Блог — 24.06.19
    ТЕКСТ: Куншт
    Ілюстрації: mr.zhuravchik
    Дайджест понеділка: від людських рогів до черв’яків, що їдять каміння

Черв’яки їдять каміння, у людей ростуть роги, в США знову проблеми з приватністю, а Falcon Heavy відправить на орбіту прах. А ще дайджест знайшов свого художника – відтепер із ілюстраціями mr.zhuravchik!

🦄 Як ми стаємо єдинорогами

Смартфони вже трансформували наш спосіб життя – як ми читаємо, працюємо, спілкуємося, і ходимо на побачення. Але що вони роблять з нашим тілом? Нові дослідження двох вчених з Університету Сайншайн Кост, Австралія, свідчать про те, що на задній частині черепа молодих людей ростуть рогоподібні шипи – кісткові виступи, що спричинені тривалим нахилом голови вперед.

Дослідження Девіда Шахара і Марка Г. Л. Сайерса розпочалося близько трьох років з аналізу рентгенівських знімків області шиї зроблених у Квінсленді. На зображенні було видно також частину черепа, де кісткові виступи, що називаються ентесофітами, формуються на задній частині голови. На відміну від загальноприйнятого розуміння подібних наростів, які, як вважалося, зустрічаються рідко і переважно серед людей похилого віку, Шахар помітив їх і у молодих людей. У першій статті, опублікованій в Journal of Anatomy в 2016 році, Шахар і Сайерс проаналізували 218 рентгенівських знімків осіб віком від 18 до 30 років і помітили, що такі кістокові нарости є у 41% молодих людей. Ця особливість була більш поширеною серед чоловіків, ніж серед жінок.

В іншій статті, опублікованій в Clinical Biomechanics в 2018 році, на прикладі чотирьох підлітків, вчені показали, що «роги» не були спричинені генетичними факторами або запаленням, а саме механічним навантаження на м’язи черепа і шиї.

А в третій статті в Scientific Reports дослідники вивчили 1200 рентгенівських знімків людей віком від 18 до 86 років. Вчені виявили, що розмір кісткового наросту, який мали 33% вибірки, зменшувався з віком. Це відкриття суперечило існуючому науковому трактуванню: виявилося, що кісткові нарости були більшими і поширенішими саме серед молоді. «Ці формування потребують тривалого часу для розвитку, а це означає, що ті люди, які страждають від них, мабуть, навантажують цю область ще з раннього дитинства», – коментує Девід Шахар. І постійний нахил голови при намаганні роздивитися певний невеликий предмет у руках добре пояснює ці навантаження1.

👮‍♀️ Ні вуаєристам!

Полісменка Емі Крекельберґ виграла суд проти Міннеаполіса та двох офіцерів поліції та отримала 585 000 доларів компенсації. Що сталося?

У 2013 році Емі Крекельберґ з’ясувала, що її приватні дані хтось переглядав незаконно. Дізналася вона про це випадково, після повідомлення, що працівник Департаменту природних ресурсів штату Міннесота зловживав доступом до державної бази даних водіїв і в такий спосіб «підглядав» за тисячами людей штату, переважно за жінками. Перевіривши, жінка зрозуміла, що потрапила у цей список.

Коли Емі отримала замовлений аудит своїх даних, виявилося, що з 2003 року її профіль переглянули близько 1000 разів, хоч вона ніколи не порушувала закон. Крім того, пізніше Емі з’ясувала, що понад 500 переглядів були здійснені десятками її колег. Ба більше, більшість цих «проникнень» у базу ставалися вночі. Двоє полісменів, на яких згодом позивалася Емі, заходили в базу й переглядали її дані після того, як вона ніби-то відмовила їм у романтичних стосунках.

До речі, протягом останніх років проти Міннеаполіса й інших міст у штаті подали десятки позовів щодо порушення приватності. Багато з них були врегульовані без суду або відхилені. Справа Емі Крекельберґ стала першою справою, яка потрапила до суду і яку задовільнили2.

Захистити свої дані в інтернеті можна й треба. Як? Читайте у статті Антона Кушніра «Основи безпеки кібердіяльності».

