Блог — 26.06.19
    ТЕКСТ: Куншт
    Ілюстрації: mr.zhuravchik
    Дайджест середи: від ракети Ілона Маска до артеріальної гіпертензії

У Кембриджі створили гру, яка вчить розпізнавати фейки. Вчені з’ясували, що багатоповерхівки й транспортний шум можуть нашкодити здоров’ю. Фізики з Нової Зеландії та Франції досліджували ідеальний рецепт тоненьких млинців і науково його обґрунтували. Крім того, метелики-монархи, вирощені в неволі, не вміють мігрувати.

🚀 Falcon Heavy успішно вивела на орбіту супутники і втратила центральний бустер при спробі посадки

25 червня Falcon Heavy успішно вивела орбіту 24 супутники. Наприклад, сонячний парус LightSail-2 та атомний годинник. Після успішного запуску прискорювачі розділилися й відправилися назад на Землю. Бокові прискорювачі, які вже використовували під час запуску ракети у квітні, приземлилися на посадкових майданчиках SpaceX на мисі Канаверал. Центральний бустер спробував здійснити посадку на океанічну платформу «Of course, I still love you», проте промахнувся і впав у океан.

SpaceX вже не вперше втрачає центральний бустер Falcon Heavy: під час першого запуску бустер теж впав в океан, а вдруге компанія втратила його під час шторму. Утім, успішна посадка бустера не вважається невід’ємною частиною місії. Доставка корисних вантажів до відповідних орбіт є набагато пріоритетнішою для компанії1.

Запуск Falcon Heavy в межах місії STP-2. Фото: SpaceX

🏢 Вчені знайшли зв’язок між життям у багатоквартирних будинках і проблемами зі здоров’ям

У новому дослідженні, опублікованому в журналі Public Health, вчені проаналізували зв’язок між якістю повітря, життям у багатоквартирних будинках, транспортним шумом і підвищеним ризиком розвитку артеріальної гіпертензії (підвищеного тиску) та метаболічного синдрому (хвороби, що характеризується підвищеним тиском, ожирінням та підвищеним рівнем глюкози в крові), що свою чергу можуть спричиняти серцеві напади чи діабет 2 типу (високий рівень глюкози в крові за умови резистентності до інсуліну та відносної недостатності інсуліну).

Вчені аналізували зібрані дані людей, які живуть у приватних та багатоповерхових будинках у Каунасі (Литва). Дослідження показало, що високий рівень забруднення повітря корелює з ризиками низького рівня «хорошого холестерину» – ліпопротеїдів високої щільності – у крові людини. Крім того, транспортний шум впливає на ризик розвитку артеріальної гіпертензії, а також збільшення кількості тригліцеридів (жирів) та зниження рівня «хорошого холестерину». Однак негативний вплив забрудненого повітря вчені спостерігали лише серед тих, хто живе у багатоквартирних будинках2.

💨 Вчені з Кембріджського університету створили додаток, щоб навчити розпізнавати фейки

Bad news – онлайн-гра, у якій учасники виконують ролі творців пропаганди та фейків, мають змогу уявити роботу з тролями в Twitter та створити конспірологічні теорії.
    Як відбувалося дослідження? Піддослідних попросили оцінити надійність заголовків і твітів до та після проходження гри. Серед набору новин, який пропонували піддослідним, були як справжні новини, так і сфабриковані. Bad news запустили у 2018 році. Дослідження вибірки у 15000 людей показало: гра не впливає на оцінку справжніх новин, проте допомогає учасникам в середньому на 21% краще вловлювати фейкові новини. Сандер ван дер Лінден, директор Кембриджської лабораторії з прийняття соціальних рішень (Social Decision-Making Lab), стверджує, що фейки поширюються набагато швидше, ніж їх спростування, тому превентивні методи працюватимуть краще. Гру вже перевели на 9 різних мов, створили версію для дітей (віком 8-10 років), а WhatsApp уже замовив у дослідників створення гри для своєї платформи3.

Гра доступна за посиланням.

🦋 Великі метелики-монархи вирощені в неволі не можуть мігрувати

Якщо ви вдома вирощуєте метеликів із надією збільшити їх багатостражданну популяцію в дикій природі, то, ймовірно, всі зусилля марні – такі метелики не вміють мігрувати, а отже, вони не переживуть зиму. Основні причини – відсутність деяких генів і нерозуміння ознак довкілля, які вказують, що зима вже близько.

Дослідники виявили це під час експерименту. Вони прив’язали десятки монархів до короткого стовпчика – стандартний метод, щоб перевірити, у якому напрямку комаха хоче летіти. Прив’язані дикі монархи послідовно вирушали на південь, куди вони літають під час своїх щорічних міграцій. Але домашні або придбані в магазині метелики кружляли випадковими траєкторіями.

Щоб зрозуміти, чому одомашнені монархи не намагалися полетіти на південь, дослідники секвенували ДНК деяких із них і порівняли результати з уже вивченими генами дикого монарха. Вони виявили багато суттєвих відмінностей, але не змогли визначити конкретний ген, який спричиняє таку поведінку. Результати опублікували в Proceedings of the National Academy of Sciences4.

🥞 Рецепт ідеальних млинців від фізиків

Фізики Метью Селієр з університету Кентербері у Новій Зеландії та Едуардо Буджо з Політехнічної школи у Франції знайшли ідеальний рецепт крепів – тонких млинців. Це стало можливим завдяки застосуванню математичного підходу супутньої оптимізації, який пояснює рух рідини в посудині, що рухається.

Вчені визначили, що ідеальний млинець – той, що має рівномірно просмажену структуру без дірок та горбиків. Її можливо досягти нахиляючи пательню з тістом і роблячи плавні оберти навколо її осі. Після того як тісто налили на середину пательні, потрібно її досить різко нахилити якомога більшим кутом, змушуючи рідину добігти до краю посудини. Потім потрібно один раз зробити плавний круговий рух зап‘ястям, щоб тісто рівномірно поширювалося по всій поверхні пательні. Під час обертання, кут нахилу посудини потрібно повільно вирівнювати.

І хоча цією технікою користуються люди по всьому світу, добре що тепер вона науково обґрунтована5.

Схема оптимального приготування тонкого млинця: червоний колір вказує на місця, де тісто найтовще, темно-синій – де воно найтонше.

Друзі Куншт можуть отримувати ексклюзивні щотижневі дайджести, а також знижки на заходи журналу Куншт. Хочеш бути серед них? Приєднуйся!

ТЕКСТ: Куншт