Блог — 21.06.19
    ТЕКСТ: Куншт
    Фото: Куншт
    Дайджест п’ятниці: від скандалів зі стовбуровими клітинами до скандалів у NASA

Так склалося, що там, де стовбурові клітини – завжди скандал, космічна програма NASA стає все дорожчою, в Україні не довіряють вакцинації, а штучний інтелект діагностує хвороби.

🏥 Рецепт медичної пропаганди

Близько десяти видатних американських дослідників стовбурових клітин повідомили, що їхні інтерв’ю долучили до серії «документальних» фільмів, які більше схожі на рекламні ролики ще не доведених науково методів лікування.

Учені сказали, що вони спочатку погодилися на інтерв’ю для освітнього проекту про законні дослідження стовбурових клітин. Відомо, що ці методи лікування мають великий потенціал, але він досі недостатньо вивчений. За кілька днів до виходу «документального» фільму «Революція охорони здоров’я», вчені помітили, що головний акцент творці фільму роблять на сумнівному трактуванні стовбурових клітин як панацеї від усіх хвороб, що дає важкохворим людям марні сподівання.

Після розслідування з’ясували, що фільм був частково фінансований Cell Surgical Network – мережею приватних клінік, проти якої розпочато судовий процес через продаж лікування за допомогою стовбурових клітин, яке не отримало ліцензії від Управління з санітарного нагляду за якістю харчових продуктів та медикаментів США (FDA). У останні роки в США з’явилися сотні таких сумнівних клінік.

Крім того, у фільмі є епізод з Крістін Комелла, головною науковою співробітницею US Stem Cell Clinic. У 2017 році вчені-медики повідомили, що принаймні три жінки стали сліпими після сумнівного лікування у цій клініці. У трейлері документального фільму Комелла каже, що, хоч її «розп’яли» за «кілька небажаних подій», її клініка «допомогла десяткам тисяч пацієнтів», і що «ніхто не може з цим сперечатися».

Цього місяця федеральний суддя підтримав позов FDA, вважаючи, що лікування у клініці є незаконним, і видав заборону на продовження їх діяльності. Продюсери фільму «Революція охорони здоров’я» повідомили журналістам, що вони були здивовані реакцією вчених, і вважають, що питання законності в дослідженні стовбурових клітин є суб’єктивним1.

🚀 Скандали, інтриги, розслідування в NASA

Вартість ракети SLS (Space Launch System), яку NASA планує використовувати для польотів на Місяць, зросла майже на 30%, або майже на 2 млрд доларів від запланованої вартості, а перший запуск ракети, який мав відбутися наступного року, швидше за все відбудеться не раніше червня 2021 року. Про це йдеться у звіті Рахункової палати США (The Government Accountability Office, або GAO), яка перевірила діяльність космічної агенції.

Як повідомляє Washington Post, яка отримала копію звіту, GAO звинувачує NASA у тому, що агенція маскувала справжню ціну програми, перекладаючи деякі витрати на майбутні місії. А також у «відсутності прозорості», особливо стосовно програми пілотованих космічних польотів. GAO каже, що спотворення інформації агенцією ускладнило визначення справжньої вартості програми.

Заступник адміністратора програми пілотованих космічних польотів NASA Вільям Герстенмаєр заявив, що всі витрати прозорі, а також звинуватив GAO у тому, що ті неодноразово демонстрували найгірший варіант розвитку подій. За словами Герстенмаєра, у GAO не розуміють, що «NASA створює найбільш витончений апарат, який коли-небудь будували», а також, що в агенції є великі проблеми, але їх можна подолати2.

🤖 ШІ на варті психічного здоров’я

Аналізуючи мовлення людини, штучний інтелект (ШІ) може передбачити розвиток психозу в неї з точністю до 93%. Про це свідчать результати дослідження групи вчених з Університету Еморі в Атланті й Гарвардського університету.

Вченим уже давно було відомо, що ймовірність розвитку психічних розладів можна визначити за допомогою аналізу мови пацієнта. Технологія ШІ прискорює цей процес і робить діагностику точнішою. Вона базується на аналізі семантичної щільності («насиченості змісту») та використання звуконаслідувальних слів. Низька семантична щільність і надмірне наслідування звуків вказує на початок психічного розладу.

Результати проведеної роботи свідчать про те, що психічні відхилення можуть бути діагностовані до їхніх клінічних проявів нескладною процедурою аналізу мови за допомогою комп’ютерних технологій. Вчені зазначають, що рання діагностика може значно полегшити лікування3.

🇺🇦 Тотальна недовіра

Україна та Японія виявились країнами, які найбільш скептично ставляться до безпечності вакцин. Про це свідчить нове дослідження, яке провело Wellcome Global Monitor. Згідно з опитуванням, тільки 29% українців погоджуються з твердженням, що вакцини безпечні.  (Наприклад, в сусідній Росії з твердженням погодились 44% респондентів). Загалом в опитуванні взяли участь 140 тисяч людей з 144 країн світу.

Результати показали, що 73% опитаних з усього світу довіряють інформації, яку отримують від лікарів, більше ніж порадам друзів, діячів релігії та культури. Найбільше довіряють вакцинації жителі Бангладешу та Ефіопії. Серед європейських країн-аутсайдерів також опинилася Франція.

Експерти з антивакцинного руху Франції стверджують, що причина такого результату ховається в недовірі до влади.

До початку 2000-х років близько 90% французів виступали за вакцинацію, але скандали, пов’язані з фармацевтичними компаніями, похитнули впевненість людей. У 2009 році уряд Франції замовив велику партію вакцини проти свинячого грипу. Менше 10% людей взяли участь у вакцинації – люди просто боялися наслідків від побічних ефектів.4

А тут ми розповідаємо про те, як з’явився відомий міф про зв’язок вакцинації й аутизму та чому він так вкорінився в масову свідомість.

Любиш Куншт? Ми теж тебе любимо й хочемо, щоб ти став нашим другом!

ТЕКСТ: Куншт