Блог — 15.10.19
    ТЕКСТ: Куншт
    Дайджест вівторка: ціна здоров’я і ризиковані космічні місії

У США з’явилися ліки для однієї-єдиної дівчинки, жінки втрачають десятки тисяч доларів через хворобу, а Virgin Orbit готується до ризикованого польоту.

Такий вигляд має космічний корабель місії ExoMars, що готується до початку теплових випробувань у термо-вакуумній камері в Каннах. Ці випробування вимірюють теплові показники модуля корабля в космічних умовах.

Ліки для одного

У США вперше розробили ліки лише для однієї пацієнтки. Препарат, описаний у The New England Journal of Medicine, – перші «ліки на замовлення». Їх використали для лікування єдиної людини – восьмирічної Міли Маковець, яка має унікальний неврологічний розлад. Хвороба могла спричинити смерть дівчинки. Вона осліпла і не могла встати чи навіть підвести голову. Міла переживала до 30 приступів на день.

З’ясувалося, що у Міли дуже особливий випадок хвороби Баттена. Для розвитку цього захворювання пацієнт повинен успадкувати дві мутовані версії гена MFSD8. Міла мала лише один мутований ген. Доктор Тімоті Ю виявив, що проблема з непошкодженим геном полягає в сторонньому шматочку ДНК, який зіпсував продукування важливого білка. Тому він створив фрагмент РНК для блокування дії сторонньої ДНК. Зараз лікування Міли триває, але воно вже дало результати. Приступи майже зникли, вона може їсти перетерту їжу без допомоги трубки для годування, прямо тримає шию і спину1.

Ціна ендометріозу

Група вчених з Університету Західного Сіднея опублікувала результати дослідження щодо фінансового становища жінок, що страждають на ендометріоз – гінекологічне захворювання, під час якого клітини ендометрію (внутрішнього шару стінки матки) розростаються поза межами цього шару. Оскільки ендометрій має рецептори до статевих гормонів, захворювання проявляється щомісячними кровотечами, які призводять до запалення в навколишніх тканинах і викликають біль, здуття, збільшення органів та навіть безпліддя. У світі кожна десята жінка страждає на це захворювання. Близько 7% австралійок віком від 25 до 29 років та 11% віком від 40 до 44 років мають ендометріоз.

Дослідження базувалося на австралійському національному онлайн-опитуванні 407 жінок віком від 18 до 45 років, що мають ендометріоз. Результати виявили, що в середньому жінка з цією хворобою втрачає щорічно 30 000 австралійських доларів (близько 20 350 доларів США). Більшість витрат не пов’язані з лікуванням. Вони радше пов’язані з втратою працездатності жінки внаслідок постійного високого рівня болю.2

Ризиковані космічні подорожі Virgin Orbit

Virgin Orbit планує запустити маленький космічний апарат на Марс уже в 2022 році.

Наразі в компанії є система LauncherOne, яка розроблена для запусків супутників на низьку навколоземну орбіту (висоти до двох тисяч кілометрів). Крім того, система передбачає, що ракети LauncherOne запускатимуться з повітря, а цей алгоритм запуску не розглядався як можливий для польоту апаратів за межі низької навколоземної орбіти. Тож можна припускати, що Virgin Orbit дуже ризикує.

Перевагою маленьких апаратів є їхня вага, яка наразі сягає менше, ніж 50 кг3.

Статистика

Ожиріння дорого коштує. Люди, що мають цю проблему, частіше користуються послугами охорони здоров’я, лежать в лікарнях і ходять на операції. Лікування захворювань, спричинених зайвою вагою, коштує 8,4% загальних витрат на охорону здоров’я в країнах з високим рівнем доходу.

У США цей фінансовий тягар найбільший. Тут ожиріння обійдеться в 644 долари на душу населення щорічно. Це 14% загальних витрат на охорону здоров’я в країні. У Канаді доводиться витрачати 295 доларів щороку – 11% від загальних витрат на охорону здоров’я.4