fbpx
ОСТАННІЙ ПОДКАСТ
Підписуйся на найнауковішу розсилку!
І отримуй щотижневі новини науки і технологій

Ми під'їдаємо крихти cookies за вами. Навіщо це нам?

Читати

Пардон за відволікалочку. Допоможи Куншт бути незалежним!

Пардон за відволікалочку. Допоможи Куншт бути незалежним!

Повідомлення успішно надіслано

Для пошуку
введіть назву запису

Чому ми так багато купуємо на Різдво?

00:00
00:00
Суспільство — 31.12.19
ТЕКСТ: Тетяна Шелемей
Ілюстрації: Каталіна Маєвська
Ми любимо тексти без помилок. Якщо ви все ж таки щось знайшли, виділіть фрагмент і натисніть
Ctrl+Enter.
Економіка Різдва

Святкування Різдва – не лише давня християнська традиція, а ще й найочікуваніший період для маркетологів усього західного світу. Великі компанії та дрібні підприємства у передсвятковий період створюють безліч спокусливих пропозицій для покупців, прагнучи отримати найбільший прибуток у році. Комерціалізація зимових свят з кожним роком набирає обертів. Ще зовсім нещодавно Святвечір уявлявся сімейним святом з особливими звичаями, які передавалися з покоління в покоління. Зараз дедалі частіше і Різдво, і Новий рік асоціюються з пишним застіллям, великою кількістю подарунків, якнайкраще прикрашеною ялинкою та оздобленим інтер’єром. Утім, так було не завжди.

Найдавнішою традицією з усіх згаданих є обмін подарунками на Різдво, адже легенди та вірування пов’язують її початок ще з днем народження Ісуса Христа, коли три мудреці (відомі також як біблійні маги або три царі) вручили немовляті символічні «дари»: золото, ладан і миро. Та звичай дарування на Різдво став популярним у США та Західній Європі після 1823 року, коли була опублікована поема «Різдвяний гість» анонімного автора (найімовірніше, Клемента Кларка Мура). У цьому творі вперше змальований сучасний образ Санта Клауса, який в ніч перед Різдвом прилітає на санях, запряжених вісьмома оленями, спускається димарем у будинок і розкладає іграшки у шкарпетки, що висять над каміном   Ім’я цього літературного персонажа походить від імені Сінтерклааса, або Сінт-Ніколасаа – так голландці називали Миколая, священника, який у IV столітті допомагав нужденним. Вшановуючи пам’ять про нього, люди почали відзначати свято Миколая Чудотворця в день його смерті, 6 грудня (за юліанським календарем – 19 грудня). Перші згадки про його святкування датують ще першою половиною ІХ століття. У цей день всі охочі вручають один одному подарунки. Українці, за традицією, кладуть їх під подушку. Сьогодні свято Миколая досі дуже поширене у країнах Центрально-Східної Європи. Поряд з цим зростає популярність Санта Клауса, який уже сприймається як окремий персонаж. Тому нерідко обмін подарунками відбувається двічі – в День Святого Миколая та на Різдво.   Неодмінним атрибутом свята сьогодні також є ялинка. Перші відомі поодинокі факти використання вічнозеленого дерева під час святкування пов’язують з об’єднанням місцевих та іноземних купців і судновласників у Лівонії (територія сучасної Латвії та Естонії) – Братством Чорноголових, які встановили різдвяну ялинку на центральній площі міста в Талліні в 1441, 1442 та 1514 роках та в Ризі в 1510 році. Майже тоді ж, у першій половині XVI століття, до використання ялинки під час святкування Різдва вдалися німецькі протестанти на чолі зі своїм ідеологом Мартіном Лютером, який, можливо, першим почав прикрашати ялинку запаленими восковими свічками. З цього часу ялинка досить часто з’являлася на території сучасних країн Балтики та Німеччини   За межами цього регіону ялинка для різдвяного святкування почала використовуватися з першої половини ХІХ століття, і то спочатку – серед вищих класів та заможних верств суспільства. Наприклад, у Велику Британію цей звичай привезла королева німецького походження Шарлотта, дружина короля Георга ІІІ. 1800 року вона вперше наказала поставити ялинку у Віндзорському замку. З цього часу її встановлювали щороку, однак тільки в 1848 році публікація зображення королівської сім’ї навколо різдвяної ялинки в «Ілюстрованих лондонських новинах» зробила цей звичай справді популярним в Англії. У США також траплялися поодинокі випадки використання ялинки для святкування Різдва ще на початку ХІХ століття. Проте поширення цієї традиції в суспільстві також пов’язують із вже згаданим зображенням, яке перевидав американський журнал Godey’s Lady’s Book у 1850 році.   

