Блог — 23.09.19
    ТЕКСТ: Куншт
    Дайджест понеділка: від страйків до шкідливих бактерій

У Нью-Йорку збираються на кліматичний саміт. Вчені дослідили бактерії, які шкодять печінці. По всьому світу пройшли страйки за збереження клімату.

Підводні археологи знайшли залишки зниклої культури в озері Тітікака в Болівії. Серед знахідок – прикраси із золота та каменю, а також предмети для проведення ритуалів.

Страйкуємо, щоб зберегти планету

В усьому світі пройшли страйки за збереження клімату. У них взяли участь понад 4000 міст у 130 країнах. На вулиці вийшли мільйони людей, а деякі магазини та кафе закривалися на знак підтримки протестів. Так почався тиждень привернення уваги до проблем зміни клімату.

Це вважається наймасштабнішим протестом часів кліматичної кризи. Більше про страйки та інші кліматичні події прийдешнього тижня можна дізнатися на сайті Global Climate Strike1.

Бактерії, що шкодять печінці

Кишкові бактерії, продуктом життєдіяльності яких є етанол (етиловий спирт), можуть бути причиною розвитку жирової хвороби печінки.

Стеатоз печінки (жировий гепатоз) – стан, при якому в клітинах печінки порушується обмін речовин і відбувається накопичення жиру (коли жир складає понад 10% маси печінки). Серед найчастіших причин виникнення цього захворювання – ожиріння, діабет ІІ типу та високий рівень холестерину. Одним із ключових факторів розвитку хвороби є вживання алкоголю. Протягом довгого часу було незрозуміло, чому в людей, які не вживають алкоголь або вживають у малих кількостях, також розвивається стеатоз.

Під час дослідження Китайського центру контролю та профілактики захворювань у Пекіні, було вивчено бактерії зі зразків фекалій 48 здорових людей та 43 зі стеатозом, що виник не через вживання алкоголю. В обох групах були виявлені схожі рівні кишкових бактерій Klebsiella pneumoniae. Проте у 61% людей з неалкогольним стеатозом ці бактерії продукували високу і середню кількість спирту, в той самий час серед здорових людей лише 6,25% мали бактерії, що продукували спирт у тій самій кількості. Коли дослідники пересадили кишкові бактерії, що продукували високий рівень алкоголю та призводити то стеатозу, здоровим мишам, то згодом у гризунів почалися запалення печінки та накопичення жирів у ній. На противагу цьому, пересаджуючи бактерії від здорових людей, подібних проблем у мишей не виникало2.

Нова доповідь щодо зміни клімату

Учетверте за рік в ООН з’являється наукова доповідь великого обсягу, яка попереджає про загрози для людства та планети. Міжурядова група з питань зміни клімату представила свою 900-сторінкову працю. Усередині – прогнозовані впливи та спостереження за льодовиками, які зникають, морськими тепловими хвилями, зростанням рівня моря та безпрецендентного рівня вимушеної міграції.

Вчені з 195 країн зібралися в Монако 20 вересня, щоб затвердити це дослідження. Загалом усі чотири доповіді мають схожі висновки: людство має контролювати та реформувати все, що воно виробляє, споживає та поширює, інакше наслідки можуть бути трагічними.

Цього понеділка в Нью-Йорку починається кліматичний саміт, де фокус-темами буде захист від поганих наукових новин та обговорення рішучих дій, які вимагає громадськість у питанні зміни клімату3.

Статистика

У 2016 році 83% американців не змогли назвати жодного живого вченого. Це на 17% більше, ніж п’ятьма роками раніше. Найвідомішим вченим на той час був Стівен Гокінг. Також знають Ніла Деграсс Тайсона, Джейн Гудолл, Білла Ная, Мічіо Кайку та Річарда Докінза.

ТЕКСТ: Куншт