Блог — 29.07.19
    ТЕКСТ: Куншт
    Ілюстрації: Куншт
    Дайджест понеділка: від фейків до космічного війська

Вчені працюють над інструментом, який ефективно буде визначати фейки. Франція створює космічне військо. Протизаплідні імпланти блукають жіночим організмом.

🔥 Арктика в полоні рекордних температур

Арктика нагрівається вдвічі швидше, ніж будь-яке інше місце на планеті, і після найспекотнішого в історії червня, регіон буквально «горить».

З початку червня сталося понад 100 лісових пожеж. Лише в Росії 11 із 49 північних регіонів охоплено вогнем. Цього літа, яке видалося сухим та спекотним, навіть у Ґренландії виникають кількаденні спалахи вогню, які видно з космосу.

Хоч лісові пожежі в Арктиці технічно не є рідкісним явищем, за останні роки ситуація погіршується внаслідок глобального нагрівання. Всесвітня метеорологічна організація називає ці випадки «безпрецедентними». Дослідник довкілля Томас Сміт з Лондонської школи економіки стверджує, що явищ таких масштабів за 16-річну історію супутникового спостереження помічено не було1.

🤖 Інструмент, який допоможе ідентифікувати фейки

Оскільки для створення фейкових новин все більше застосовують штучний інтелект, дослідники з Гарвардського університету та Массачусетського технологічного інституту (МІТ) розробили інструмент, який виявляє тексти, що створені за допомогою ШІ.

Раніше дослідники OpenAI створили алгоритм, що навчився створювати статистичні тексти. Тобто для навчання мережі дослідники завантажили великий обсяг тексту, на основі якого алгоритм підбирає найімовірніші слова для генерування правдоподібного тексту. На основі оприлюдненого коду OpenAI команда Гарварду й МІТ створила свій інструмент GLTR (Giant Language Model Test Room).

GLTR виділяє ці найбільш ймовірні слова зеленим кольором, менш передбачувані – жовтим і червоним, а найменш передбачувані – фіолетовим.

Коли науковці просили студентів Гарварду визначити текст, сформований ШІ, студенти знайшли лише половину штучно згенерованих текстів самостійно. З використанням GLTR показник зріс до 72%. Тож дослідники вважають, що такі інструменти можуть допомогти у боротьбі з фейковими новинами, глибинними фейками та твіттер-ботами2.

⚔️ Франція створюватиме наносупутники з автоматами й лазерами

Франція, схоже, серйозно ставиться до створення космічних військ: міністр оборони країни Флоренс Парлі оголосила про початок програми розробки наносупутників, оснащених автоматами й лазерами.

Франція буде вкладати щонайменше 700 млн євро з військового бюджету у розвиток космічної оборони. До 2025 року влада має витратити на це понад 4,3 млрд євро.

Ці гроші підуть на оновлення французької мережі супутників. Військові хочуть, щоб наступне покоління апаратів мало камери для ідентифікації супротивників. Потім планують додати автомати та лазери для атаки та відключення інших супутників.

В межах програми на орбіту будуть виводити супутники, які захищатимуть стратегічні об’єкти. Крім того, у Франції сподіваються, що зможуть швидко запускати нові апарати, щоб заміняти втрачені. Всі ці системи хочуть створити до 2030 року3.

👩🏽 Імплант, який блукає по організму жінки

Протизаплідний імплант, який був розміщений 8 років тому в руці 31-річної жінки з Португалії, перемістився у її легеню. Про це стало відомо під час позапланового лікарського огляду. Протягом трьох місяців жінка страждала від вагінальної кровотечі, і коли вона звернулася до лікаря, гінеколог не зміг знайти імплант в її руці.

Зрештою, жінку довелося прооперувати, щоб дістати імплант. Це винятковий випадок, проте вже не перший. У травні 2017 року ще одна жінка зазнала невдачі: її імплант також опинився у легенях.

Досі лікарі не можуть пояснити, як так сталося, тому просто радять звертатися час від часу до лікаря, щоб вчасно виявити можливу проблему4.

Куншт – це незалежне медіа про науку. Ми розповідаємо про найважливіші події та явища, які змінюють життя людей. Підтримай нас у цьому – ставай другом Куншт!

ТЕКСТ: Куншт