Різдвяний маркетинг

  Звичай прикрашати ялинку став масовим після того, як всі необхідні для цього унікальні різдвяні атрибути стали доступними. Вирішити це питання взялася компанія Sears, заснована Річардом Ворреном Сірсом та Алвою Кертісом Робуком наприкінці ХІХ століття. Фірма пропонувала різноманітні товари та започатковану Аароном Монтгомері Вордом доставку поштою. Покупці могли вибрати все необхідне в каталогах компанії, де поступово почали з’являлися святкові товари. Так, у головному каталозі Sears за 1896 рік пропонувалися воскові свічки для ялинок. Через два роки до них додалися різдвяні листівки, а в 1900 році – ще й ялинкові прикраси. Згодом у головному каталозі за 1910 рік компанія заявила про продаж різдвяних панчіх (шкарпеток для подарунків) та штучних ялинок, а через два роки після цього представила електричні гірлянди   Логічно припустити, що попит на святкову продукцію зростав, адже в 1933 році компанія Sears вперше надрукувала окремий різдвяний каталог Christmas Book, який з цього часу видавався щорічно протягом серпня–вересня. Цікаво, що каталоги Sears люди неофіційно називали «Книгами бажань», однак після публікації Christmas Book саме вона почала асоціюватися з цим терміном. Назва настільки стала поширеною в суспільстві, що компанія в 1968 році перейменувала різдвяний каталог на The Wish Book. 

Перша різдвяна «Книга бажань» за 1933 рік складалася з 87 сторінок, з яких 25 були присвячені дитячим подарункам, а 62 – дорослим. До нього увійшли такі популярні на той час товари, як лялька «Міс косички», іграшковий автомобіль на батарейках, годинник з Міккі Маусом, фруктові торти, електричні поїзди Ліонель, п’ятифунтова5 фунтів = 2.27 кілограма коробка цукерок і живі співочі канарки. Окрім іграшок, каталог бажань містив новорічні товари, декорації, одяг та прикраси. З кожним роком він збільшувалася. Приміром, у «Книзі бажань» за 1968 рік було вже 605 сторінок, з яких 225 – для дітей, 380 – для дорослих   Різдвяні каталоги створювали також Montgomery Ward, JCPenney, Neiman Marcus та інші компанії. Сьогодні вони досі їх публікують, однак здебільшого в електронному вигляді на своїх офіційних сайтах.    

Сезон святкових покупок

  Маркетологи розпочинають приготування до Різдва ще восени. Та в кожній державі є свої особливості. Наприклад, традиційним стартом періоду покупок в Європі є початок Адвенту – передріздвяного посту, який триває з 27 листопада по 24 грудня. Нерідко він супроводжується відкриттям святкових вуличних ярмарків. Цікаво, що останні виникли ще в період Пізнього Середньовіччя на території Священної Римської імперії. Перший відомий різдвяний ярмарок відбувся в 1434 році в місті Дрезден. Збереглася інформація також про давніші «грудневі ярмарки» у Відні (1298), Мюнхені (1310), Бауцені (1384) та Франкфурті (1393), однак немає жодних підтверджень, що вони були присвячені Різдву. Найімовірніше, це були «звичайні торги», на яких міщани могли придбати все необхідне на зиму.   Сьогодні різдвяні ярмарки є обов’язковим атрибутом Адвенту в Австрії, Німеччині та Швейцарії. Вони мають кілька назв, одна з них – Christkindlmarkt: markt німецькою означає «ринок», а Christkind дослівно перекладається як «дитя Ісус», проте частіше його використовують у значенні «дух Різдва». Нерідко ярмарки проводять навіть у невеличких містах інших європейських країн, а також у США, Канаді, Японії та Китаї. Кілька років тому різдвяні ярмарки стали популярними і в Україні.     Різдвяний ярмарок – це зазвичай дерев’яні будиночки, «вишикувані» у торгові ряди на центральних площах та вулицях міста. Продавці пропонують на них різдвяну випічку, пряники, млинці, шоколадні фігурки, сливових чоловічків, смажені каштани та мигдаль, гарячі десерти, а також глінтвейн і пунш. Окрім того, на таких ярмарках можна купити традиційні різдвяні товари: ялинки, декоративні прикраси, різноманітні сувеніри (шопкиШопка – різдвяний вертеп, канделябри, різдвяні піраміди – прикрашені фігурками дерев’яні конструкції зі свічками у формі каруселі) та велику кількість подарунків.

