Блог — 04.10.19
    ТЕКСТ: Куншт
    Дайджест п’ятниці: чума, малярія, звуки Марса

Чутливий сейсмометр записав, як звучить Марс. Вчені спробували простежити коріння чуми. Також науковцям вдалося з’ясувати, наскільки далеко можуть просуватися малярійні москіти.

Астрономка Гайді Гаммел виявила, що молекулярні хмари туманності Кіля підозріло схожа на тихоходів.

За бажання можна почути Марс

Завдяки марсіанській місії InSight від NASA ми можемо почути Марс. Звуки Марса зафіксував надзвичайно чутливий сейсмометр SEIS – він сприймає навіть вібрації вітру.

SEIS відправили на планету, щоб вивчити сейсмічні хвилі землетрусів (чи то пак, марсотрусів) планети. Сейсмометр відчув кілька ударів, і на їхній основі NASA випустило два треки.Оскільки ці звуки набагато нижчі за діапазон слуху людини, записи довелося трохи обробити, щоб їх було чути будь-кому.

Послухайте, як звучить Марс, тут  чи тут.

Звідки в чуми ноги ростуть?

Дослідники з Інституту всесвітньої історії Товариства імені Макса Планка знайшли у Надволжі, що у Росії, штам чумної палички, яка стала причиною пандемії чуми в Європі у Середньовіччі. Палеогенетики виявили геном цієї бактерії в останках, що були знайдені у місті Лаішево. За словами вчених саме ця бактерія дала початок новим лініям, що згодом поширилися по всій Європі.

Наразі є дві гіпотези, що пояснюють, як чумна паличка гуляла Європою протягом чотирьох століть. Згідно з першою, цю бактерію декілька разів завозили в Європу з Азії. Друга ж говорить про те, що бактерія перебувала у природних резервуарах на території Західної Європи і вряди-годи викликала спалахи хвороби. Те, що паличку виявили на території Росії, вказує на те, що перша теорія є цілком реальною, однак для того, щоб підтвердити її, необхідні додаткові дослідження1.

Москіти витриваліші, ніж усі думали

У дослідженні, нещодавно опублікованому в Nature,  йдеться про те, що малярійні москіти здатні долати сотні кілометрів – їм у цьому допомагають вітри. За одну ніч вони можуть долати таку відстань, перебуваючи на висоті 290 м.

Раніше вчені вважали, що малярійні комарі не здатні подолати дистанцію, яка перевищувала би 5 км, за все своє життя.

Це відкриття може допомогти з розумінням, як такі москіти можуть раптово масово виникати в певних регіонах. Така швидкість пересування може безпосередньо впливати на повторні спалахи захворювань, а також на розповсюдження москітів, які мають імунітет до інсектицидів2.

Статистика

Опитування журналу Nature показало, що більшість дослідників відчувають тиск щодо цитування робіт. Вони змушені посилатися на праці інших вчених там, де це непотрібно. У цьому зізналися 66% опитуваних.

Дослідження вирішили провести після скандалу в Нідерландах. Місцеві журналісти виявили групу науковців-рецензентів, які вимагали від авторів наукових робіт посилатися на свої статті в обмін на позитивний відгук.

ТЕКСТ: Куншт