Блог — 11.06.19
    ТЕКСТ: Куншт
    Фото: Куншт
    Дайджест середи: від кісточок винограду до зайвих антигенів

Виноград не хоче еволюціонувати, а собачий кортизол залежить від кортизолу власника. Крім того, у нас занадто швидко зникають дерева.

🍇 Старий-новий виноград

Учені з восьми країн під керівництвом Натана Уельса з Йоркського університету проаналізували геноми стародавніх кісточок винограду сорту Виноград справжній (Vitis vinifera). Дослідники секвенували ДНК (встановлювали послідовність нуклеотидних основ ДНК) 28 зразків із Франції – від 500 року до н. е. (Залізна доба) до 1300 року н. е. (Римська імперія). Коли вчені порівняли геноми із сучасними культурними й дикими сортами, вони виявили, що стародавні зразки є генетично близькими до винограду, з якого вичавлюють напій сучасні винороби. А геном із кісточки Совіньйон Блан 1100 року взагалі виявився ідентичним сучасному. Отже, виноград, із якого створюють біле вино Совіньйон Блан, не змінювався понад 900 років1.

Якщо подумали про вино, то не відпускайте цю думку. Краще почитайте про цей напій більше у статті «Він, вона, вино»

🌳 Втрачені дерева

Від 1753 року ми втратили 571 вид дерев. Такого висновку дійшла команда шведських і британських учених, які проаналізували досі не публіковану базу даних Королівських ботанічних садів.

Серед зниклих видів чилійське сандалове дерево, яке росло лише на одній групі тихоокеанських островів, а також маслина святої Єлени, що росла на однойменному острові. Втрата видів відбувається в 500 разів швидше, ніж темпи вимирання рослин, які зникли через природні чинники. Проте навіть з’ясована кількість, швидше за все, буде меншою, ніж є насправді: деякі біологічно різноманітні частини світу погано вивчені, а популяції деяких рослин настільки малі, що їх вважають «функціонально вимерлими»2.

🐶 Не засмучуй пса

Власники собак знають, що чотирилапі друзі чудово відчувають зміну настрою господаря і своєю присутністю здатні впливати на нього. Однак група шведських дослідників із Лінчепінзького університету дізналася більше. Днями вони опублікували результати дослідження, які вказують на пряму залежність емоційного стану собаки від стану його господаря. Протягом року вчені досліджували у власників 58 собак (різних за віком статтю та породою) рівень кортизолу – гормону, який є показником фізіологічного стресу. Його рівень підвищується за психологічних розладів – стресу, депресії, тривожності, різких змін настрою. Науковці помітили, що рівень кортизолу у тварин змінювався синхронно з рівнем цього гормону в господарів. Тобто у власників із високим рівнем стресу собаки також мали вищий рівень стресу.

Хронічний стрес згубний як для людей, так і для собак. Він підвищує ймовірність виникнення різноманітних захворювань, а також погіршує якість життя. Тому варто працювати над зниженням рівня стресу, якщо не заради власної користі, то принаймні для свого улюбленця3.

💉 Більше крові для всіх

Науковці намагаються конвертувати другу групу крові у першу. Група вчених з Університету Британської Колумбії додавали невелику кількість ферментів кишкової бактерії Flavonifractor plautii до зразків другої групи крові й виявили, що вони розщеплюють антигени (те, що імунна система приймає за чужорідні тіла) на поверхні еритроцитів (червоні кров’яні тільця, які транспортують кисень). Результати дослідження науковці опублікували у Nature Microbiology.

Групу крові людини зумовлюють певні антигени на поверхні еритроцитів. Якщо людина, наприклад, з другою групою крові отримує кров третьої групи, ці антигени активують імунну систему і та починає атакувати еритроцити. У першої групи крові немає таких антигенів, тому вона вважається універсальною.

Дослідження може допомогти збільшити кількість універсальної донорської крові. Утім, дослідникам ще потрібно гарантувати, що всі антигени були видалені, а також переконатися, що ферменти випадково не змінили що-небудь4.

🛰 Супутники не дають спокою

Американське астрономічне товариство «дуже занепокоєне» виведенням на орбіту Землі великої кількості супутників. Про це йдеться в заяві Товариства від 10 червня. Передусім це стосується Starlink – 60 супутників від SpaceX. Учені прогнозують, що кількість супутників постійно зростатиме протягом наступних кількох років, створюючи значні перешкоди для дослідження космічного простору: значне порушення оптичних та інфрачервоних спостережень, забруднення радіоастрономічних спостережень електромагнітним випромінюванням в смугах супутникового зв’язку й зіткнення з космічними обсерваторіями.

Раніше у своєму твіті 27 травня Ілон Маск заперечив подібні побоювання, сказавши, що Starlink буде мати «~ 0% впливу на досягнення в астрономії». У іншому твіті Маск заявив, що повідомив команду Starlink минулого тижня про необхідність зменшення альбедо (здатності відбивати та розсіювати світло) супутників. СЕО SpaceX водночас вважає, що допомога мільярдам економічно неблагополучних людей є більшим благом5.

Куншт – це насамперед незалежна редакція, у якої є велике бажання розповідати про науку й популяризувати її для українського читача. Ми робимо це вже кілька років і плануємо робити надалі. Кожен із вас може підтримувати нас, ставши другом Куншт. Це може бути навіть разовий внесок у кілька гривень, але для нас він буде важливим!

ТЕКСТ: Куншт