Стаття Погляд — 17 червня, 2019

Дайджест вівторка: від солі до мишей

ТЕКСТ:

ІЛЮСТРАЦІЇ: Куншт

Huawei зважує кожен крок, Adobe бореться з фейками, миші пищать, а вчені тішаться солі на супутнику Європа. Крім того, триває боротьба з антивакцинаторами.

📱 Краще перестрахуватися

Компанія Huawei перенесла випуск складаного телефону Mate X із червня на вересень. Речник компанії повідомив CNBC, що наразі Huawei проводить тести телефона, щоб забезпечити його готовність. Компанія обрала «обережний» підхід після проблеми зі складаним телефоном Samsung Galaxy Fold, який мав з’явитися в продажу наприкінці квітня 2019 року.

Попри тести, у складаного самсунга оглядачі знайшли низку проблем. Наприклад, вони починали знімати захисну плівку з екрану або крихти потрапляли між половинок екрану – і від цього телефон ламався. Згідно з позицією Huawei, компанія хоче вберегти свою репутацію від подібних казусів. Однак, можливо, за цим стоїть інша причина. У зв’язку із забороною на торгівлю Huawei в США й заборону на ліцензування для них технологій американських компаній, Huawei не може використовувати повну версію операційної системи Android від Google1.

🙂 Сіль у Європі!

Науковці з Каліфорнійського технологічного інституту й Лабораторії реактивного руху NASA виявили, що жовтий колір, видимий на деяких ділянках поверхні супутника Юпітера  Європи, – це хлорид натрію, звична нам кухонна сіль, яка також є компонентом морської солі. Відкриття свідчить про те, що підземний океан Європи схожий на земні океани більше, ніж вважали науковці . Це ставить під сумнів попередні припущення про склад цих вод.

Раніше науковці вважали, що до складу океанічних вод Європи входить сульфат магнію. Пізніше дослідники з Обсерваторії Кека на Гаваях спростували це припущення. Тому науковці почали шукати сіль. Єдина проблема була у тому, що в інфрачервоному спектрі її не можна помітити.

Утім, учений з NASA Кевін Генд використав зразки солей океану, опромінених радіацією у подібних до Європи умовах. Він виявив, що після опромінення в хлориду натрію з’явилося кілька нових особливостей, зокрема колір солі змінився настільки, що її можна було ототожнити з аналізом видимого спектру. Хлорид натрію отримав жовтий відтінок, схожий на той, який помічали на Європі у геологічно молодому районі Тара Реджио. Для підтвердження своєї гіпотези науковці використали Габбл. Дослідницька група змогла визначити чітке поглинання у видимому спектрі, яке точно відповідало опроміненій солі та підтвердило, що жовтий колір Тара Реджио свідчить про присутність на поверхні хлориду натрію.

Хоча відкриття не гарантує, що це хлорид натрію з підповерхневого океану (це може бути доказом існування різних типів матеріалів у крижаній оболонці супутника), автори дослідження припускають, що геохімію Європи потрібно наново переоцінити2.

👀 Кінець ери фейків

Photoshop вже давно став одним з основних інструментів для створення фейкових фото й зображень. У спробі протистояти цій епідемії «виправлених» фото, Adobe розробила інструменти, які можуть виявляти відретушовані зображення й відновлювати оригінал.

Це далеко не перший випадок, коли Adobe протидіє неправомірному використанню своїх продуктів. Наприклад, у Photoshop не можна завантажувати відскановані копії або фото банкнот. Нова програма виявлятиме, що на фото було змінено, за допомогою Face Aware Liquify Tool – основного інструменту Photoshop, за допомогою якого можна легко змінювати розмір очей, носа, рота та навіть ціле обличчя.

Розробники Adobe співпрацювали з колегами з Каліфорнійського університету в Берклі, щоб створити цю програму. У її основі – нейронна мережа, яку навчили виявляти відретушовані обличчя. Цікаво, що люди змогли правильно виявити «підробку» лише у 53% випадків, тоді як нейронна мережа була успішною на 99%3.

🐭 Мишачі серенади

Дослідникам з Дюкського Університету в США вдалося ізолювати кластер нейронів у мозку миші, які відповідають за процес формування пронизливої пісні-пискоту, яку відтворює самець, залицяючись до самки. Вчені ретельно вивчили кластер нейронів у ділянці PAG (центральна сіра речовина) в середньому мозку й механізм їхньої роботи. Тепер вони здатні їх «вмикати» та «вимикати» за допомогою збудження світлом, змушуючи самця «співати» на вимогу, або ж навпаки – мовчати, навіть якщо він хоче привабити самку. Таке достеменне розуміння й контролю цього процесу є черговим кроком у розумінні механізмів, які відповідають за формування мови та інших звуків, необхідних для спілкування у людей. Надалі дослідники планують продовжувати вивчати ділянку PAG і те, як її нейрони пов’язані з нейронами, що зв’язуються з голосовим апаратом, легенями й ротом. Вони сподіваються отримати повнішу картину того, чому миші виробляють різні звуки в різних ситуаціях4.

💉 Вакцинуватися попри все

Борцям проти вакцин завдали удару. Уряд Нью-Йорку ухвалив рішення щодо скасування  протипоказань до вакцинації, пов’язаних із релігійними упередженнями. У цей самий час Американська медична асоціація затвердила нову політику боротьби з немедичними протипоказаннями, щоб закликати інші штати, де ці протипоказання діють, скасувати їх. Таке «зміцнення оборони» пов’язано з тим, що США стоїть на порозі епідемії кору. У Нью-Йорку зафіксували сотні випадків захворювання, сліди яких вже можна простежити в інших штатах.

Проте у 2015 році у Каліфорнії робили подібні кроки, щоб забезпечити контроль над рівнем захворюваності. Тоді кількість підроблених довідок про стан здоров’я дітей зросла втричі. Представники охорони здоров’я звинувачують у цьому недобросовісних лікарів, які заробляють на цьому5.

До речі, за даними Всесвітньої організації охорони здоров’я Україна наразі посідає 2 місце за кількістю випадків захворювань на кір. За останні 12 місяців у нашій країні на кір захворіло 83 533 людини. Вищий показник лише у Мадагаскару – 84 9296.

1. Huawei відклала запуск нового складаного смартфона