Блог — 12.07.19
    ТЕКСТ: Куншт
    Ілюстрації: Куншт
    Дайджест п’ятниці: від риб до друкованих кісток

У риб і людей схожа мозкова активність під час сну, Британська служба охорони здоров’я розпочне співпрацю з Amazon, Трампу заборонили блокувати користувачів у Twitter, а ESA надрукувало для астронавтів зразки шкіри та кісток.

👨‍🚀 ESA створило зразки шкіри та кісток, надрукованих на 3D-принтері

У межах програми ESA, вчені з університетської клініки Дрезденського технічного університету в Німеччині надрукували на 3D-принтері зразки людської шкіри та кісток. У випадку надзвичайних ситуацій технологія забезпечить збереження життя і здоров’я астронавтів під час тривалих космічних подорожей.

За біочорнила для шкіри, науковці взяли плазму крові, бо вона багата на поживні речовини. Оскільки в умовах мікрогравітації важко працювати із рідинами, дослідники збільшили в’язкість субстрату, додавши до плазми метилцелюлозу й альгінат. Астронавти можуть отримувати ці речовини з рослин і водоростей відповідно.

Створення кісток включало друк стовбурових клітин з біочорнилом та додавання кальцій-фосфатного кісткового цементу, як структурного матеріалу. Щоб зробити умови друку схожими до умов у мікрогравітації, науковці друкували зразки догори дригом.

На зразках шкіри та кісток мета проекту не закінчується, проект також включає створення хірургічних кімнат і стерильного середовища та біодрук складніших тканин для трансплантації й у підсумку друці внутрішніх органів. Дослідники також планують використовувати 3D-біодрук для трансплантації й на Землі1.

💉 Британська служба охорони здоров’я вирішила співпрацювати з Amazon

Відтепер, коли британці будуть ставити пристрою Amazon Echo запитання, що пов’язані зі здоров’ям, він автоматично шукатиме відповіді на офіційному сайті Національної служби охорони здоров’я. Саме там містяться офіційні медичні рекомендіції та поради. Досі Amazon Echo відповідав, засновуючись на популярних відповідях з інтернету.

Уряд Британії вважає, що така співпраця матиме позитивні наслідки: по-перше, це зменшить навантаження на лікарів та переповнені лікарні. Крім того, це допоможе літнім людям, інвалідам та сліпим пацієнтам, яким в такий спосіб зможуть легше знайти потрібну інформацію.

Проте є побоювання, що голосова послуга може зашкодити серйозно хворим шукати належну медичну допомогу. Важливо розуміти, що Amazon Echo лише відповідатиме на запитання, а не буде заміною консультації у лікаря2.

🐠 Мозкова активність риби крилатки смугастої схожа на людську

Результати дослідження міжнародної групи вчених вказують на те, що під час сну мозкова активність риби крилатки смугастої є подібною до тієї, що спостерігається у людини під час фази глибокого сну.

Нові дані свідчать про те, що процес сну почав формуватися щонайменше 450 мільйонів років тому у риб, ще до їхнього виходу з води. Це на 150 мільйонів років раніше, ніж вважалося дотепер (раніше науковці вважали, що формування процесу сну почалося у ящірок, які згодом еволюціонували у ссавців).

Вчені й раніше мали здогадки, що фази глибокого сну притаманні фруктовим мушкам, нематодам, рибам та восьминогам, проте вони не могли підтвердити чи спростувати цю теорію за відсутності обладнання, яке б дозволяло досліджувати сон саме цих істот.
    Нещодавно вчені спромоглися дослідити сон риб за допомогою генетичної інженерії3.

⚖ Тепер Трамп не зможе блокувати набридливих підписників у Twitter

На думку Апеляційного суду, це суперечить першій поправці, яка забезпечує кожному жителю США свободу слова. «Перша поправка не дозволяє посадовій особі, яка використовує соціальні медіа з офіційною метою забороняти людям брати участь у відкритому інтерактивному діалозі», – йдеться в одностайному рішенні суддів. Однак судді наголосили, що це рішення зовсім не стосується приватних акаунтів, і платформи далі можуть дозволяти блокувати недоброзичливців своїм користувачам.

Судовий процес щодо блокування людей у твіттері почався після позову Інституту першої поправки Колумбійського університету. У 2017 році вони подали в суд на Трампа від імені кількох людей, яких заблокував президент. У травні 2018 року Окружний суд постановив, що це дискримінація з боку президента. Проте Трамп не погодився і подав до Апеляційного суду4.

Спільнота тих, хто любить і хоче говорити про науку, росте! Приєднуйся і ти – ставай другом Куншт!

ТЕКСТ: Куншт