Блог — 25.06.19
    ТЕКСТ: Куншт
    Ілюстрації: mr.zhuravchik
    Дайджест вівторка: від метану до інфекцій

На Марсі знову шукають життя, іспанці досліджують вплив мікрогравітації на чоловічу фертильність, а комах звинувачують у неохайності, яка може коштувати людям здоров’я.

🦟 Гидко-бридко

Результати дослідження з Астонського університету у Великобританії вказують на те, що близько 90% комах, що літають в лікарнях, мають на своїх тілах бактерії, які є потенційно небезпечними для людини. Вчені зібрали зразки близько 20 000 комах (хатніх мух, попелиць, мурах, бджіл, ос, метеликів) із семи лікарень в Англії та виявили 86 штамів бактерії на та у їхніх тілах.

Серед них найчисленнішими були ентеробактерії – 41%, Bacillus cereus, паличкоподібна бактерія, що викликає отруєння токсинами у людини, посіла друге місце з 24%, 19% припали на представників роду Стафілококу, які можуть бути причиною шкірних інфекцій, абсцесів та респіраторних інфекцій. Виявилося, що понад половина штамів ідентифікованих бактерій є «супербактеріями», тобто вони стійкі до принаймні одного класу антибіотиків, а 20% з них є одночасно стійкими до декількох антибіотиків1.

🤰 Мати дітей у космосі?

Мікрогравітація майже не впливає на чоловічу фертильність. Про це свідчить дослідження клініки жіночого здоров’я Dexeus у Барселоні, команда якого представила своє дослідження на щорічній зустрічі Європейського товариства репродукції та ембріології людини у Відні.

Одну групу зразків сперми, що використовувалася в дослідженні, піддали впливу мікрогравітації за допомогою малого пілотажного літака. Потім зразки тестували на фертильність й аналізували на концентрацію, рухливість і фрагментацію ДНК. Дослідники повідомили, що не виявили суттєвих відмінностей між зразками, які перебували в умовах мікрогравітації й зразками, що залишилися на Землі.

Утім, для повного розуміння впливу космосу на чоловічу фертильність потрібно вивчати зразки сперми значно довше та у відповідніших умовах. З цим дослідникам може допомогти дослідження NASA Micro-11: минулого року на МКС відправили заморожену бичачу й чоловічу сперму для вивчення космічного впливу на фертильність, але космічна агенція поки що працює над результатами2.

Дізнайтеся більше про секс і розмноження в космосі у нашій статті!

💨 Марс газує!

На Марсі виявили метан, який може бути доказом життя на планеті.

У середу, 19 червня, ровер Curiosity знайшов надзвичайно велику кількість метану в марсіанському повітрі. На Землю результати дослідження надійшли у четвер, а у п’ятницю вчені, які залучені до місії, вирішили змінити плани на вихідні, щоб попрацювати над аналізом нової інформації.

Поява метану в розрідженому повітрі Марса – непересічна подія. Сонячне світло й хімічні реакції спричинили би його розпад уже за кілька століть. А отже, знайдений метан, за часовими мірками, виділився в атмосферу відносно нещодавно. На Землі метан як побічний продукт виробляють одноклітинні мікроорганізми – метаногени, які поширені в місцях, де бракує кисню. Однак, метан може ще бути продуктом геотермальних (пов’язані з внутрішнім теплом планети) реакцій. Можливо, метану, який знайшли на Марсі, взагалі мільйони років, і він просто вивільнюється з наявних тріщин.

NASA в суботу, 22 червня, прокоментувала знахідку ровера й заявила, що поки зарано що-небудь стверджувати3.

Середовища, де звичайні живі організми годі уявити, досить стерпно витримують екстремофіли. Більше про ці мікроорганізми читайте у статті біологині Олени Лівінської – «У вогонь і в воду».

🌊 Пластиковий лишай

Якщо ви йдете на пляж, то, напевне, побачите пластикове сміття, що гойдається на хвилях або лежить на піску. Уламок корку від пляшки, прозора упаковка. Але дослідники визначили новий, і, можливо, найбільш «живучий» тип пластикового забруднення: тонкий затверділий шар пластику, який покриває прибережні скелі.

Ігнасіо Гестосо, еколог Центру морських досліджень й довкілля на португальському острові Мадейра, вперше помітив дивні сліди на скелях острова в 2016 році. Наступного року дослідники побачили, що вони досі там. На початку цього року вони повернулися на острів та знайшли ще більше залишків дивної речовини, але тепер вона була ще й різнокольорова. Хімічний аналіз показав, що це поліетилен – пластик, який часто використовується для виготовлення упаковок одноразового використання та харчових контейнерів.

Вчені з’ясували, що протягом трьох років пластик покрив майже 10% поверхні прибережних скель. У статті, опублікованій цього місяця в журналі Science of the Total Environment, Гестосо і його команда формально назвали це явище «пластмасовою корою» – новою формою забруднення, яка, ймовірно, виникла внаслідок тертя великих пластикових предметів об скелястий берег4.

🚗 Waymo запартнерились з Nissan та Ranault

Компанія-виборник технології для безпілотних автомобілів Waymo (яка належить «гуглівській» групі Alphabet) запартнерилась із The Alliance (у який входять Renault, Nissan та Mitsubishi.) Мета партнерства – надавати послуги з використанням безпілотних автомобілів у Франції (батьківщині Renault) та Японії (батьківщині Nissan). Це можуть бути як пасажирські перевезення, так і послуги доставки. Співпраця допоможе Waymo вийти за межі ринку США. Світові технологічні компанії активно інвестують в безпілотні автомобілі та створюють партнерства: General Motos придбали стартап Cruise, Cruise отримала інвестицію від Honda, Ford проінвестував мільярд доларів у стартап із виробництва безпілотників Argo AI, Tayota проінвестувала в проект безпілотних автомобілів Uber. Тож сумнівів немає – майбутнє за безпілотними автомобілями.

Хочеш, щоб про науку говорили більше? Приєднуйся до нашої спільноти Куншт і підтримай популяризацію науки.

ТЕКСТ: Куншт