Блог — 09.10.19
    ТЕКСТ: Куншт
    Дайджест середи: слони, кишківник, прогулянка в космосі

Вчені змінили свою думку про фактори впливу на мікробіом кишківника людини. Слони – хороші емпати, й кілька з них загинуло, намагаючись допомогти іншому слону. На МКС цікаві заходи – принаймні для самих астронавтів.

У Сатурна знайшли цілих 20 нових супутників. Тепер планета стала лідером за їхньою кількістю у Сонячній системі: навколо Сатурна кружляють 82 небесних тіла. Раніше перше місце посідав Юпітер із 79 супутниками.

Слоняча емпатія

П’ять дорослих слонів загинуло, рятуючи дитинча, що впало у водоспад у Кхао Яй – найстарішому та найпопулярнішому національному парку Таїланду. За даними Департаменту національних парків, збереження дикої природи та рослин Таїланду слоненя віком близько трьох років впало у водоспад та втонуло. Дорослі слони одне за одним намагалися допомогти йому, але також загинули. Ще двоє слонів стояли на скелі поблизу водоспаду та мали намір рятувати своїх побратимів. На щастя, ветеринари вчасно помітили схвильованих тварин та забрали їх, щоб заспокоїти. Слони мають високий рівень емпатії – здатності співпереживати, тому подібні ситуації трапляються час від часу. У 1992 році восьмеро слонів загинуло на тому самому місці, рятуючи одне одного.

Нова місія на МКС

NASA розпочала серію виходів астронавтів, які перебувають на Міжнародній космічній станції (МКС), у відкритий космос. Мета – оновити склад акумуляторів, які розташовані за межами МКС. Першими на семигодинний вихід вирушили інженери Крістіна Кох та Ендрю Морган. Вони вилучили зі слотів нікелево-водневі акумулятори й замінили їх новим літієво-іонним.

Складність місії полягає в тому, що астронавтам наприкінці доводиться помаленьку пересувати величезні (розміром як холодильник) акумулятори з робочої зони на інший бік МКС. А важать вони майже 200 кг.

Попереду ще чотири таких виходи, протягом яких працівники МКС мають замінити 12 старих акумуляторів на 6 нових2.

Усі виходи транслюються на офіційному каналі NASA, тож додаємо вам розклад!

Чи думали ви про те, як виникає мікробіом?

Мікробіом кишківника людини – сукупність мікроорганізмів в органі – більше схожий на мікробіом бабуїна, ніж шимпанзе, виявило дослідження Північно-Західного університету.

Це означає, що екологія мала більш сильний вплив на формування мікробіома кишківника людини, ніж генетичні зв’язки. Результати також свідчать про те, що він може мати унікальні характеристики, яких немає в інших приматів – наприклад, підвищену гнучкість.

Фактори формування мікробіома кишківника людини допоможуть зрозуміти, як він вплинув на адаптацію та еволюцію наших предків, а також з’ясувати більше про його сучасну біологію3.

Статистика

Фінансування NASA за XXI сторіччя досягло 381 мільярда доларів, тоді як приватні інвестиції за останні 20 років ‒ трохи більше, ніж 17 мільярдів доларів. Попри очевидну перевагу державного агентства, за останні роки приватні інвестиції в космос почали зростати. За останні 10 років вони збільшилися на 400%. А от бюджет NASA зараз набагато менший, ніж раніше.

ТЕКСТ: Куншт