Космос — 18.04.19
    ТЕКСТ: Мар'яна Капранова
    Ілюстрації: Сергій Майдуков
    Г’юстон, у нас Скотт Келлі!

Астронавт Скотт Келлі та космонавт Міхаїл Корнієнко пробули у космосі 342 дні в межах експерименту «Рік у космосі». До цього так довго там не перебував ніхто, тож саме ці двоє чоловіків фактично стали піддослідними кроликами для науковців. Крім того, у Скотта Келлі на Землі залишався брат-близнюк Марк, теж астронавт. NASA використала цю унікальну можливість, щоб провести ще одне дослідження, яке отримало назву «Близнюковий експеримент».

Куншт поговорив зі Скоттом Келлі про підготовку до року в космосі та про результати «Близнюкового експерименту».

***

NASA давно вивчає, що відбувається з тілом у космосі. Але здебільшого місії на МКС тривають 4-6 місяців, тому однорічна місія Скотта Келлі дає більше уявлення про вплив невагомості та космічної радіації на людське тіло. Це допоможе з підготовкою до експедицій, наприклад, на Марс, які можуть тривати кілька років.

«Близнюкове дослідження» – це перше дослідження з порівняння молекулярних профілів ідентичних близнюків-астронавтів. Оскільки ідентичні близнюки мають однаковий генетичний код, це дає можливість дослідити, як навколишнє середовище впливає на наше здоров’я.

***

Більшість астронавтів мріяли про цю професію ще з дитинства. Але в інтерв’ю ви кажете, що ніколи про це не мріяли. Тож як так вийшло, що ви зрештою стали астронавтом?

Знаєте, в школі я не був хорошим учнем. Тож я не те щоб не цікавився космосом. Мені просто ніколи не спадало на думку, що я колись потраплю в космос, бо я не міг зосередитись і зробити домашні завдання.

Тож зі мною це трапилося у значно старшому віці. У 18 я прочитав книгу Тома Вулфа «Хлопці хоч куди» (англThe Right Stuff). Книга про космічну програму, і я відчув зв’язок, відчув, що у мене з ними (героями книги) багато спільного, за одним суттєвим винятком – я погано вчився. Але мені здалося, що це можна виправити. Можливо, одного дня я полечу в космос. Можливо, я буду військовим льотчиком або льотчиком-випробувачем.

Скотт та Марк Келлі перед початком «Близнюкового дослідження». Фото: NASA

Ваш брат Марк теж астронавт. Ви надихали один одного, чи як так вийшло, що ви обидва стали астронавтами?

У нас схожі  кар’єри, але ми подали заявки на космічну програму незалежно один від одного. Серед військових льотчиків-випробувачів подати заявку на астронавта – поширена практика (до того, як братів Келлі прийняли у космічну програму, вони обидва були льотчиками – прим. ред.). Тож у тому, що ми обидва цим зацікавились, немає нічого незвичного.

Що ви відчували, коли дізналися, що вперше полетите у космос?

Коли тобі телефонують і кажуть, що тебе відібрали для космічної підготовки, це захопливо. Але є ще момент, коли тебе обирають для місії, це ще краще насправді. І так, я ніколи цього не забуду.

Командир шатла, за яким мене закріпили, сказав мені, що я буду частиною його екіпажу. І він зробив це у незабутній спосіб: фактично запитав, чи я вже зібрав свої манатки, бо проведу шість місяців у космосі (насправді політ тривав 8 діб прим. ред).

Скотту Келлі вперше вдалося виростити рослини у космосі. 16 січня 2016 року Скотт опублікував фото циній. Це дало можливість науковцям вивчати, як ростуть рослини у мікрогравітації. Фото: Скотт Келлі/NASA

Кілька місяців у космосі це доволі важко. Ви вирішили залишитися на рік. Що вас до цього спонукало?

До цього я був у космосі тричі. Двічі в шатлі (такі польоти тривають по кілька днів прим. ред.). А мій третій політ був на МКС і тривав майже 6 місяців. Я знову хотів у космос. І хотів нових викликів. Я подумав, що рік у космосі на космічній станції це і є такий виклик. І не помилився.

Найважче те, що ти далеко від близьких, друзів та сім’ї. Ти далеко від Землі погоди, гравітації. Гравітація це потужна сила, і жити майже у невагомостіце весело, але це теж виклик. Але що таке виклики? Це те, що запалило мене стати астронавтом. Мені подобається. Я ні про що не шкодую.

Як це залишатися на МКС цілий рік?

Психологічно, як от настрій, депресія чи щось таке в мене такого не було. Та безумовно з таким досвідом змінюється спосіб мислення. Ти дивишся на Землю і бачиш її такою мирною. З космосу не видно політичних кордонів. В тебе не змінюється день та ніч.

Дивишся на цю планету і думаєш, що всім нам слід працювати разом, аби вирішити наші проблеми. Так ми працюємо у космосі командна робота, кооперація. Потрібно так само робити на Землі, потрібна така ж співпраця, тому що на цій планеті у нас багато викликів.

