Блог — 31.01.20
    ТЕКСТ: Куншт
    Дайджест тижня: неандертальці, надзвичайна ситуація, несподіване Сонце

Панікувати досі не варто: через новий коронавірус ВООЗ оголосила надзвичайну ситуацію, але від нього досі помирає значно менше людей, ніж від грипу. Краще погляньте на Сонце зблизька. Що воно вам нагадує?

Можна нарешті панікувати?

Увечері 30 січня ВООЗ все-таки оголосила китайський коронавірус надзвичайною ситуацією міжнародного масштабу в сфері охорони громадського здоров’я (Public Health Emergency of International Concern, PHEIC).1

Цей статус введений у 2005 році як засіб для ефективнішого координування міжнародної відповіді на потенційно небезпечні ситуації. ВООЗ ухвалила таке рішення тому, що станом на 30 січня вірус був зафіксований вже у 18 країнах, і випадки передачі вірусу між людьми зафіксовані не тільки у Китаї, а й у Японії, Німеччині, Таїланді та США.

Чи варто боятися? Станом на 31 січня вірус з’явився у 23 країнах/територіях, проте з 9776 випадків інфекції 9658 припадає на материковий Китай. В інших країнах це зазвичай поодинокі випадки. Зафіксовано 213 смертей, всі в Китаї, з них 204 – у провінції, де розташоване місто Ухань, з якого почалася епідемія. Підтверджені також 187 випадків одужання.

Страшні цифри? На перший погляд, так. Проте від ускладнень грипу щорічно помирає від 290 до 650 тисяч людей.2 В Україні вірус поки не зафіксований.

Попередня епідемія «атипової пневмонії», спричиненої схожим вірусом, до нас так і не дісталася. За розпорядженням МОЗ в аеропортах перевіряють температуру пасажирів, які прибувають з Китаю, щоб швидко виявити потенційні випадки інфекції.

Це не єдина міжнародна надзвичайна ситуація, проголошена ВООЗ: інші два такі чинні статуси – це поширення поліомієліту (з 2014 року) й епідемія Еболи у Демократичній Республіці Конго. Надзвичайна ситуація оголошена насамперед для захисту країн, у яких система охорони здоров’я дуже слабка, і люди часто взагалі не мають доступу до лікарень.

Без паніки про коронавірус ми написали у статті «Гарячі голови»

Рекордні швидкості

Завдяки епідемії коронавірусу вчені напрацьовують необхідні навички для швидкої реакції на нові захворювання. Вже створені три ініціативи з розробки вакцин проти цього вірусу, базовані на трьох різних підходах.3 Коаліція з інновацій у готовності до епідемій (Coalition for Epidemic Preparedness Innovations, CEPI) розділила ґрант у 12,5 мільйона доларів на розробку вакцини між трьома компаніями.

Компанія Moderna у співпраці з Національним інститутом з алергії та інфекційних захворювань США (NIAID) розробляє вакцини на базі матричної РНК, зчитаної з вірусної ДНК; у їхньому доробку вже є вакцина від спорідненого вірусу MERS, але на людях її поки не перевіряли. Інша компанія, Inovio, також має вакцину від MERS, яка вже проходить медичні випробування на людях. Їхня вакцина від нового вірусу базуватиметься на ДНК. Третя команда – з Університету Квінсленда в Австралії – розробляє вакцину на базі вірусних білків. Всі вони планують запустити першу фазу клінічних випробувань за кілька місяців. Якщо вірус буде поширюватися сезонно, як грип, то до наступного сезону вже можуть бути готові вакцини – якщо епідемія до того часу не загасне повністю.

Також науковці розробляють нові ліки і випробовують засоби, які вже є на ринку. Так, в Ухані вже запустили подвійне сліпе рандомізоване випробування комбінації ліків, які застосовують проти ВІЛ. Інший препарат, ремдезивір, який випробовували в боротьбі проти Еболи, вдало себе показав на мишах проти спорідненого вірусу MERS; щоправда, в Китаї він поки недоступний. Тим часом компанія Regeneron Pharmaceuticals розробляє коктейль з антитіл проти цього конкретного вірусу – раніше вони вже застосували схожу технологію проти Еболи, і їхні ліки, розроблені лише за півроку, під час прийому на ранній стадії знизили смертність на 94%!

Але найголовніше, що розробка вакцин і нових ліків стала можливою лише завдяки швидкій публікації відсеквенованого генома вірусу. Ще десятиліття тому ніхто не міг би уявити такої оперативної реакції на цілковито нову вірусну загрозу.

Сонце зблизька

Отриманий перший знімок Сонця з нового Сонячного телескопа імені Деніела Інуої (Daniel K. Inouye Solar Telescope, DKIST). Це найбільший телескоп, будь-коли збудований для дослідження Сонця: діаметр його дзеркала – чотири метри. Він розташований на висоті близько 3000 метрів на вершині Галеакала на гавайському острові Мауї.

Це найближчий і найдетальніший знімок Сонця, але поки що пробний. Через півроку DKIST буде готовий до регулярних спостережень. За допомогою нового телескопа науковці сподіваються краще зрозуміти процеси, які відбуваються на Сонці.

Є і безпосередня практична користь: спостереження дозволять прогнозувати потужні сонячні спалахи – які можуть пошкодити супутники і електромережі – за кілька днів, а не за кілька хвилин, як це можливо зараз.

Хто я?

Десять років генетики були впевнені, що ДНК неандертальців є у сучасних європейців та азійців. Африку до цього списку не зараховували. Проте виявилося, що африканці теж мають «неандертальське коріння».

Предки сучасної людини схрещувалися з неандертальцями приблизно 70 тисяч років тому, але 20 тисяч років тому відбулася зворотна міграція, і неандертальські гени потрапили в Африку.

Дослідження провів дослідник Джошуа Акі з Принстона. Він порівняв геном неандертальця з Сибіру із 2504 сучасними геномами з усього світу, серед яких було п’ять африканських субпопуляцій. Потім дослідник підрахував ймовірність того, що кожна ділянка ДНК успадкована від предка-неандертальця.

Виявилося, що африканці мають значно більше неандертальської ДНК, ніж вважалося раніше – приблизно 0,3% їхнього геному. Сучасні європейці та східноазійці успадкували близько 2% своєї ДНК від неандертальців.

ТЕКСТ: Куншт