Блог — 23.04.19
    ТЕКСТ: Наталія Атамась
    Фото: Michael Clarke/Wikimedia Commons
    Страх і ненависть на острові Гоф

За місяць після цього, як ви прочитаєте ці рядки, у Південній Африці на борт науково-дослідного судна The S.A. Agulhas II завантажать чотири гелікоптери, досвідчених пілотів, здатних працювати в умовах складного гористого рельєфу, спеціальні баки для розсіювання речовин з повітря, іншого обладнання загальною вартістю мільйон фунтів стерлінгів, і цілу команду британських науковців. Почнеться одна з найамбітніших та найскладніших з логістичної точки зору наукових операцій ціною у 7,6 млн британських фунтів. Усі ці люди, транспорт і обладнання попрямують на прихований у Атлантичному океані за 2800 км від берегів Африки острів Гоф. Вбивати мишей.

Маленький острів площею 65 км2 у складі архіпелагу Тристан-да-Кунья перебуває під британським протекторатом. Він дає прихисток 23 видам птахів і входить до Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. На острові живуть останні в світі колонії найрідкісніших птахів: тристанського альбатроса й тайфунника атлантичного, а також мешкають гузька вівсянка й тристанська курочка. Ці види опинилися на межі зникнення через звичайних домових мишей.

Ну, не зовсім звичайних. Миші, яких завезли на Гоф у середині 19 століття, швидко еволюціонували. Не маючи під боком природних хижаків, вони почали розмножуватись удвічі швидше й ставати в два рази більшими за своїх континентальних родичів. Наразі це найбільші за розмірами домові миші у світі. І вони дуже швидко освоїли новий тип корму: яйця і пташенят. Тристанський альбатрос – один із найбільших та найвеличніших птахів у світі, але він і його пташенята, які у 300 разів важчі за мишу, виявились беззахисними перед гризунами.

Миші не лише загризають пташенят просто у гніздах, а й нападають на дорослих птахів, які через інфекції також помирають. Потерпає не лише цей вид, але саме популяція тристанського альбатроса скоротилася на 90%.

Протягом короткої південної зими (у червні – серпні) науковці за допомогою гелікоптерів збираються засіяти весь острів  спеціальною отруйною приманкою. 400 пар гузьких вівсянок – останніх у світі – які  теж можуть отруїтися, перед операцією повністю виловлять. Далі буде моніторинг і сподівання, що жодна миша після масового геноциду не вціліє. Подібне вже було зроблено на острові Південна Джорджія під час боротьби з пацюками.

Як і миші, вони також потрапили на острів разом із людьми на кораблях і почали розорювати гнізда місцевих птахів – рідкісних ендемічнихЕндемічний вид – вид, який не мешкає більше ніде у світі, крім конкретно цієї місцевості ( у даному випадку – острова). щевриків та качок-шилохвостей.  У 2015 році пацюків вдалося повністю знищити, використавши 330 тон отруйної приманки. Після цього жоден пацюк на острів не потрапляв.

Інвазійні видиВиди, історично не притаманні цій місцевості, часто занесені людиною, або такі, що зявилися в наслідок діяльності людини. – миші, пацюки, свині, коти й собаки, кролі та мангусти здавна подорожували з людиною на кораблях і так розповсюдилися по всьому світу. Представники ендемічної острівної фауни, які не стикалися з хижаками і не вміли літати, зазнали нищівного удару. 40% фауни на островах наразі перебуває у критичному чи загрозливому стані. 60% усіх невідворотних втрат біорізноманіття світу припадає саме на острови, і головна причина – види, які емігрували разом з людиною.

На острови потрапляли не лише свійські тварини, а й такі небажані пасажири як миші, змії та пацюки. Деяких тварин людина завозила, аби дати раду з раніше завезеними, але часто ставало тільки гірше. Равлика-вовка завезли на Гавайські острови, аби він знищив іншого переселенця – великого равлика ахатину, який паскудив урожай. Але равлик-вовк дуже швидко забув про ахатину і почав нищити рідкісні місцеві види інших равликів.

Тепер люди готові витрачати мільйони, аби ліквідувати наслідки такої еміграції.

Великий зелений папуга Крамера був аборигеном Близького Сходу, а став звичайним мешканцем великих міст Західної Європи. Британська популяція нараховує 30 000 особин і не збирається на цьому зупинятися: птах швидко розселяється Європою. У минулому році перша пара загніздилася у сусідній Польщі. Цього року папуга Крамера пережив всю снігову зиму, оселившись під Києвом і прекрасно себе почував. Європейські орнітологи б’ють на сполох: великий та сильний папуга дуже вдало конкурує за гніздові дупла з місцевими птахами.

У 2017 році на Сейшельських островах, де  національним символом є рідкісний сейшельський чорний папуга, який особливо потерпав від цих переселенців, оголосили про вдале завершення програми тотального знищення папуги Крамера на своїй території. Птахів ловила та вбивала вся країна: купа урядових та неурядових організацій, поліція, армія, пересічні громадяни.

Австралія ж анонсувала війну бродячим котам. Тут планують вбити 2 мільйони котів до 2020 року. Нова Зеландія, впавши у відчай через знищення своїх рідкісних птахів та гризунів котами та іншими переселенцями, оголосила про рішення повністю знищити на своїх 220 островах усіх бродячих котів і хижаків-емігрантів. Для домашніх котів вводять «комендантську годину» та обов’язкове мікрочипування. Цей план обійдеться в колосальну суму 20 млрд доларів, він уже викликав хвилю протестів та обурення від любителів котів з усього світу.

Особисто мені мишей не шкода. Достатньо тільки подивитись на фото великого пухнастого незграбного велетня – миле пташеня тристанського альбатроса, з кривавою діркою в голові. Папуги Крамера розумні й кумедні, мені їх шкода набагато більше. А щодо котів – тут взагалі  коментарі зайві. Головна проблема у тому, що шкодимо ми, а життям відповідає завжди хтось інший.

Наталія Атамась – зоологиня, Інститут зоології ім. І.І. Шмальгаузена НАНУ.

ТЕКСТ: Наталія Атамась