fbpx

Ми теж не любимо поп-ап. Але нам потрібна твоя підтримка!

Блог — 18.06.19
ТЕКСТ: Куншт
Ілюстрації: Куншт
Дайджест середи: від хмар на Марсі до стародавнього турецького поселення

Хмари на Марсі утворюються, лід тане. А ще вчені з’ясували, звідки у песиків такі проникливі очі.

🕹 Вправні дрони

Дослідники університетів Меріленда та Цюриха навчили дрони ухилятися від об‘єктів, які рухаються з великою швидкістю. Це новий крок в розбудові напівавтономних квадрокоптерів, адже раніше дронам вдавалося оминати лише нерухомі перешкоди. Дослідження показало, що за допомогою декількох сенсорів і штучного інтелекту (відповідного програмного забезпечення), дрони можуть не тільки уникати рухомих перешкод, а й наздоганяти їх. Кожен із компонентів технології побудований на нейронних мережах або технологіях оптичного потоку.
Вчені оцінили технологію в різних життєвих ситуаціях: направляли на дрони невідомі об’єкти, а також тестували їх за умов поганого освітлення. М’ячі та іграшкові машинки дрони оминали в 86% випадків, інші дрони – у 83%, два об’єкти, які кидали одночасно у дрон, – у 76%. Тести продемонстрували успішність технології в 70% випадків за умов поганого освітлення. Усього дослідники провели 30 тестів, тож передчасно говорити про запуск технології в масове виробництво. «Розумні» дрони можуть знайти використання і в комерційних сферах (наприклад, Амазон вже тестує дрони-кур‘єри в США), і у військовій галузі1.

🐶 Ці очі

Результати дослідження університету в Портсмуті свідчать про те, що анатомія обличчя собак змінювалася протягом тисячоліть, щоб дозволити їм краще спілкуватися з людьми. Це показав порівняльний аналіз анатомії й поведінки собак та їхніх далеких пращурів – вовків.

Дослідники виявили, що мускулатура обличчя обох видів є схожою за винятком будови м’язів над очима. Собаки, на відміну від вовків, мають невеликий м’яз, що дозволяє їм інтенсивно піднімати внутрішню брову. Вчені припускають, що ці рухи викликають у людей зворушливу реакцію, бо це створює ефект «великих дитячих очей», а також нагадує рух брів людей, коли вони сумують.

Отримані дані свідчать про те, що рухи бровами у собак можуть бути результатом несвідомих уподобань людей, які впливали на селекцію в ході одомашнення. Активна міміка бровами викликає у людей бажання доглядати за твариною, що давало низку переваг, тому в ході еволюції вираз «щенячих очей» міцно вкорінився2.

💥Згоріло – і хмарка

Дослідникам Колорадського університету в Боулдері вдалося пояснити, як формуються хмари у середньому шарі атмосфери Марса. Своїй появі вони завдячують метеоритам, які згоріли в атмосфері планети.

Нижні хмари на Землі утворюються з крихітних частинок морської солі або пилу, що надходить у повітря. Молекули води злипаються навколо цих частинок, стаючи все більшими, поки вони не утворюють великі скупчення, які можна побачити з Землі. Але у середній атмосфері Марса такі частинки відсутні, тому науковці припустили, що хмароутворення відбувається завдяки метеорам. У середньому на Марс потрапляє близько двох-трьох тонн космічного сміття щодня. Після того як метеори згорають в атмосфері планети, залишається величезний об’єм пилу. Щоб з’ясувати, чи його буде достатньо для утворення хмар на Марсі, дослідники змоделювали потоки й турбулентність атмосфери планети на комп’ютері. І коли вони включили метеори у свої розрахунки, з’явилися хмари.

Моделювання дослідників показало, що хмари у середньому шарі атмосфери Марса також можуть мати великий вплив на клімат планети. Висновки команди допоможуть зрозуміти, як відбувалась еволюція на Марсі та як на планеті збереглася вода у рідкому стані.

«Щоразу більше кліматичних моделей показують, що стародавній клімат Марса, завдяки якому на поверхні планети утворилися річки й, можливо, життя, сформувався через хмари, – вважає один з авторів дослідження Браян Тун. – Цілком імовірно, що це відкриття стане основною частиною ідеї зігрівання Марса»3.

Якщо Марс зігріють, можна буде серйозно думати про колонізацію. Проте треба знати, що ми можемо мати великі проблеми. Що стається в космосі з людським організмом, читайте у статті Вище неба

фото Штеффана Олсена

💦 Тут мав бути лід

У Гренладії швидко тане морський лід. Одним із доказів стало фото, зроблене Штеффаном Олсеном з Центру дослідження океану й льоду Данського метеорологічного інституту (DMI) 13 червня. На зображенні видно, як собаки йдуть через воду, яка лишається на льодяному щиті завтовшки 1,2 метра.

Метеорологічна станція DMI зафіксувала температуру 17,3 градуси Цельсія і 15 градусів Цельсія минулих середи-четверга, і ці показники є високими для північної Гренландії. У суботу, 15 червня, європейські метеорологічні моделі показали, що температура над частинами Гренландії досягла максимуму в 22,2 градуси.

Крім того, також зафіксували й підвищення температури в Північному льдовитому океані на 2-4 градуси.

Танення льоду зазвичай відбувається у цьому регіоні влітку, наприкінці червня або липня. Дослідниця Рут Моттрам із DMI стверджує, що занадто рано говорити про те, яку роль у цьому процесі відіграє глобальне потепління. Хоча моделювання кліматичних змін вказує на те, що потрібно очікувати загального стоншення товщі морського льоду навколо Гренландії. Як швидко і на скільки – залежить від того, як підвищується глобальна температура4.

🗿 Знайомий розвиток подій

9000 років тому люди страждали від проблем, схожих на сучасні проблеми великого міста. Про це свідчать нові знахідки в Чатал-Гююк – давньому поселенні часів неоліту на території сучасної Туреччини. Це одне з найстаріших протоміст, населення якого в найкращі часи сягало 3500-8000 людей. Люди жили тут ще у 7100 році до н.е., але у 5950 році до н.е. вони були змушені покинути поселення через кліматичні зміни.

Вчені, що вже 25 років вивчають руїни Чатал-Гююк, опублікували 17 червня статтю в Proceedings of the National Academy of Sciences, у якій зазначили нові знахідки: давні містяни страждали від перенаселення, інфекційних хвороб та змін клімату.

Кларк Спенсер Ларсен, професор антропології в Університеті Огайо, зазначає, що жителі Чатал-Хююк пережили те, що відбувається, коли багато людей існує на обмеженій території протягом тривалого часу. Будинки були побудовані як квартири, що не мали проходу: мешканці входили і виходили через сходи на дахах будинків. Тобто вулиці міста розташовувалися фактично на дахах.

Перенаселення, можливо, стало причиною високого рівня насильства між жителями. У знайдених 93 черепів, більше чверті (25 осіб) мали ознаки переломів. 12 із них ставали жертвами не один раз, а в середньому – від двох до п’яти разів. Понад половина жертв були жінками. Вчені виявили збільшення черепно-мозкових травм у період, коли чисельність населення була найбільшою5.

Ми намагаємося тримати руку на пульсі й розповідати вам про найцікавіше. Ви можете підтримати наш проект фінансово й стати другом Куншт.

ТЕКСТ: Куншт