складається із білого карлика й іонізуючого газу довкола нього. Це відносно короткочасне явище (проти значно довших етапів зоряної еволюції), яке триває кілька десятків тисяч років3.

🚭 У Сан-Франциско планують заборонити продаж електронних сигарет

У вівторок, 25 червня, влада міста проголосувала за проект, який забороняє магазинам продавати вейпи. Крім того, заборона накладатиметься на онлайн-крамниці, які можуть здійснювати доставку в Сан-Франциско.

Причина заборони – брак наукових досліджень щодо впливу електронних сигарет на здоров`я людини, а також побоювання, що використання електронних сигарет дуже популярне серед молоді. Почавши курити, вони згодом можуть спробувати традиційні цигарки. Мериня міста Лондон Брід має 10 днів, щоб підписати постанову, однак вона вже зазначила, що підпише її.

У деяких країнах, як-от Австралія чи Японія, мають певні обмеження щодо вживання е-сигарет, адже нікотин вважається отруйною речовиною. А у Таїланді діють чи не найжорсткіші правила — за використання таких пристроїв можна отримати штраф або навіть потрапити до в’язниці4.

А більше про «безпечні» альтернативи курінню, дізнайтеся у статті «Поховай мене дим».

Хочеш, щоб про науку говорили більше? Приєднуйся до нашої спільноти Куншт і підтримай популяризацію науки.

ТЕКСТ: Куншт