Стаття Погляд — 28 червня, 2019

Дайджест п'ятниці: від хакерів до астми

ІЛЮСТРАЦІЇ: mr.zhuravchik

На Кримському півострові знайшли скелет птаха, і це може спростувати думку про те, що такі великі птахи у Європі не жили. У Дніпрі масово загинула риба, вчені Каролінського інституту досліджують зв’язок між жиром та запаленням легень під час астми, а в Гарварді створили робота-комаху, яка взлетіла.

⌨ Хакерське угруповання викрадало дані технологічних гігантів

Масштабне розслідування Reuters довело, що найбільші у світі провайдери хмарних сервісів (Hewlett Packard, IBM, Fujitsu та ін.) ще у 2014 році стали жертвами хакерського угруповання APT10, яке пов’язане з китайським урядом. Відтоді хакери мали доступ до даних корпоративних клієнтів, викрадаючи конфіденційні бізнес-стратегії й інтелектуальну власність у технологічних гігантів, як-от Ericsson і Huntington Ingalls Industries – компанії, що займається будівництвом ядерних підводних човнів.

У Reuters не змогли визначити повний обсяг завданої шкоди, і багато компаній ще не визначили, яка саме інформація була викрадена. Тим часом китайський уряд спростував всі звинувачення щодо участі в атаці. Міністерство закордонних справ Китаю заявило, що Пекін виступає проти промислового кібершпигунства1.

А ми знову скористаємося нагодою нагадати вам про те, що потрібно захищати свої дані. Як і навіщо? Читайте у статті «Основи безпеки кібердіяльності».

🐦 У Криму знайшли скелет вимерлого гігантського птаха

У печері на Кримському півострові знайшли залишки скелету гігантського птаха, що населяв цю територію 1,5-2 млн років тому. Ця знахідка спростовує поширену думку про те, що для Європи великі нелітаючі птахи ніколи не були характерними. Дослідники проводили розкопки в печері й серед скелетів мамонтів, шаблезубих тигрів, гієн і коней виявили стегнову кістку невідомої тварини. Згодом з’ясувалося, що вона належить величезному птахові Pachystruthio dmanisensis, що, за розрахунками, важив близько 450 кг та мав зріст 3,5 м.

Знахідка стала підтвердженням правила Фостера (острівного ефекту) – екогеографічного правила в еволюційній біології, яке стверджує, що представники видів зменшуються або збільшуються в розмірах залежно від ресурсів, доступних їм. Тому певні острівні тварини еволюціонували до більших версій самих себе: менші тварини стають більшими, коли тиск хижаків послаблюється, а більші стають меншими за умови обмежених продовольчих ресурсів.

Знайдені раніше на півострові кістки людей вказують на те, що гігантський птах населяв острів паралельно з людьми, і, можливо, навіть був їхньою здобиччю2.

🐁 Жири можуть сприяти посиленню запалення легень при астмі

При астмі імунна система працює надмірно, викликаючи запалення легень і симптоми, як-от кашель, хрипи й задишка. Важливу роль у цьому відіграє Т-клітина Th2. Для цього дослідники з Каролінського інституту використали метод секвенування одноклітинної РНК (метод визначення первинної структури молекул РНК), щоб визначити активні гени в окремих Т-клітинах (лімфоцитах, що відіграють центральну роль у здійсненні клітинної специфічної імунної відповіді).

Лабораторних мишей «заразили» пиловим кліщем – це загальний алерген, який провокує астматичне запалення легенів, до нього чутливі більшість астматиків. Вчені контролювали експресію генів у Т-клітинах до і після впливу алергенів у лімфатичних залозах і під час запалення у легенях. Науковці виявили, що у Т-клітинах відбувається експресія сотень генів, багато з яких пов’язані саме із синтезом та розщепленням жирів. Коли вони давали мишам препарат для блокування метаболізму жирів, запалення легенів зменшувалося.

«Результати нашого дослідження показують, що жири можуть посилювати запалення легень при астмі, – говорить автор дослідження Джонатан Кокет, дослідник кафедри мікробіології, пухлинної та клітинної біології Каролінського інституту, – зараз ми плануємо перевірити сотні активованих генів, щоб знайти ті, які можуть викликати хворобу або запобігати їй»3.

🐟 У Дніпрі масово загинула риба

Поблизу Канева (Черкащина) місцеві жителі зафільмували, що у Дніпрі загинула риба та раки. Після того, як інформація стала публічною, на неї звернули увагу працівники рибоохоронного патруля й екологічної інспекції.
Фахівці перевіряють температуру води, вміст кисню і вже відправили її на експертизу. Працівник відділу охорони біоресурсів Черкащини Андрій Тичков висловлює припущення, що у воду потрапила отруйна хімічна речовина, проте офіційних висновків поки немає.

У Дніпрі на Черкащині радять не рибалити й не купатися. Результати експертизи обіцяють отримати вже за кілька днів4.

🐝 Робот розміром з комаху вперше злетів

Вчені з Гарвардського університету спромоглися побудувати робота, який важить 500 міліграмів (приблизно як вага канцелярської скріпки) й має з розмах крил менше ніж 5 сантиметрів, який вперше злетів i протримався в повітрі. До цього вченим вдавалося досягти цього результати лише за умови підключення робота до кабелю живлення. Система під назвою RoboBee X-Wing складається з чотирьох крилець із вуглецевого волокна й поліестеру та фотовольтаїчних маленьких модулів. Під джерелом світла ці міні-сонячні батареї генерують 5 вольтів, які вбудований трансформатор конвертує у 200 вольтів (що необхідні для злету). Один з недоліків RoboBee X-Wing – він досі не може накопичувати енергію.

Вчені з різних країн давно мріють створити роботів розміром з бджіл або інших комах, але головний виклик з яким вони зіштовхуються – для польоту потрібно багато енергії. Подібних роботів можуть використовувати для заміру температур, пошуку постраждалих під час катастроф, їх зможуть використовувати як окремо так і цілим роєм.5

Наука змінює світ. Куншт розповідає про це, а ти можеш підтримати проект, ставши нашим другом!

1. Про хакерів, які, ймовірно, пов'язані з китайським урядом