🤖 Bumble вилетів з гнізда

Один із роботів Astrobee Bumble здійснив перший тестовий автономний політ на МКС (Міжнародній космічній станції).
    Першому самостійному польоту передували випробування, під час яких астронавт Канадського космічного агентства Давід Сен-Жак вручну переміщував робота по станції, щоб відкалібрувати навігаційну систему. Поки що робот виконує прості рухи, на кшталт «повернути праворуч» чи «рухатися вперед».
    NASA продовжуватиме тести, щоразу ускладнюючи маневри, щоб визначити, наскільки добре працює робот за нульової гравітації.
    Astrobee – це кубічні автономні апарати, які можуть самостійно пересуватися на МКС за допомогою електричних вентиляторів. Вони оснащені відеокамерами, які дозволяють їм орієнтуватися в просторі.
    NASA планує використовувати апарати такого типу для допомоги астронавтам під час місій на Місяць чи Марс. Планується, що робот виконуватиме операційні роботи, як-от обстеження технічного стану обладнання чи проведення інвентаризації3.

🦂 Скорпіони проти бактерій

Дослідникам зі Стенфордського університету й Національного автономного університету Мексики вдалося синтезувати дві сполуки з отрути скорпіонів, які є ефективними у боротьбі проти деяких штамів високоінфекційних бактерій.

Під час забору отрути з живого скорпіона вчені помітили: щойно отрута білого кольору виходила з хвоста членистоногого, вона ставала коричневою, тобто відбувалося окиснення. Причиною цього явища стала присутність двох сполук 1,4-бензохінону, що входять до складу отрути скорпіона. Виявилося, що ці сполуки є схожими за будовою, проте одна з них під час контакту з повітрям набуває червоного кольору, бо містить атом Оксигену, а інша стає синього кольору завдяки атому Сульфуру. Знаючи про те, що бензохінони мають здатність вбивати деякі штами бактерій, вчені почали тестувати знайдені сполуки.

Результати показали, що червоний 1,4-бензохинон ефективно руйнує бактерію Staphylococcus aureus, тоді як синій може вбивати різні штами Mycobacterium tuberculosis – бактерію-збудника туберкульозу. Вони провели дослідження на мишах, а також на окремих зразках різних тканин, щоб перевірити ефективність і безпеку сполук. Обидві сполуки є безпечними для людини й можуть стати в нагоді у боротьбі з бактеріями в епоху антибіотикорезистентності4.

Фотографія нового виду Lithoredo abatanica, Marvin A. Altamia and Reuben Shipway

🐛Черв’як, який їсть каміння й какає піском

Вчені з Північно-Східного університету (США) знайшли на філіппінському острові Бохоль новий вид корабельного черв’яка, який харчується камінням. Молюски виявилися новим родом і видом. Дослідники назвали його Lithoredo abatanica.

Корабельним черв’яком називають двостулкових молюсків з родини Teredinidae. Їхній основний раціон – це деревина. (Від цього й походить назва «корабельний», адже такі черв’яки під’їли не одну палубу.) Перетравлювати целюлозу черв’якам допомагають симбіотичні бактерії, що живуть у сліпій кишці. Бактерії виробляють низку ферментів, вивчення яких, можливо, виявиться корисним для пошуку нових антибіотиків.

Як новий вид молюска отримує поживні речовини з каміння, поки незрозуміло. Одна з версій – каміння допомагає черв’якам перемолоти їжу, як-от планктон чи водорості. Вчені продовжують дослідження нового виду, щоб зрозуміти, як працює її метаболізм5.

Технічний працівник заповнює металеві капсули прахом. Фото: General Atomics

⚱Прах на орбіті

SpaceX готується до третього запуску Falcon Heavy в межах місії Space Test Program-2 (STP-2). Запуск заплановано на 24 червня 18:30 (оновлення: вікно запуску Falcon Heavy відкриється 25 червня о 6:30). Ракета виведе на навколоземну орбіту 24 супутника, а також прах 152 людей.

Цим займається компанія Celestis Memorial Spaceflights, яка викуповує вільне місце на космічних апаратах, щоб відправити на орбіту прах своїх клієнтів.

Сім’ї померлих відправляють компанії від 1 до 7 грамів попелу, які упаковують у маленькі металеві контейнери. Потім ці контейнери встановлюють на супутник і поміщають у ракету разом з науковим обладнанням. Під час цього запуску, наприклад, прах відправиться у космос з анатомічним годинником NASA.

Ціни на транспортування праху в космос починаються з $5000 за орбітальні рейси і від $12,500 за відправку в глибокий космос чи на Місяць6.

Не знаєш, як підтримати Куншт, але дуже хочеш це зробити? Усі способи можна знайти на нашій сторінці Друзів Куншт!

ТЕКСТ: Куншт