fbpx

Космос — 20.01.20
ТЕКСТ: Куншт
Дякуємо за чисту орбіту

Космічне сміття стало надзвичайною проблемою на земній орбіті. І його просто так не прибрати. Американський аерокосмічний інженер Моріба Джа, колишній працівник NASA, розповів про те, як зменшити кількість мотлоху навколо планети і як у цьому допомагає Одеський національний університет.

Ви займаєтеся здебільшого дослідженням різних супутників на орбіті. Яким чином машинне навчання і штучний інтелект можуть на це вплинути?

Стосовно руху в космосі насамперед маємо розуміти: навколоземний простір – це скінченний ресурс, обмежений. Оскільки він обмежений, він вимагає захисту.

Тобто ми не запускаємо об’єкти в космос, куди хочемо, ми запускаємо супутники в конкретні місця. Це можна порівняти з рухом на дорогах. І на цих дорогах з’являється дедалі більше трафіку, але водночас для їхнього руху немає правил. Було б добре, якби штучний інтелект зібрав дані з якомога більшої кількості джерел, аби можна було розробити ці дорожні правила для космосу.

Які проєкти, пов’язані зі штучним інтелектом, ви вважаєте найуспішнішими?

На жаль, зараз немає таких проєктів, які я назвав би успішними. SpaceX автоматизувала рух своїх супутників, але це наразі все.

Чого бракує, щоб ці проєкти були успішними?

Зараз в нас немає Big Data, великих даних для цього. Коли я кажу про великі дані, я маю на увазі не велику кількість даних, а дані з різних ресурсів, які відрізняються одні від одних. Щойно в нас будуть ці дані, штучний інтелект стане кориснішим.

Штучний інтелект – не дуже розумний, тому людині доводиться його навчати. Він думає, що «завтра» буде таким самим, як «сьогодні». Якщо ми не дамо штучному інтелекту великої кількості варіантів «сьогодні», то його проєкція буде не дуже точною.

Якщо ми нічого не будемо робити з космічним сміттям, чим це загрожує і наскільки швидко ми відчуємо наслідки?

Зараз на орбіті є дуже багато об’єктів, і періодично вони стикаються один з одним. Це становить велику загрозу. Проблема в тому, що дуже багато речей на орбіті розташовані близько одна до одної. Зараз всі об’єкти, які ми можемо відстежити на орбіті, створені людиною.

Що можна зробити з цим сміттям?

Перше, що ми можемо зробити — це ділитися інформацією на міжнародному рівні і створити якомога більшу базу даних про ці об’єкти. Зараз я досліджую це питання спільно з Одеським національним університетом.

Розкажіть більше про цю співпрацю.

Одеський університет має велику базу даних з моніторингу об’єктів, що перебувають на орбіті. Співпраця полягає в тому, щоб зробити інформацію загальнодоступною. Професор Микола Кошкін — людина, з якою я співпрацюю.

Яку вигоду ви отримуєте від співпраці з Одеським національним університетом?

Перша вигода – це отримання інформації, якої в мене раніше не було. Друга вигода – культурна, щоб зрозуміти, як колеги з інших культур ставляться до проблеми, якою вони займаються. Наостанок, люди, які займаються цією проблемою – це така глобальна всесвітня спільнота, і працюючи з колегами з Одеси, ми зміцнюємо зв’язки в цій спільноті.

Чи маєте Ви професійну мрію?

Моя мрія — побачити сталий навколоземний простір, який буде сталим та чистим для вас, ваших дітей та їхніх дітей.

Як відстежувати сміття і зрозуміти, сміття це чи ні?

Ми використовуємо для цього радари і телескопи. Перший критерій – це те, що шматок сміття не надсилає ніяких сигналів, другий критерій – це те, що він рухається безконтрольно.

Чи проводиться скоординована робота різних космічних агенцій щодо вирішення цієї проблеми, чи кожна агенція працює індивідуально?

Робота цих агенцій не скоординована. Часом вони зустрічаються, щоб вирішити, що важливо, а що — ні, але більшість часу вони не координують свою роботу.

Коли ми зберемо ці дані, які будуть практичні рішення для очищення навколоземного простору від сміття?

Європейська космічна агенція вже продемонструвала свою здатність чистити цей простір за допомогою сіток і гарпунів.1

Які технології штучного інтелекту та машинного навчання використовуються у сфері, в якій ви працюєте?

Є продукт від Google (Google AI – прим. ред.), який ми намагаємося навчити, але проблема в тому, що ще немає достатньої бази даних.

Які досягнення штучного інтелекту у дослідженні Марсу?

Місії, які зараз відправляють на Марс, неавтоматизовані. Щодня послідовність дій, які має зробити марсохід, надсилається з Землі, і люди ще з острахом ставляться до автоматизації. Має минути певний час для цього. Автоматизація неможлива без того, щоб мати достатню кількість даних та інформації. Без цього робити автоматизацію немає сенсу.

Запитання про місію на Марс. Одні вчені кажуть, що якщо щось трапиться із Землею, ми зможемо туди переселити людей, інша група людей вважає, що краще вкладати гроші в захист екології. Що ви думаєте про це?

Нам потрібно сфокусуватися на тому, щоб покращити становище нашої планети, проте також варто дослідити, як людство може жити на інших планетах, тому що Земля має вичерпні ресурси.

Скільки даних про ці об’єкти на орбіті ви збираєте за день і скільки даних потрібно для задовільного результату?

Щодня ми отримуємо інформацію про 10 тисяч об’єктів на орбіті, але для задовільного результату потрібно більше.

Як давно почали говорити про проблему сміття в космосі?

Ця проблема почалася, коли був запущений перший супутник Землі.

Як люди, не пов’язані з наукою, можуть допомогти з вирішенням цього питання?

Звичайні люди можуть говорити про проблему. Якщо багато людей знатимуть про цю проблему, вже можна буде вимагати дій від влади. Також можна допомогти інтерпретувати та обробляти ці дані (про сміття на орбіті – прим. ред.). Це можна зробити через Одеський університет і залишатися на зв’язку зі мною.

Чи може гравітація вирішити цю проблему? Чи може космічне сміття зібратися в щось на кшталт штучного місяця, тільки зробленого зі сміття?

Гравітація вже робить свою справу. На орбіті Землі є такі місця гравітаційної стабільності, де збирається багато сміття.

Що програмісти, які зараз залучені до роботи зі штучним інтелектом або машинним навчанням, можуть зробити для того, щоб через 5-10 років бути корисними для вирішення цієї проблеми?

Знання у сфері штучного інтелекту та машинного навчання дуже важливі, як і наука про дані. Було б добре ще мати знання в фізиці, знання, пов’язані з космосом, бути експертом у цій сфері. Ще дуже важливо мати досвід роботи з графічними базами даних.

ТЕКСТ: Куншт