Об’єднання купців і судновласників у Лівонії (територія сучасної Латвії та Естонії) – Братство Чорноголових – встановило різдвяну ялинку в Талліні в 1441 та в Ризі в 1510 році. Майже тоді ж, у першій половині XVI століття, до використання ялинки під час святкування Різдва вдалися німецькі протестанти на чолі з Мартіном Лютером. 

У США традиційним початком сезону покупок є п’ятниця після Дня подяки, який святкують у четвертий четвер листопада. З 1863 і до 1941 року це свято відзначали в останній четвер листопада, за виключенням деяких штатів, які перейшли на сучасну дату ще з 1939 року. Тому підготовка до Різдва часто розпочиналася аж на початку грудня Навіть банки та кредитні спілки видавали накопичувальні кошти своїм клієнтам 1 грудня. Йдеться, зокрема, про фінансову програму «Різдвяний клуб», коли всі охочі кожного тижня протягом року відкладали на свій ощадний рахунок певну суму, а наприкінці року отримували всі накопичення для святкових закупівель. Перший такий клуб був представлений в 1909 році Меркелем Ландісом, скарбником Carlisle Trust Company у штаті Пенсильванія. Вже наступного року до Різдвяного ощадного фонду долучилися 350 клієнтів, які накопичили близько 28 доларів кожен, що еквівалентно сучасним 792 доларам. Такі самі програми пропонували й інші фінансові установи, заохочуючи клієнтів привабливими винагородами та подарунками. Через низькі відсоткові ставки та різні обмеження, наприклад, заборону зняття суми без сплати податків, різдвяні фінансові програми перестали бути популярними, хоча в більшості кредитних спілок вони доступні для оформлення і сьогодні.   Традиційний початок сезону різдвяних покупок не завжди збігається зі стартом продажів святкових товарів. Наприклад, згадана п’ятниця після Дня подяки, відоміша як Black Friday, швидше є одним із найприбутковіших днів для торговців, ніж початком передріздвяного періоду, який сьогодні у США датують жовтнем. Хоча якщо пригадати каталоги, які компанія Sears видавала протягом серпня–вересня, то можемо стверджувати, що підготовка до Різдва активно відбувалася ще ранньої осені.    У Канаді реклама різдвяних товарів розпочинається безпосередньо перед Геловіном, який святкують 31 жовтня, а рівень продажів зростає після 11 листопада – Дня пам’яті. У Великобританії та Ірландії офіційно сезон різдвяних покупок стартує з середини листопада, хоча нерідко насправді це відбувається раніше. З кожним роком торговці все раніше пропонують святкові товари до Різдва. Це явище навіть отримало назву «Christmas creep». Фактично, жовтень–грудень для великих фірм та дрібних підприємств є «золотим кварталом», адже саме тоді вони очікують отримати найбільший прибуток у році.  

Коли «висне» банківська система

  Протягом всього передріздвяного сезону відбувається велика кількість продажів, проте в окремі періоди вони досягаються найвищого рівня. Одним із таких днів є Black Friday, або ж «Чорна п’ятниця». Цей термін має безліч пояснень, адже його неодноразово використовували для позначення різних історичних подій. Сьогодні він асоціюється у покупців з розпродажем та великими знижками.    Вперше поняття «Чорна п’ятниця» застосували у схожому значенні в 1950-х роках у Філадельфії, щоб показати зростання натовпу людей та заторів, якими супроводжувався наступний день після свята Подяки. Та тільки через три десятиліття з’явилося «торговельне» пояснення, чому саме Black Friday: за давніми бухгалтерськими традиціями, у цей день продавці починають використовувати чорний колір чорнила для записів своїх доходів, які після свята Подяки стають позитивним числом, адже до цього часу вони зазвичай були «в мінусі» й використовували червоний колір   Знижки в «Чорну п’ятницю» досить швидко набули популярності у США, і вже у 2005 році вона стала найприбутковішим торговельним днем року. Вперше виручки впали тільки у 2014 році, що пов’язують з періодом збільшення тривалості сезону різдвяних покупок, відкриттям магазинів на День Подяки, поширенням святкових товарів протягом листопада–грудня. Компанії так захопилися продажами в Black Friday, що вже у 2011 році деякі з них – Target, Kohl’s, Macy’s, Best Buy та Bealls – відкрили свої мережі магазинів опівночі, тоді як до цього розпочинали роботу з 4:00 до 6:00. Ще одним нововведенням стало, коли компанії Kmart – у 2009, Toys ‘R’ Us – у 2010, Walmart та деякі інші – у 2012 році відчинили свої магазини з вечора свята Подяки, у так званий Black Thursday або «Чорний четвер». Такі заходи компаній призвели до того, що у штатах Род-Айленд, Мен і Массачусетс були ухвалені «сині закони», в яких великим супермаркетам, універмагам та гіпермаркетам забороняли працювати на День Подяки.   Тривалий період «Чорна п’ятниця» була тільки американським «святом» для покупців, але зовсім нещодавно стала поширеною і за межами США. Так, про неї добре знали в Канаді ще на початку ХХІ століття, особливо мешканці прикордонних територій, населених пунктів поблизу озера Онтаріо та регіону Лоуэр-Мэйнленд (Нижнього материка), які їхали до США у «Чорну п’ятницю» на закупи. А вже з 2008 року канадські підприємці почали сезон знижок й у своїй державі. Інша сусідка США – Мексика – також запозичила ідею дня знижок та спеціальних умов кредитування, і в 2011 році запровадила El Buen Fin, який так само проводять у п’ятницю, перед третім понеділком листопада, в який відзначають свято Мексиканської революції. 

