Стаття Погляд — 16 червня, 2019

Дайджест понеділка: чутливі носики Тиранозаврів та відмова від пластику на рівні G-20

ТЕКСТ:

ІЛЮСТРАЦІЇ: Куншт

🦖Чутливі носики

Тиранозаври рекс (T. rex) і його «родичі» мали чи не найгостріший нюх серед усіх динозаврів. Про це йдеться у новому дослідженні, опублікованому в «Працях королівського товариства Б» (Б – біологічні науки. – Прим. ред.) – одному із головних друкованих видань Лондонського королівського товариства (британського аналога Академії наук). Вчені спробували приблизно підрахувати, скільки генів брало участь у роботі нюхових рецепторів T. rex.

Ідея про те, що тиранозаври мали гарний нюх, не нова. У 2008 році було дослідження, яке показало, що велика частина мозку T. rex працює саме над обробкою запаху. Нове дослідження полягало у співвідношенні ДНК живих тварин із їхніми тілами й властивостями нюху, щоб краще зрозуміти можливості й поведінку їхніх давно вимерлих родичів. Автори дослідження Ґрем Г’юз і Джон Фінареллі прочесали наукову літературу в пошуках записів щодо розмірів нюхових цибулин і визначили співвідношення головного мозку 42 живих птахів, 2 вимерлих птахів, американського алігатора і 28 динозаврів, які не літали. Вони також дослідили ДНК багатьох живих птахів, а потім об’єднали всі ці дані з раніше опублікованим дослідженням, щоб побудувати нову базу даних генів рецепторів живих тварин. Коли вчені спроектували отриману модель живих істот на динозаврів, то виявили, що T.rex, швидше за все, мав від 620 до 645 генів, які кодують нюхові рецептори. Інші великі хижі динозаври, як-от альбертозавр, також мали велику кількість генів нюхових рецепторів.

Серед живих хребетних найбільшу кількість таких генів має слон – близько 2 500. Із таким нюхом слон може визначити кількість їжі лише по запаху1.

⭐ Загадкова галактика

Хоч галактика ESO 495-21 і розтягнулася всього на 3 000 світлових років, це не заважає їй формувати величезну кількість зірок у 1 000 разів швидше, ніж Чумацький шлях. Можливо, у її центрі розташована надмасивна чорна діра, що незвично для галактики такого розміру. Вивчення ESO 495-21 може допомогти вченим зрозуміти, як формуються і розвиваються галактики загалом.

У центрі майже кожної великої галактики є чорна діра. І що більша галактика, то масивніша чорна діра. У центрі нашої – Стрілець A*, яка у 4 млн разів більша ніж Сонце. ESO 495-21 – це карликова галактика, яка дорівнює за розмірами 3% Чумацького Шляху, і все ж астрономи знайшли ознаки того, що чорна діра в її центрі в мільйон разів масивніша за Сонце. Вона може допомогти вченим зрозуміти, як розвивалися чорні діри й галактики в ранньому Всесвіті. Походження надмасивних чорних дір у центрі галактик досі залишається предметом дискусії: спершу утворюються галактики, а потім чорні діри? Чи чорні діри формують галактики навколо себе? Чи розвиваються вони разом, чи може взагалі інакше?

Астрономи вважають, що ESO 495-21 може бути аналогом для деяких із перших галактик, які утворилися у Всесвіті. Розташування чорної діри в серці цієї галактики – це серйозне свідчення, що чорні діри формують галактики навколо себе2.

🌳 Дві години на природі

Вчені з Екстерського університету у Великобританії дійшли висновку, що люди, які проводять щонайменше дві години на тиждень на природі, мають значно кращі показники здоров’я і загальне самопочуття, ніж ті, хто нехтує цим. Результати дослідження 20 000 людей різної статі, віку, соціоекономічних й етнічних груп по всій Англії вказують на те, що байдуже, чи це був один двогодинний візит чи кілька коротких протягом тижня, які за тривалістю можна підсумувати у принаймні дві години. Учені зазначають, що визначення «природи» доволі широке, це, зокрема, міські парки, сквери та пляжі. Важко достеменно визначити, чому перебування на природі позитивно впливає на здоров’я. Унаслідок такої «прогулянки» знижується рівень стресу. Також це дає можливість якісно провести час із друзями та близькими, що позитивно впливає на психічне здоров’я3.

🧴 Порятунок від пластику

Країни Великої двадцятки (G-20) підписали угоду про скорочення пластикових відходів на зустрічі в Японії минулої неділі. Згідно з договором, країни-члени зобов’язуються обмежити обсяги виробництва пластику. Деталі угоди поки не розголошували, але відомо, що конкретні заходи країни визначатимуть добровільно. Про прогрес повідомлятимуть раз на рік. Як пише японська газета Yomiuri Shimbun, японський уряд сподівається провести першу таку зустріч в листопаді 2019-го.

Забруднення океанів і морських екосистем пластиковими відходами стає все більшою міжнародною проблемою, особливо після ембарго Китаю й інших країн регіону на імпорт пластикових відходів з-за кордону. Окрім накопичення великих об’ємів пластику, існує ще й проблема мікропластику, який важко зібрати, коли він потрапляє у воду. Мікропластик поглинає шкідливі хімічні речовини й накопичується в організмах риб, птахів та інших тварин. Оскільки лише близько дев’яти відсотків існуючого пластику можна переробити, екологи стверджують, що єдине довгострокове рішення проблеми – це менше виробляти й, відповідно, менше використовувати пластик у повсякденному житті4.

1. Хижаки з носиком