fbpx

Ми теж не любимо поп-ап. Але нам потрібна твоя підтримка!

Блог — 12.06.19
ТЕКСТ: Куншт
Фото: Куншт
Дайджест четверга: від зайвої ваги до відредагованих малят

Алгоритми не люблять бідних людей, квитки на Міжнародну космічну станцію коштують дорого. Крім того, у Росії вчений хоче створити генетично модифікованих дітей.

💡Вимкни світло, бо погладшаєш

Нічний сон із увімкненим джерелом світла – нічником, телевізором чи навіть вуличним освітленням – може сприяти появі зайвої ваги. Про це свідчать результати роботи групи дослідників з Національного інституту здоров’я довкілля людини. Протягом майже шести років вони досліджували сон близько 44 000 жінок віком від 35 до 74 років з усіх штатів США. Серед жінок, які не мали ожиріння на початку дослідження, ті, хто повідомляли про вплив будь-якого світла на нічний сон приблизно на 20% частіше страждали на ожиріння впродовж дослідження, ніж ті, хто не повідомляв про вплив світла вночі. Також жінки, які спали поблизу джерела світла, на 17% частіше набирали щонайменше 5 зайвих кілограмів під час дослідження, ніж та група жінок, яка спали у повній темряві.

Дослідники припускають, що наявність джерела світла опосередковано може впливати на появу зайвої ваги через зменшену тривалість сну. Це так само може порушувати вироблення гормону апетиту, що призводить до збільшення кількості спожитої їжі. Світло вночі також може порушити рівень гормону сну та стресу, що безпосередньо впливає на обмін речовин1.

🧬 Ще один із генетичними ножицями

Російський молекулярний біолог Денис Ребриков розповів Nature, що він планує генетично модифікувати ембріони людини, «вимкнувши» ген CCR5, та імплантувати їх до матки ВІЛ-інфікованих матерів. Саме цей ген кодує білок, який дозволяє вірусу HIV-1 (ВІЛ) проникати до клітин. У разі його мутації («вимкнення») ризик отримати вірус зменшується. Таке редагування, на думку науковця, забезпечить нечутливість до вірусу й так званий «генетичний імунітет». Ребриков впевнений, що його дослідження допоможе ВІЛ-інфікованим жінкам народжувати здорових дітей.

Така заява викликала занепокоєння наукової спільноти. Якщо йому вдасться отримати дозвіл на експеримент, він стане другою людиною, що створить генно модифікованих дітей. Першим був китайський доктор Хе Цзянькуй, який у листопаді 2018 року заявив про народження здорових дітей, чий ген CCR5 було відредаговано. Після цього дослідника розкритикували за передчасність та небезпеку таких експериментів. Крім того, досі точаться суперечки щодо юридичного статусу його дослідження.

Імплантація ембріонів із відредагованими генами заборонена в багатьох країнах. У Росії також є закон, який забороняє генну інженерію в більшості випадків, але невідомо, чи під ці правила підпадають маніпуляції з ембріонами. Щоб зменшити ймовірність покарання за експеримент, Ребріков планує спочатку отримати схвалення від трьох урядових установ, зокрема від міністерства охорони здоров’я. Очікування може тривати від одного місяця до двох років2.

Хочете краще розібратися в контексті проблеми? У блогах Оксани Півень можна знайти захопливу історію експерименту Хе Цзянькуя, а також можливої долі народжених близнят Лулу та Нани.

🚀 У відпустку на МКС

Нещодавно NASA оголосило, що планує відкрити Міжнародну космічну станцію для приватних місій, і до SpaceX вже звернулась одна із американських компаній щодо відправлення людей на МКС.

Компанія Bigelow Space Operations повідомила, що минулого року зарезервувала у SpaceX до чотирьох запусків на МКС із передплатила їх. Кожен запуск розрахований на політ чотирьох осіб, які проведуть на космічній станції від одного до двох місяців. Наразі вартість одного такого квитка складає 52 мільйони доларів. Щоб розпочати активну співпрацю, потрібно дочекатися завершення тестувань і сертифікацію Dragon Crew, який може доставити приватних астронавтів на МКС. Утім, Bigelow Space Operations налаштована оптимістично і «приєднується до гри»3.

💒 Церква і ґендер

У понеділок Ватикан опублікував офіційну позицію, категорично заперечуючи ідею про те, що люди можуть вибирати ґендер.
Документ, виданий освітнім департаментом Ватикану, повторює минулі заяви папи Франциска: прийняття сучасних уявлень про ґендер загрожує традиційним сім’ям й ігнорує природні відмінності між чоловіками і жінками. Так католицька церква засуджує «заклики до громадського визнання права на вибір статі й існування багатьох видів сімейних союзів суперечать моделі шлюбу, де є один чоловік і одна жінка, що часто зображується як рудимент патріархального суспільства». Ватикан вважає, що ідея ґендерного різноманіття це «не більше, ніж плутана концепція свободи з царини почуттів і бажань».

Документ був підписаний кардиналом Джузеппе Версальді, главою Ватиканської Конгрегації з католицької освіти й був написаний як посібник для католицьких шкіл, учителів і вихователів4.

Хліб, сир, солодощі, але не мило. Тверде мило алгоритми не ідентифікувало, зате з рідким проблем виникло менше.

🖲 У полоні стереотипів

Алгоритми розпізнавання об‘єктів від Google, Amazon і Microsoft визначають побутові предмети з домівок малозабезпечених у середньому на 20% гірше, ніж у тих, хто живе в достатку. Дослідники лабораторії штучного інтелекту Facebook проаналізували 117 категорій речей – від взуття до мила й меблів – з різних домівок (від сім‘ї з Бурунді, місячний дохід якої складає 27 доларів, до українських ґазд із доходом у 10 090 доларів на місяць). Результати показали, що алгоритми помиляються на 10% частіше, коли отримують завдання розпізнати речі людей із місячним доходом до 50 доларів, ніж тих, хто заробляє понад 3500 доларів. Порівнявши розпізнавання речей, що належать сім‘ям зі США з речами жителів таких африканських країн, як-от Сомалі або Буркіна-Фасо, з’ясувалося, що алгоритми на 15-20% краще впоралися з речами американців.
Чому це важливо? Технології ШІ активно впроваджують в різні сфери нашого життя (рекомендації відео на Youtube, спам-фільтри, FaceID тощо). Більшість програмістів, які створюють ці технології англомовні, походять із розвинутих країн, білошкірі, і це не може не впливати на роботу ШІ. Саме тому алгоритми є часто упередженими, а інколи й расистськими. Це одна з найбільших проблем на шляху до розвитку ШІ, яку необхідно вирішити5.

Розвиток технології часом лякає своєю швидкістю, проте ми знаємо, що машини насправді можуть бути корисними. Як ми з ними можемо подружитися, читайте у нашому спецпроекті «Майбутнє настане вчора: нейроінтерфейси».

Ти можеш купити каву зранку, а можеш витратити ці гроші на популяризацію науки, ставши другом Куншт. Ми радіємо, коли нас стає більше!

ТЕКСТ: Куншт