Блог — 10.07.19
    ТЕКСТ: Куншт
    Ілюстрації: Куншт
    Дайджест середи: технології, космос, какаду

Технологія для створення глибинних фейків може допомогти з медичною діагностикою. Какаду навчився танцювати під музику. Використання технології розпізнавання облич може мати погані наслідки.

📡 Amazon збирається запустити понад 3000 супутників

Компанія надіслала заявку до Федеральної комісії зв’язку (США), щоб приєднатися до переліку організацій, які запускають супутники для забезпечення швидкісного інтернету.

Amazon очікує дозвіл на запуск 3236 супутників на орбіту в межах проекту «Койпер». Так компанія хоче об’єднати десятки мільйонів людей по всьому світу, які не мають доступу до швидкісного інтернету.

Супутники літатимуть на 98 орбітальних літаках, на висоті від 589 до 629 кілометрів. Через десять років після запуску вони зникнуть з орбіти, щоб не утворювати додаткового космічного сміття. Amazon стверджує, що може почати пропонувати послуги супутникового інтернету, коли на орбіті опиниться 578 супутників.

Проект «Койпер» очолює колишній інженер Starlink (проект SpaceX), якого Ілон Маск звільнив під час реорганізації компанії SpaceX1.

🔬 Глибинне навчання в медичній діагностиці

Генеративні змагальні мережі (англ. Generative adversarial networks, GAN), які використовують для створення глибинних фейків, можуть бути корисними для медичної діагностики.

Дослідники з Інституту медичної інформатики при університеті Любека запропонували новий підхід до створення зображень для медичної діагностики за допомогою штучного інтелекту.

Алгоритми глибинного навчання можна навчити виявляти різні типи раку на КТ (комп’ютерній томографії), розрізняти захворювання на МРТ (магнітно-резонансна томографія) і виявляти аномалії на рентгенівських знімках. Проте дослідники часто не мають достатньої кількості даних для навчання через приватність даних. Саме тут можуть допомогти GAN: вони синтезуватимуть більше зображень, які не відрізняються від реальних. Також алгоритми глибинного навчання повинні тренуватися на зображеннях із високою роздільною здатністю, щоб отримати найкращі прогнози. Проте створення таких зображень, особливо в 3D, потребує значних обчислювальних потужностей, а це вимагає спеціального й дорогого обладнання, що робить масштабне використання технології недоцільним.

Тож науковці вирішили розділити цей процес на етапи: спочатку GAN генерує ціле зображення з низькою роздільною здатністю, потім поступово генерує деталі у потрібній. За допомогою нового методу GAN генерує реалістичні 2D і 3D-зображення з високою роздільною здатністю, не використовуючи багато обчислювальних ресурсів2.

🦜 Какаду вивчив нові танцювальні рухи

Зірка YouTube – какаду на ім’я Сніжок – вміє рухатися в такт музиці та знає 14 танцювальних рухів. Про це йдеться у результатах дослідження, опублікованих у журналі Current Biology. Це є підтвердженням того, що люди – не єдині істоти, здатні рухатися під музику.

Десять років тому танці цього какаду стали настільки вірусними в інтернеті, що ним зацікавилися вчені. Вони досліджували те, як птах сприймає музику, щоб зрозуміти механізм сприйняття музики людиною. У 2009 році була опублікована стаття, у якій йшлося про те, що птахи здатні сприймати музику і рухатися під неї. Але згодом Сніжок здивував знову. Вчені помітили, що в нових відео, опублікованих у мережі, птах рухається по-новому. Виявилося, що новим рухам він навчився самостійно, без тренувань чи заохочень.

Випадок Сніжка – не унікальний, є приклади того, як інші папуги виконують різноманітні рухи під музику, проте цей какаду став першим, чиї танці досліджували вчені3.

📺 Держава зловживає технологіями

Група із захисту цифрових прав Fight for the Future б’є на сполох: влада зловживає технологіями. Активісти вважають, що державі потрібно заборонити використання методів розпізнавання обличчя.

Ця технологія руйнує уявлення про громадянські свободи, навіть якщо урядові установи використовують їх на благо суспільства. Методи розпізнавання обличчя використовують, наприклад, щоб ловити злочинців або мігрантів. Проте вони дуже недосконалі, і тому правоохоронці часто арештовують не тих. А ще ця технологія досить расистська: вона постійно плутає темношкірих людей.

В США розпізнавання облич серед органів влади найпоширеніше. ФБР та імміграційна поліція часто співставляє потрібне обличчя з людьми в базі даних автомобільних ліцензій, а прикордонна служба країни оголосила, що буде сканувати обличчя людей в аеропортах.

Сан-Франциско і Сомервілль, штат Массачусетс, нещодавно заборонили місцевим агентствам використовувати технологію розпізнавання осіб, але на федеральному рівні вона досі доступна.

Тому Fight for the Future запустила сайт, на якому люди можуть поскаржитися місцевій владі й спонукати її підтримати заборону використання технології владою4.

Наука змінює світ. Куншт розповідає про це, а ти можеш підтримати проект, ставши нашим другом!

ТЕКСТ: Куншт