Блог — 30.10.19
    ТЕКСТ: Куншт
    Дайджест середи: яйця, автопивоварня, вогнетривкий гель

На що впливає колір яєць у птахів? Що за гель винайшли стенфордські вчені, і навіщо він деревам? Чому чоловік не вживав алкоголю, але все одно п’яний?

Таємний космічний літак повітряних сил США X-37B успішно приземлився у Флориді. Він провів на орбіті 780 днів і встановив рекорд за тривалістю перебування в космосі для тестових космічних апаратів повторного використання. Що він робив на орбіті, невідомо

Від чого залежить колір пташиних яєць?

Колір яєць птахів залежить від терморегуляції. Виявляється, птахи, які мешкають у холодному кліматі несуть темні яйця, а ті, що живуть у тропіках і субтропіках мають велику різноманітність кольорів яєць.

Колір шкаралупи яєць напряму залежить від пігменту, який вона має. Наприклад, білий колір виникає, тому що шкаралупа містить карбонат кальцію, а зелено-блакитний через вміст білівердину. Однак зрозуміти чому кольори яєць мають велику варіацію вченим довго не вдавалося.

Нещодавнє дослідження австралійських та американських вчених, під час якого було вивчено 6,7 тисяч яєць 634 видів пташок, виявило, що визначну роль у кольорі шкаралупи грає клімат, а також вологість та форма гнізда. Так, яйця з темною шкаралупою зустрічаються переважно у регіонах з холодним кліматом, та малою кількістю сонячного світла. В районах з високим рівнем ультрафіолетового випромінювання птахи несуть яйця світлих кольорів. Зелено-блакитні яйця зустрічаються в помірних широтах, де рівень ультрафіолету нижче. Яйця темного кольору поглинають більше сонячної енергії, що потрапляє в гніздо. Таким чином колір шкаралупи допомагає терморегуляції яйця1.

Берегти алкоголь у собі

Сорокарічного чоловіка з Північної Кароліни арештували за водіння в нетверезому стані у 2011 році. Він переконував поліцейських, родину і друзів, що не пив. Ті, звісно, йому не повірили. Проте через багато років з’ясувалося, що він мав рацію: організм чоловіка сам виробляв алкоголь.

Виявилося, що у нього синдром автопивоварні – рідкісне захворювання, яке змушує організм самотужки виробляти алкоголь. На спиртне перетворюються вуглеводи, які споживає людина. Наприклад, якщо ви з’їли піцу або макарони, то вони ферментуються у травній системі під дією грибка Candida і S. cerevisiae й виробляють етанол. Так можна сп’яніти, не випивши жодної краплі.

В арештованого чоловіка були всі медичні та соціальні проблеми, пов’язані з алкоголізмом, хоча він ніколи не пив. Лікарі вважають, що його хворобу спричинили антибіотики, які призвели до зміни його шлунково-кишкового мікробіома, і це дозволило грибку розвиватися2.

Щоб дерева не горіли

Вчені зі Стенфорду створили гель, який можна розповсюдити по лісах та інших осередках рослинності, щоб дерева та кущі стали вогнетривкими.
    Такий винахід допоможе запобігти лісовим пожежам.

Зроблений гель із полімерів целюлози й частинок кремнію, який за хімічною структурою ідентичний до піску. Крім того, до складу входить рідина, яка сповільнює горіння.

Наразі цей гель застосовують безпосередньо під час інцидентів, проте такий підхід може бути превентивним заходом.

Гель не токсичний і розкладається природним шляхом. Крім того, він не зазнає впливу вітру і не стане менш ефективним за умови невеликих опадів3.

Статистика

Це країни з найбільшим Global Health Security Index. Вони можуть найефективніше боротися з епідеміями на пандеміями. Індекс аналізує, чи мають країни належні інструменти для боротьби з широкомасштабними спалахами хвороби. Їх оцінюють за шкалою від 0 до 100. Найбільше готові до епідемій США, Великобританія та Нідерланди. Загалом найкращі показники фіксуються в країнах із високим рівнем доходу. А от в Україні індекс сягає лише 38 пунктів. Вона перебуває на 94 місці зі 195 країн.

ТЕКСТ: Куншт