Блог — 09.08.19
    ТЕКСТ: Куншт
    Ілюстрації: Куншт
    Дайджест п’ятниці: і знову машини на автопілоті

Вчені знайшли скелет папуги, який виявився найбільшим представником свого роду. У Нью-Йорку в будні можна покататися на машині з автопілотом.

🚙 У Нью-Йорку тепер можна покататися на машині з автопілотом

У Нью-Йорку запускають шість автопілотних автомобілів, на якому можна буде проїхатися по  Нью-Йоркській військово-морській верфі. Це перший автопілотний сервіс, який запускатимуть у цьому місті. Випробування цих машин, які належать компанії Optimus Ride, проходили в Аризоні.

Поїздити на автопілотниках пропонують по заздалегідь спланованому маршруту, тому сподіватися, що такі авто з’являться й будуть вільно їздити по вулицях, наприклад, Манхеттена – зарано.

Послуга автомобіля, який керує сам собою, буде доступна з 7 ранку до 22:30 у будні.

Нагадаємо, що минулого року машина з автопілотом, яку тестував Uber, вбила жінку. Крім того, три водії загинули, тестуючи автопілот у Tesla. Тож попереду ще багато роботи щодо складних технічних й етичних питань, які потрібно вирішити1.

🦜 Знайдено кістяк найбільшого у світі папуги

Група дослідників з Нової Зеландії та Австралії знайшла кістки птаха, що виявився гігантським представником папуг. Залишки скелету належали Heracles inexpectatus (Гераклу невимогливому) – птаху з ряду папугоподібних, що населяв територію Нової Зеландії у Міоцені, тобто 23-16 млн років тому. За даними вчених, птах сягав у висоту одного метра та важив близько семи кілограмів.

Кістки птаха протягом тривалого часу знаходилися у лабораторії університету, але під час досліджень їх помилково прийняли за кістки прадавнього орла. На початку року студентка університету Фліндерс, що у Південній Австралії, працювала у лабораторії та виказала сумнів щодо того, кому належать ці кістки. Її підозри виявилися небезпідставними – новий аналіз матеріалів вказав на те, що залишки скелету належали величезному папузі2.

🏈 Американський футбол – прямий шлях до струсу мозку

Грати в американський футбол – небезпечно для мозку, навіть якщо спортсмен жодного разу не травмувався. Лише один сезон гри в нього може спричинити шкоду, яка дорівнює струсу мозку.

Вчені з Університету Рочестера в Нью-Йорку стежили за 38 футболістами-школярами. Спортсмени носили шоломи з акселерометрами, які вимірювали кількість і силу ударів під час тренувань та ігор. Перед початком кожного сезону і після його завершення вчені робили МРТ мозку гравців. Найбільшу увагу вони звертали на такі примітивні реакції, як-от слух чи регуляція температури.

Результати вразили науковців. Лише у двох гравців стався струс мозку, але понад дві третини спортсменів отримали дуже серйозні ушкодження. Крім того, вчені виявили у них підвищений рівень тау-білка, що вказує на пошкодження клітин мозку, яке згодом може спричинити втрату пам’яті, депресію та емоційну нестабільність, а в літньому віці стати причиною деменції3.

🥊 Якщо раптом хочеться більше дізнатися про нелегку долю спортсмена

Чи чули ви колись про ХПЕ – хронічну посттравматичну енцефалопатію? Вона виникає внаслідок зміни структури тау-білка. На відміну від ситуації з іншими нейродегенеративними захворюваннями, як-от Альцгаймера та Паркінсона, у випадку з ХПЕ вчені знають напевно причину зміни білка – регулярні удари по голові. Цей висновок можна зробити тому що всі, у кого коли-небудь діагностували ХПЕ, мали історію таких ударів. І саме тому спортсменами ну дууууже цікавляться науковці. Читати більше (статтю можна також прослухати!).

Наука змінює світ. Куншт розповідає про це, а ти можеш підтримати проект, ставши нашим другом!

ТЕКСТ: Куншт