Блог — 31.07.19
    ТЕКСТ: Куншт
    Ілюстрації: Куншт
    Дайджест середи: від пеньків до гібридних ембріонів

Японський уряд схвалив заявку на експерименти з гібридними ембріонами. Дерева можуть вступати у незвичний симбіоз. Tesla підготувала новий продукт для енергетичного ринку.

🦌 Олені помирають внаслідок зміни клімату

Понад 200 свальбардських північних оленів знайшли мертвими на норвезькому архіпелазі Шпіцберґен. Це одна із наймасовіших загибель з 1978 року, відколи за популяцією почали стежити дослідники.

Науковці думають, що у цьому випадку ключову роль зіграла зміна клімату. Згідно зі звітом, опублікованим на сайті Норвезького північного інституту, північний олень не пережив голодну зиму й загинув від браку їжі. Водночас тих оленей, яких вдалося знайти живими, були дуже виснаженими. Нестача їжі була спричинена аномальними для Арктики температурами – взимку тут почастішали дощі, вода на землі дуже швидко замерзала й перетворювалася на товстий шар льоду. Тварини просто не могли дістатися до поживи.

Північний олень – ендемічний вид для Шпіцберґену. Науковці схвильовані, адже існування виду ключове для екосистеми тундри. Будь-яка зміна чисельності популяції може вплинути на існування пов’язаних із ними видів, а також на ріст рослинності в регіоні1.

🌳 Пеньки живіші, ніж вам здається, стверджують вчені

Вчені з Технічного університету Окленда опублікували дослідження, у якому йдеться про незвичний симбіоз пеньків і живих дерев.

З’ясувалося, що деякі дерева (дослідники займалися деревами каурі в Новій Зеландії) можуть з’єднуватися кореневими системами, щоб забезпечувати спільний доступ до ресурсів – води, вуглецю, поживних мінеральних речовин чи мікроорганізмів. У цей спосіб пеньок залишається живим та отримує потрібні йому речовини навіть без листків. А живе дерево, утворюючи складну кореневу систему разом зі своїми «друзями» отримують переваги у міцності й стабільності на лісових схилах. Проте такі кореневі зв’язки можуть сприяти поширенню хвороб. Таке відкриття може змінити розуміння, що таке дерево.

Проте часом кореневі системи живих дерев об’єднуються з корінням пеньків – «мертвих дерев», і науковці поки що не можуть зрозуміти, чому це відбувається і як розподіляються між ними ресурси. Перші спостереження такої взаємодії були зафіксовані ще у 1830-х2.

💡 Новий продукт від Tesla

Tesla і далі позбавляє світ від газової залежності. Компанія створила велетенські сховища для енергії з назвою Megapack. Це батарея розміром із транспортний контейнер, але її ємність становить три мегаватт-години. Це у 14 разів більше, ніж у схожої батареї Powerpack.

Megapack спеціально розроблена так, щоб її було якомога легше встановлювати. Кожна батарея оснащена всім необхідним. Вона містить модулі акумуляторів, двонаправлені інвертори, систему керування теплом і основний вимикач змінного струму. Крім того, у комплекті з Megapack йде програмне забезпечення від Tesla, яке допомагає контролювати батареї.

Всі системи підключаються до Powerhub – вдосконаленої платформи моніторингу та управління для масштабних комунальних проектів. Батареї також можна інтегрувати з Autobidder, платформою для машинного навчання від Tesla, яка розроблена для автоматизованої торгівлі енергією3.

🇯🇵 Японські міністри схвалили заявку співробітників Токійського університету на експерименти з гібридними ембріонами з клітин людей і мишей

Дослідники планують вводити в ембріони мишей та щурів, які не здатні формувати підшлункову залозу, iPSC (індуковані плюрипотентні ембріональні стовбурові клітини) людини, підсаджувати їх у матку тварин і вирощувати їх там.

Під час дослідження науковці вивчатимуть мозок ембріонів гризунів, після того як вони досягнуть певної стадії розвитку. Якщо вони виявлять, що людські клітини перевищують понад 30% мозку ембріонів, вони припинять експеримент.

Також дослідники планують провести подібні дослідження для створення нирок та печінки. У подальшій перспективі, японські науковці думають про вирощування органів у більших тваринах, свинях чи вівцях.

Раніше японський уряд заборонив подібні дослідження через побоювання, що це призведе до народження гібридів людини й тварини, але переглянув свою позицію після консультацій з експертами, включаючи розгляд етичних та моральних питань. Утім, дослідники повинні вживати відповідних заходів, щоб запобігти народженню гібридів.4.

Спільнота тих, хто любить і хоче говорити про науку, росте! Приєднуйся і ти – ставай другом Куншт!

ТЕКСТ: Куншт