fbpx

Без рубрики — 17.01.20
ТЕКСТ: Куншт
Дайджест тижня: прощання із Windows 7, атипова пневмонія і невідомі властивості клітин

Хвороби повертаються з кажанами, несподівані відкриття з вівчаркою та ностальгійне прощання з операційною системою.

Винуватця викрито

На початку року Китай – і світ – сколихнула новина про появу невідомого вірусу, що спричинив пневмонію у низки пацієнтів у центральнокитайському мегаполісі Вухань. Одразу почали пригадувати сумнозвісну епідемію «атипової пневмонії» 2002-2003 року, що інфікувала понад вісім тисяч людей у 37 країнах, перш ніж її зупинили. Зараз це захворювання відоме як тяжкий гострий респіраторний синдром (ТГРС), воно було спричинене вірусом з родини коронавірусів, які зазвичай переносяться кажанами, і перекинулося на людей від диких тварин на зооринку. Цього разу інфекцію також пов’язують із зооринком в Вухані, тож світові спеціалісти в галузі охорони здоров’я із завмиранням серця очікували на розвиток подій.

11 січня китайські науковці не лише оголосили, що знайшли винуватця, а й опублікували «чернетку» генома нового вірусу.1 Новий вірус виявився також коронавірусом і близьким родичем збудника ТГРС, та, на щастя, поки не виявлено жодного випадку передачі вірусу між людьми. Поки підтверджено інфекцію у 42 пацієнтів і лише один летальний випадок – у чоловіка, який мав низку інших проблем зі здоров’ям. Проте досі невідомо, який саме  вид тварин був джерелом інфекції, і чи не поширилася вона далі. Тож поки науковці намагаються відтворити вірус за геномом для вивчення, міністерства та міжнародні організації з охорони здоров’я готуються до швидкої відповіді на нові випадки інфекції.

Як керувати отарою клітин

Явище електротаксису, або гальванотаксису – здатність клітин рухатися під впливом електричного струму – відоме ще з ХІХ сторіччя, проте досі мало вивчене. Експерименти зазвичай зводилися до переміщення клітин між двома електродами. Біоінженер з Принстонського університету Деніел Коен з колегами вирішили ускладнити цей підхід – і отримали несподівані результати.2

Науковці склали систему з двох пар електродів – по горизонтальній і по вертикальній осях. Установку назвали SCHEEPDOG – «вівчарка» (скорочено від Spatiotemporal Cellular Herding with Electrochemical Potentials to Dynamically Orient Galvanotaxis – «Просторово-часове керування отарою клітин за допомогою електрохімічних потенціалів для динамічного орієнтування гальванотаксису», звична у США гра з акронімами, коли слова у назві підбираються так, щоб скласти інше слово). Вона справді може «заганяти отару» із клітин шкіри у будь-якому потрібному напрямку, і навіть змушувати їх робити складні «піруети» – повороти на 90 градусів або рухи по колу.

Установка дуже дешева і відкриває нові перспективи як для дослідження електротаксису у різних клітинах, так і для розробки кращих способів заживлення ран.

Дорогу Windows 10

Microsoft більше не буде підтримувати операційну систему Windows 7, оскільки з моменту її виходу минуло десять років. Вона не перестане працювати, але більше не буде оновлюватися.

Це збільшує ризик появи вірусів. Наразі Windows 7 встановлена на 40% комп’ютерів. Компанія радить оновити програмне забезпечення до Windows 10 або інсталювати Windows 10 на новому пристрої.

ТЕКСТ: Куншт