У «Чорну п'ятницю» продавці починають використовувати чорний колір чорнила для записів своїх доходів, які після свята Подяки стають позитивним числом, адже до цього часу вони зазвичай були «в мінусі»

Спроби міжнародних компаній увести «Чорну п’ятницю» в європейські країни датуються ще початком ХХІ століття. Однак набула популярності вона тільки нещодавно. У 2010–2014 роках такі розпродажі запровадили в Норвегії, Румунії, Німеччині, Великій Британії, Данії, Італії, Фінляндії, Франції, Ірландії, Швеції. У 2015–2016 роках – у Польщі, Греції, Австрії, Україні, Бельгії. Європейці досить позитивно сприйняли «Чорну п’ятницю», про що свідчить збільшення продажів щороку. Наприклад, у Великій Британії в 2015 році англійці витратили 1,1 мільярда фунтів стерлінгів у цей день, а у 2016 році – 1,23 мільярда, що на 12,2% більше   Популярністю Black Friday вирішили скористатися торговці, які не лише розпочинали сезон знижок у четвер, але і завершували його аж через три дні, у понеділок, який у 2004 році став одним із найприбутковіших днів у інтернет-торгівлі. Так з’явився термін Cyber Monday, або «Кіберпонеділок», який вперше вжили у 2005 році Еллен Девіс та Скотт Сільвермен. На відміну від «Чорної п’ятниці», «Кіберпонеділок» асоціюється тільки зі здійсненням покупок онлайн, які з кожним роком набирають обертів. Так, згідно з даними про покупки в інтернет-магазинах у США, у «Чорну п’ятницю» покупці витратили: у 2013 – 1,93 мільярда доларів, у 2016 – 3,34 мільярда, у 2019 – 7,4 мільярда. У «Кіберпонеділок»: у 2013 році – 2,29 мільярда, у 2016 – 3,39 мільярда, у 2019 – 9,2 мільярда.   Ще один традиційний день передсвяткових покупок – 11 листопада, Всесвітній день шопінгу або китайський День холостяка. Вперше на це свято розпродажі в інтернеті були запущені у 2009 році онлайн-компанією AlibabaGroup разом із 27 іншими продавцями. І вже 11 листопада 2012 року Китай встановив світовий рекорд інтернет-продажів, адже лише два магазини Tmall та Taobao зібрали 19,1 мільярда юанів, тобто 3,043 мільярда доларів. Зараз у цей день роблять знижки також провідні західні та американські компанії: Procter & Gamble, Adidas, Nike, Unilever та інші, що дає можливість всім охочим придбати товари їхніх брендів у китайських інтернет-магазинах. Популярність Всесвітнього дня шопінгу серед європейців з кожним роком зростає, однак все ще поступається Black Friday. Зокрема, в Україні цього року клієнти Приватбанку в «Чорну п’ятницю» здійснили 4,5 мільйона транзакцій на суму 1,3 мільярда гривень, без урахування офлайнових операцій, а на День холостяка 740 тисяч транзакцій – на 323 мільйони гривень. Цікаво, що масові платежі 11 листопада спричинили збій банківської системи майже на цілий день.   Сезон святкових покупок завершує Super Saturday, він же Panic Saturday – остання субота перед Різдвом. На відміну від вже згаданих днів розпродажу, коли багато уваги звертають на покупки онлайн, цей день асоціюється більше з офлайн-торгівлею, адже поштові служби можуть не встигнути доставити замовлені товари до Різдва. Тому магазини зазвичай продовжують робочі години і пропонують значні знижки для привернення покупців. Однак результати розпродажу важко передбачити. Наприклад, цього року, згідно з даними компанії Ipsos, продажі в Super Saturday зменшилися на 6,2%, якщо порівнювати з попереднім роком.  