Селфі Скотта біля Багам. Фото зроблено з модуля «Купол», звідки астронавти можуть спостерігати за Землею через панорамні вікна. Фото: Скотт Келлі/NASA

Під час місії «Рік у космосі» ви з Марком ще й взяли участь у близнюковому експерименті. Які результати здивували вас найбільше?

Там було багато експериментів, багато науки. Я не науковець. Але це цікаве генетичне дослідження. Наприклад, щодо мого біологічного віку. В космосі я трохи помолодшав, порівняно з братом – фактично протилежно до наших очікувань.

Також в мене змінилася експресія генів. ДНК, РНК, білки і т.д, які по суті роблять нас тими, хто ми є, регулюють наше здоров’я. У 7 % моїх генів змінилося те, що називається активація генів. Це такий собі перемикач, який вмикає або вимикає гени. І схоже, що моє перебування в космосі протягом року на нього вплинуло. В мене немає жодних симптомів, я нічого не відчуваю внаслідок цього. Ця річ цікава для медицини. Це все ще продовжують вивчати.

***

Над аналізом результатів дослідження працювало десять команд протягом трьох років (Скотт повернувся з МКС у березні 2016 року – прим.ред.). Вони вивчали імунні реакції, епігенетичні зміни, кишкові бактерії, масу тіла, динаміку теломер, пошкодження ДНК, потовщення каротидних артерій, зміни очей і деякі когнітивні функції.

Наприклад, одна з груп науковців вивчала зміну теломер. Це ділянки на кінцях хромосом з особливими властивостями. Теломери захищають наші хромосоми. Їх довжина зазвичай скорочується з віком. Спосіб життя, стреси, навколишнє середовище також впливають на швидкість, з якою відбувається це скорочення.

Виявилось, що у Скотта динаміка довжини теломер коливалась  під час космічного польоту і протягом кількох днів після посадки. Результати цього дослідження можуть допомогти оцінити загальний стан здоров’я та визначити потенційні довготермінові ризики.

Скотт спостерігає за Землею з модуля «Купол». Фото: Скотт Келлі/NASA

За яким місцем ви любили спостерігати з космосу?

Київ!

Справді?

Ні, я жартую. Важко сказати. Земля здебільшого зелена. Але, думаю, Багами і Кариби найкрасивіші з космосу. Це таке різноманіття блакитного. Пустелі чи Африка теж особливо прекрасні.

Ви були в цих місцях після повернення з космосу?

Так, я відвідав деякі з них: Багами, Близький Схід, Нова Зеландія, Австралія, Індонезія, Китай, Японія. Дуже багато місць. Я ще не був в Україні, але хотів би її відвідати коли-небудь.

Ми вас чекаємо, у вас тут багато фанів.

Домовились.

***

Ще цікавіше те, що біохімічний аналіз крові та сечі показав, що під час польоту у Скотта піднявся рівень вітаміну
    В9 (ймовірно, через підібрану дієту). В9 має багато важливих функцій в організмі, включно з підтримкою синтезу ДНК.

Виявилось, що між рівнем В9 і динамікою довжини теломер є певна кореляція. Ці дані підтверджують той факт, що харчування відіграє важливу роль у всіх аспектах здоров’я в космосі і на Землі.

Також науковці перевіряли імунну систему. Скотт отримав три вакцини проти грипу: перед польотом, під час польоту і після повернення на Землю. Тіло Скотта відреагувало на вакцину правильно. Це дає більшу впевненість у тому, що у космосі імунна система працює належним чином, і дозволить підібрати вакцини для тривалих місій1.

Загалом експеримент близнюків продемонстрував, як людський організм може адаптуватися до безлічі змін, викликаних космічним середовищем. Це допоможе не лише покращити підготовку до космічних польотів, але й зрозуміти, як ті чи інші зміни в організмі впливають на ризик виникнення захворювань.

Скотт робить собі щеплення проти грипу. Фото: Скотт Келлі/NASA

А тепер швидкий раунд ви можете відповідати на питання максимально коротко. Ваша улюблена книга?

Якщо найулюбленіша з усіх, це напевне «Старий і море» Ернеста Гемінґвея. Звичайно, книга «Хлопці хоч куди» Томаса Вулфа, ймовірно, найбільш значима для мене і мого життя. Бо це те, що надихнуло мене краще вчитися та стати астронавтом.

А улюблена пісня?

Важко обрати одну. Нехай буде «Thunder Road» Брюса Спрінґстіна і «Симфонія №9» Бетховена.

Що для вас щастя?

Сім’я та друзі здорові, щасливі і в усіх усе добре. Коли є це, то є все, що потрібно.

І наостанок, що б ви сказали українській молоді, щоб надихнути її космосом?

Якщо у вас є мрії старанно працюйте, щоб їх досягти. Якщо такому хлопцеві, як я, звичайній людині, вдалося спіймати таку надзвичайну можливість це може зробити кожен.

ТЕКСТ: Мар'яна Капранова