Стаття Погляд — 02 серпня, 2019

Дайджест п'ятниці: від нових клітин до прибутків Apple

Вчені знайшли нові клітини у тканині печінки. Компанія Apple оприлюднила свої прибутки за третій квартал. У Великобританії в десятки разів зросла кількість випадків хвороби Лайма.

🧬 Вчені знайшли в печінці нові клітини

Науковці з Лондонського Королівського коледжу виокремили з тканини печінки плоду досі невідомий тип клітин, який нагадує за своїми якостями стовбурові.

Якщо це справді так, з часом цей тип клітин може допомогти з відновленням пошкодженої печінки, і трансплантації стануть непотрібними.

Такий тип клітини знайшли вперше. Після того, як його виокремили з тканини, що належала плоду, вчені знайшли цей тип у тканині дорослої людини. Побачити такі клітини вдалося за допомогою секвенування РНК. Вони вже отримали свою назву — гепатобіліарні гібридні клітини-попередники (HHyP).

Звісно, відкриття важливе, проте до практичного застосування цих клітин іще дуже далеко. Якщо вченим вдасться перетворювати плюрипотентні стовбурові клітини (які можуть перетворюватися у клітини всіх типів) у клітини HHyP і потім пересадити їх у пошкоджені тканини печінки, то це може стати великим кроком вперед у регенеративній медицині. Крім того, дослідники мають ще один потенційний сценарій: спробувати запустити HHyP безпосередньо у печінці людини1.

🦏 Два вагітні носороги

Два південних білих носороги одночасно завагітніли у зоопарку Пайрі Дайза у Бельгії. Це важлива новина, адже вид перебуває під загрозою зникнення. Запліднення відбулося природним шляхом. Обох самиць запліднив носоріг Джобі. Маленькі носороги мають з’явитися на світ до кінця 2019 року.

У дикій природі живе близько 18 000 південних білих носорогів, проте через браконьєрство кожні 8 годин ми втрачаємо одного з них. А от північних білих носорогів на Землі лишилося всього два – і це самиці. Цей підвид може зникнути остаточно, якщо вченим не вдасться втілити штучну програму запліднення2.

🦟 Кількість людей, яким діагностували хворобу Лайма у Великобританії, швидко збільшується

Досліджуючи записи лікарів загальної практики за період з 2001 по 2012 роки, науковці встановили, що загальна кількість зареєстрованих випадків хвороби Лайма за цей період зросла майже в десять разів – з 60 до 595.

Наразі офіційна кількість випадків захворювання для Великобританії становить приблизно від 2000 до 3000 щорічно на основі даних лабораторій Англії, Уельсу та Шотландії. За даними нового дослідження, цифра може зрости до понад 8000 випадків до кінця 2019 року.

Хвороба Лайма виявлена ​​у кожному регіоні Великобританії, найбільша кількість випадків зафіксована в Шотландії, на Південному Заході та Півдні Англії3.

💰 Дохід Apple за третій квартал 2019 року

Apple отримала 53 млрд доларів доходу у третьому кварталі 2019 року. Щоправда, продаж айфонів вперше з 2012 року приніс менше, ніж половину цієї суми – майже 26 млрд. Рік тому завдяки своїм смартфонам компанія заробила 29 млрд.

Зате чимало грошей принесли аксесуари, особливо – бездротові навушники AirPods. Якщо об’єднати всі відділи з розробки одягу, мобільних аксесуарів і предметів для розумного будинку в одну компанію, то вона б потрапила до списку Fortune 50, стверджує генеральний директор Apple Тім Кук.

Крім того, дохід від продажу комп’ютерів Mac склав 5,82 млрд доларів, а iPad – 5 млрд, що на півмільярда більше, ніж минулого року.

Наступний фінансовий квартал Apple приверне набагато більше уваги, оскільки тоді вже вийде у продаж новий айфон. Тоді з’являться і нові сервіси – Apple TV+ та Apple Arcade.

Нові телефони від Apple матимуть ще кращу камеру, а на основних моделях буде цілих три лінзи для надшироких світлин4.

Спільнота тих, хто любить і хоче говорити про науку, росте! Приєднуйся і ти – ставай другом Куншт!

1. Нові клітини для печінки