Боротьба з комерціалізацією Різдва

  Сьогодні витрати населення на підготовку до Різдва лише зростають. Згідно з результатами опитування, проведеного організацією Gallup, американці цього року планували витратити на подарунки в середньому по 942 долари, а у 2018 році ця сума становила 885 доларів. Дорого коштує і купівля різдвяних дерев. Наприклад, у 2016 році «живих» зрізаних ялинок у США було продано на 2,04 мільярда доларів, а штучних – на 1,86 мільярда. В європейських країнах у 2017 році планували продати 75 мільйонів тільки «живих» ялинок, сумою 2,4 мільярда євро або 3,2 мільярда доларів. І це далеко не повний перелік витрат у передріздвяних сезон.   Та проблемою є інше: значна кількість коштів у сезон різдвяних покупок витрачається людьми нерідко на непотрібні речі, які вони купують лише через знижки. Збільшення ж «нерозумного» попиту породжує перевиробництво, яке негативно впливає на екологію. Нерідко навіть ті самі святкові дарунки ще раз продають, передаровують або ж просто викидають у смітник. Наприклад, згідно з даними інтернет-опитування, проведеного компанією Ipsos у жовтні 2016 року, 78% європейців отримали подарунки на Різдво, однак 15% з них були незадоволені ними, а ще 10% взагалі не пам’ятали, що їм вручили.     Такі явища ще давніше викликали незадоволення. Так, наприкінці ХХ століття антикапіталістична організація Adbusters поширила гасло «Різдво без покупок», а невеличка група канадських менонітівМеноніти – християнський протестантський рух. у 2001 році навіть створила веб-сайт однойменного руху, ідеологи якого не були проти обміну подарунків на Різдво, однак виступали проти надмірного споживацтва   Окремі аспекти комерціалізації намагаються контролювати на державному рівні. Зокрема, згадані вже штати Род-Айленд, Мен і Массачусетс, в яких діють «сині закони». Або ж Велика Британія, парламент якої у 2004 році ухвалив нормативно-правовий акт про торгівлю на Різдво, з метою залишити цей день «особливим». Згідно із цим законом, в Англії та Уельсі магазинам площею понад 280 м² забороняється працювати 25 грудня.   Ви можете бути прихильником чи противником комерціалізації Різдва, однак компанії все одно намагатимуться збільшувати свої прибутки. Це закономірне явище для розвинених країн. Головне за всіма цими змінами та пишним святкуванням не забути про більш людяне значення Різдва та провести час з дорогими вам людьми. 

ТЕКСТ: Тетяна Шелемей
Ілюстрації: Каталіна Маєвська
Статті
Наука
Біт у мішку

Як виміряти та впорядкувати масиви інформації, які постійно збільшуються? На допомогу приходить математична теорія інформації!

Біологія
Як допомогти котам, що постраждали від війни

Як допомогти котам, що втратили свій дім внаслідок воєнних дій, адаптуватися до притулку або нової домівки та як війна впливає на їхню поведінку?

Суспільство
Ігри на справедливість. Уривок з книжки «Поведінкова економіка» Річарда Талера

Чому люди часто обирають співпрацювати, а не діяти егоїстично, навіть якщо це вигідно? Пояснює економіст Річард Талер.

Промо
Проєкт інтелект. Воєнний сезон. Епізод 2: Кібервійна

Як росія веде війну з Україною у кіберпросторі?

Технології
Що упало, те пропало: чому не варто чіпати збиту авіацію ворога

Які загрози приховує розбита авіація та як убезпечити себе та інших від небезпек? З'ясовуємо з авіаекспертом і хіміком.

Біологія
Гриби зі смаком лобстера. Які їстівні дикороси можна знайти в Україні

Де шукати дикі їстівні рослини й гриби та як їх готувати? Розповідає ботанік Олексій Коваленко.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: