Стаття Наука як мистецтво — 18 листопада, 2022

Магнітне притягання окупантів

ТЕКСТ:

ІЛЮСТРАЦІЇ: Pexels, Інститут геофізики імені Субботіна, Валентин Кузан

Інститут геофізики імені Серафима Субботіна доволі великий і розгалужений по всій країні. Це зумовлено тим, що об’єкт його дослідження глобальний – фізичні процеси всієї планети. В інституті 12 відділів, що вивчають надра, гравітацію, магнітне поле та сейсмічну активність. Інституції належать три магнітні обсерваторії та 38 сейсмічних станцій, також інститут проводить дослідження в Антарктиді на станції Академік Вернадський.

Вивчення планети – це спільне завдання для всього людства, тому станції моніторингу сейсмоактивності та магнітного поля інституту інтегровані у міжнародні системи. Однак російських окупантів такі речі не сильно цікавлять, тому київська магнітна обсерваторія, що розташована у Димері, постраждала від їхнього грабунку і вандалізму.

Ми поспілкувалися з директором інституту Олександром Кендзерою та завідувачем відділу геомагнетизму Михайлом Орлюком, щоб довідатися, як функціонує інституція в умовах війни.

Директор займається сейсмологією, тому найбільше розповідав про свою галузь досліджень. За радянських часів сейсмостійкість будинків оцінював ЖЕК, тобто оцінка була «на око». Зараз інститут розробив комплексну систему оцінки і проєктування, яка для України доволі актуальна. Ми перебуваємо в зоні впливу однієї з трьох найактивніших сейсмічних зон на планеті (Вранча, що в Румунії; землетруси, пов’язані з цією зоною, ). Наприклад, Одеса лежить у зоні, де може статися восьмибальний землетрус.

У суспільстві існує стереотип, за яким що товщі стіни і чим нижчий будинок, то він стійкіший. Це хибне уявлення, оскільки найбільша небезпека від землетрусу – якщо його хвилі резонують з коливаннями споруди. Товщина стін у разі резонансу не врятує. Саме тому важливо враховувати відстань до сейсмоактивної зони, оцінити перед будівництвом міцність ґрунту, щоб змоделювати імовірні сейсмохвилі і уникнути резонансу.

В інституті розробляють державні будівельні норми, займаються сейсмостійким проєктуванням для ядерних та гідроелектростанцій, висотних будинків, стадіонів та інших споруд. Вчені покращили1 проєкт конструкції 4 енергоблоку Чорнобильської АЕС, розроблений американцями, бо ті не врахували близькість до зони Вранча.

Одна з розробок інституту сьогодні, на жаль, дуже актуальна. Йдеться про методику оцінки пошкодженого будинку – чи варто його зносити, чи можливий ремонт. Біля будинку встановлюють системи спостереження, що визначають придатність споруди до ремонту.

З 300 співробітників інституту після широкомасштабного вторгнення виїхало за кордон всього сім, але, окрім магнітної обсерваторії під Києвом, інститут також втратив екстензометричну станцію на Закарпатті, що надточно вимірювала рух тектонічних плит. Вона збудована у глибокій печері, для стабільної температури і стабільної кам’яної основи – ці два фактори визначальні для вимірів. Закарпаття максимально далеке від фронту, але туди вламалася ДРГ, що повністю зруйнувала дороге обладнання.

Сейсмологічні станції майже не постраждали. Вони фіксують будь-які коливання землі, а отже записують кожен вибух від російських атак.

Про магнітні дослідження ми поговорили з паном Михайлом.

Димерську обсерваторію збудували в 1958 році. Вибрали місце подалі від цивілізації, що впливає на виміри. Будинок збудований без заліза, щоб мінімізувати магнітні впливи, навіть цвяхи там мідні. Перед окупацією обсерваторія мала сучасне цифрове обладнання і давала дуже точні результати вимірювання. Однак зараз вчені працюють з даними трьох інших обсерваторій, що знаходяться в Одесі, Львові і на станції Вернадський в Антарктиді.

Підписатися на Куншт

Корисна розсилка про науку.
Статті, відео і подкасти щотижня та без спаму.

На димерській обсерваторії працювало 7 науковців і 14 охоронців, оскільки територія станції – 26 гектарів. Найцінніше обладнання співробітники врятували. З рештою росіяни поводилися за простим правилом – зрозуміле обладнання можна вкрасти, незрозуміле – поламати. На території облаштували вогневі позиції, залишили купу сміття.

Дослідження магнітного поля Землі дуже важливе, оскільки воно весь час змінюється, а отже змінюється і магнітне схилення (магнітний полюс не збігається з географічним). Точність цього показника впливає на навігацію і, що зараз, на жаль, актуально, точність наведення вогню. У разі проблем з GPS, коли доведеться звертатися до компасів, цей показник ключовий.

Окрім цього, відділ геомагнетизму складає магнітні карти, які використовують для розробки магнітної моделі земної кори. За допомогою цих моделей можна оцінити, які породи залягають під поверхнею, у тому числі корисні копалини.

Також вчені виявили2 кореляцію між магнітним полем і поширенням вірусних захворювань, зокрема коронавірусу Sars-CoV-2. Магнітне поле у різних частинах Землі дуже сильно відрізняється – від 20 000 нТл (нанотесли) у районі південної Атлантики до 55 000 нТл у Європі. Захворювання швидше поширюється там, де магнітне поле або дуже слабке, або дуже сильне. Однак це питання потрібно вивчати детальніше, щоб виявити: це збіг чи зв’язок причинно-наслідковий.

У розмові пан Михайло спростував стереотип щодо магнітних бур. Їхня потужність порівняно з техногенним магнітним впливом дуже мала. Вагон метро обладнаний чотирма електромоторами. Під час початку руху і зупинки магнітне поле сягає 150 000 – 200 000 нТл (Природне поле в Україні – 50 000 нТл).

Для подальших досліджень магнітного поля на Київщині потрібно відновити обсерваторію в Димері, адже дані з цього регіону зараз не фіксуються. Спостереження тут вели безперервно з 1958 року. Пан Михайло каже, що міжнародна спільнота готова допомогти з відновленням, але загроза з білоруського напрямку нікуди не зникла.

Природні явища, які досліджує Інститут геофізики ім. С. Субботіна, характерні також для російських окупантів. По-перше, їх тягне в Україну імперським магнетизмом. По-друге, після їхнього перебування територія виглядає так, ніби по ній пройшовся руйнівний землетрус. Але є надія, що монітор у центральному коридорі інституту, який у реальному часі передає дані з сейсмічних станцій, перестане фіксувати вибухи, а інституція зможе без перешкод вповні відновити дослідження нашої планети.

Матеріал підготовлено в рамках проекту за підтримки Відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США.

1. Сейсмологічні дослідження для Чорнобильської АЕС.
  2. Поширення вірусу Sars-CoV-2 залежно від магнітного поля.