Блог — 04.07.19
    ТЕКСТ: Куншт
    Ілюстрації: Куншт
    Дайджест четверга: від Короля Ночі до запису висадки на Місяць

Записи діяльності людини на Місяці продають за 700 000 доларів. У аномальній спеці в Європі винна людина. Елізабет Голмс може загриміти у в’язницю. Незалежний центр перевірки й валідації NASA тепер носить ім’я математикині Кетрін Джонсон.

🌕 Записи з висадки на Місяць можуть продати за шалені гроші

Стажеру NASA Гарі Джорджу неабияк поталанило: у 1976 році він придбав набір з 65 коробок відеозаписів, на державному аукціоні за 217 доларів. Серед них виявилося кілька оригінальних касет з усією діяльністю людини на Місяці. Тепер Джордж продає їх на аукціоні Sotheby’s і може отримати за них два мільйони доларів.

Більшість стрічок з коробки чоловік продав місцевим телеканалам, але три записи з назвою APOLLO 11 EVA залишив собі. EVA, або extravehicular activity – це вихід у відкритий космос, і на них знято все, що робили астронавти після висадки на Місяць.

На записах – дві з половиною години відеоматеріалу: від перших кроків Ніла Армстронґа на Місяці до міжпланетної розмови з тодішнім президентом Річардом Ніксоном і встановлення американського прапора.

Стартова ціна лоту – 700 000 доларів, проте організатори аукціону вважають, що продадуть стрічки значно дорожче, особливо у ювілейний 40-й рік із дня запуску місії1.

💉 Засновниці стартапу Theranos загрожує 20 років в’язниці

Засновницю компанії Theranos Елізабет Голмс та колишнього президента стартапу Рамеша Балвані звинувачують у змові з метою здійснення шахрайства та шахрайстві. Парі загрожує 20 років в’язниці і сотні тисяч доларів штрафів. Судовий процес має розпочатися у серпні 2020 року.

Wall Street Journal повідомляє, що прокурори зібрали мільйони сторінок документів, а захист скаржився, що діяльність журналіста Джона Керейру (журналіста Wall Street Journal, чиє розслідування спричинило скандал довкола Theranos й ініціювало розслідування) неналежним чином вплинуло на те, як державні регулятори підійшли до розгляду справи.

Елізабет Голмс заснувала Theranos в 2003 році, щоб розробити пристрій для проведення сотень тестів з однієї краплі крові. Керівниця компанії змогла залучити сотні інвесторів, але в 2015 році The Wall Street Journal опублікував розслідування про те, що заяви компанії насправді є обманом, а Голмс та інші працівники приховують, що їхня технологія не працює. Цей матеріал викликав серйозну негативну реакцію серед спільноти, що, зрештою, призвела до закриття лабораторій Theranos у 2016 році та ліквідації компанії у 2018-му2.

Джон Керейру, зрештою, написав книжку про Theranos, уривок із якої ви можете прочитати на нашому сайті!

🐝 Новий вид бджолиних мух в Австралії був названий на честь лиходія з Гри Престолів

Paramonovius nightking отримав свою назву завдяки своєму режиму та вигляду. Мухи активізуються взимку, мають шиповидну корону й перетворюють інших комах на зомбі.

Комаха завдовжки сантиметр мешкає на невеликій території Західної Австралії. Жіночі особини мух відкладають яйця на інших комахах, а ті потім виїдають їх зсередини, перетворюючи на зомбі.

Paramonovius nightking вдалося помітити в 2012 році кільком активістам громадянської науки у національному парку Wandoo. Роками пізніше, Сюанкун Лі, аспірант Державного об’єднання прикладних наукових досліджень в Австралії (CSIRO), підтвердив, що це новий вид.

Paramonovius nightking є підвидом групи мух, які нагадують бджіл. Вчені вважають, що ця здатність маскування з’явилася, щоб мух не їли птахи, адже бджоли їх жалять3.

🌡 У аномальних температурах винні люди

Вчені-кліматологи з World Weather Attribution Group довели, що рекордна червнева спека в Європі стала в 5 разів ймовірнішою внаслідок зміни клімату, спричиненою людським фактором.

Влітку часто спекотно, але минулотижневе зростання температури в Франції, Швейцарії, Австрії, Німеччині та Іспанії сталося занадто рано. Дослідники порівняли середні показники температури, які були зареєстровані у червні, із даними кліматичних моделей, котрі вказують, що відбувалось би без впливу людини на клімат. Вчені стверджують, що така надзвичайна спека може стати нормою вже до середини століття4.

👩‍💻 Незалежний центр перевірки й валідації NASA змінив свою назву

Незалежний центр перевірки та валідації (IV&V) NASA у місті Фермонт (Західна Вірджинія, США) назвали на честь Кетрін Джонсон. Математикиня Кетрін Джонсон розрахувала траєкторію місії Freedom 7 (перший американський суборбітальний політ) Алана Шепарда в 1961 році, а у 1962 році її попросили перевірити результати електронних обчислень місії Friendship 6 (перший американський орбітальний політ) Джона Гленна. Вона проводила розрахунки для місій NASA протягом усієї кар’єри, включаючи кілька місій Apollo. У 2015 році про Кетрін Джонсон та її колег вийшов фільм «Приховані фігури».

Центр IV&V було створено в 1993 році після рекомендацій Національної дослідницької ради (NRC) та доповіді Комісії Президента щодо аварії на космічному апараті Challenger. З моменту свого заснування більше IV&V NASA сприяла безпеці 100 місій і проектів. Наразі центр працює з 12 майбутніми місіями NASA, зокрема з космічним телескопом Джеймса Вебба, космічним кораблем Orion, ракетою Space Launch System та марсоходом InSight5.

Про жінок у NASA, які творили історію, можете послухати у подкасті Доржа Бату.

🦊 Витривалий песець долає за день рекордну кількість кілометрів

За 76 днів полярна лисиця подолала відстань у понад 3 500 км з рідної Норвегії до Канади, пересуваючись по землі та льоду. Про це повідомили дослідники з Норвезького полярного інституту, які спостерігали за пересуванням тварини за допомогою трекера у період з березня по липень 2018 року. Спочатку вчені не повірили, що лисиця здатна пересуватися такими темпами з одного регіону в інший. Щоденно тварина в середньому долала близько 46,3 км. Одного дня, переходячи льодовий масив у Гренландії, песець подолав 155 км. Це рекордна швидкість пересування представника цього виду, що була коли-небудь зафіксована. Вчені припускають, що песець почав свою подорож у пошуках нових джерел їжі.

Дослідження додало деталей щодо змішування генів у популяціях полярних лисиць у різних регіонах Арктики. Хоча подібні міжконтинентальні подорожі є нечастими серед песців, вони є необхідними для урізноманітнення генів у популяціях. На жаль, скоро це може стати неможливим, оскільки внаслідок глобального нагрівання зникає лід – єдиний місток, що з’єднує ці віддалені регіони6.

Наука робить усе, щоб покращити людські життя. Ми любимо про це говорити й збирати довкола себе людей, яким подобається читати про науку. Приєднуйся до спільноти друзів!

ТЕКСТ: Куншт