fbpx

Ми теж не любимо поп-ап. Але нам потрібна твоя підтримка!

Куншт — 17.07.19
Наука в метро

Ніколи не думали, що все навколо пов’язане з наукою? А дарма! У межах спільного проекту онлайн-журналу Куншт та Way TV «Наука в метро» ми розповідатимемо вам про 36 явищ нашого світу з погляду науки.

Чи знаєте ви, що запах грошей має з грошима мало спільного? А що чорна діра може легко поміститися в чайну ложку? Чи коли здається, що хмара нагадує чиєсь обличчя, це не просто ваша плідна уява?

Наукові факти будуть з’являтися на екранах у вагонах метро, а також їх можна буде переглянути на нашому сайті й почитати розгорнуті пояснення до кожного з них.

Шановні пасажири, пам’ятайте, що наука завжди поруч, і що більше ви знаєте – то цікавішим стає світ.

Буде тобі наука в метро щодня!

Хімія

Чому золото не має сріблястого блиску?Властивість металів мати специфічний сріблястий блиск обумовлена здатністю відбивати майже увесь спектр видимого світла. Натомість золото поглинає синє світло у спектрі, а інші кольори відбиває, тож саме тому воно стає для нас жовтим.

Ріжеш цибулю і плачеш? Наші очі подразнюють лакриматори– речовини, виділяються, коли ми руйнуємо клітини цього овоча. Лакриматорів у цибулі від самого початку немає. Вони з’являються внаслідок змішування речовин усередині клітин цибулі та міжклітинної рідини. Якщо цибулю охолодити перед розрізанням, а ніж змочити холодною водою, – реакція сповільниться, подразнювальної речовини виділиться менше, як і наших сліз.

Звідки у нас сода в шлунку? Наш шлунок перетравлює їжу за допомогою шлункового соку, у якому є хлоридна кислота (HCl). Щоб кислота не роз’їдала слизову оболонку шлунка, людський організм нейтралізує її дію, виділяючи бікарбонат натрію, речовину, яка більше відома як питна сода. Саме їхня реакція нейтралізує шкідливу дію розчину хлоридної кислоти, утворюючи сіль (хлорид натрію) та карбонатну кислоту, яка легко розпадається на вуглекислий газ та воду.

Чому спалена їжа і смакує, і виглядає однаково? Будь-яка органічна речовина горить або обвуглюється при нагрівання. Обвуглення – це розкладання органічної речовини на вуглець та воду.Саме через це спалена на сковорідці їжа завжди має однаковий смак, і неважливо, чи це вуглинка капусти чи вуглинка курятини.

Вода розширюється, коли замерзає? У структурі льоду кожен атом кисню пов’язаний через атоми водню з чотирма іншими атомами кисню – з інших молекул води. Так утворюється дуже пухка, “візерункова” структура.

Крім того, при замерзанні вода розширюється і займає більший об’єм. Густина льоду є меншою, ніж густина рідкої води. Тому, наприклад у водоймах, лід плаває на поверхні води. Якби лід мав вищу густину, він опускався б на дно, що зробило би життя в водоймах взимку неможливим.

Що об’єднує графітовий стержень та алмаз? Їх об’єднує лише елемент, з якого вони складаються. Водночас структури графіту і алмазу кардинально різняться: попри те, що обидві речовини – це модифікована форма Карбону, алмаз – це одна з найтвердіших речовин у природі, яка вирізняється своєю стабільністю і здатністю залишатися незмінною, тоді як графіт розшаровується – саме ця властивість дозволяє нам писати простим олівцем. Сліди олівця на папері – це шари графіту. Різниця у міцності й властивостях виникає завдяки різним структурам їхніх кристалічних ґраток. Проте за особливих умов – дуже висока температура й високий тиск – графіт може перетворитися на алмаз.

Чи отруйні подушки безпеки? Подушки безпеки можуть врятувати ваше життя під час ДТП, проте їхній вміст – це токсична суміш на основі азиду натрію. Це сіль, що утворюється із азотистоводневоїкислоти (HN3) і під нагріванням розкладається на натрій та азот. Проте під час удару в автомобілі спрацьовує датчик, який підпалює суміш і таким чином подушка наповнюється азотом, тож азид натрію не загрожує людському життю. Проте він загрожує довкіллю, коли залишається в утилізованих автомобілях.

Пахнуть не гроші, пахнемо – ми. Запах монет, який ми відчуваємо, насправді провокує не метал, а речовини на нашій шкірі, що вступають у хімічну реакцію з матеріалом, із якого виготовляють монети. Наслідком хімічної реакції є розпад жирів і – звісно – специфічний запах, який ми звикли сприймати як запах монет або ж інших металевих предметів, до яких торкаємося.

Чим пахне після грози? Одна з версій така: Після грози у повітрі пахне озоном, газом, найбільша концентрація якого в стратосфері Землі. Він захищає Землю від ультрафіолетових променів, а в природі виникає внаслідок електричного розряду. Блискавки під час грози розщеплюють молекули кисню на вільні радикали, які об’єднуються й утворюють озон. Запах цього газу дуже різкий, подібний до запаху хлору. Саме тому ви відчуваєте “чистоту” повітря після грози.

Наука змінює світ. Куншт розповідає про це, а ти можеш підтримати проект, ставши нашим другом!

Чому Плутон вже не планета?Частина населення вважає, що дев’яту планету несправедливо позбавили почесного звання. Хоч Плутон обертається навколо зорі, має сферичну форму та супутники, його орбіта «завалена» астероїдами з поясу Койпера, а це не відповідає визначенню планети. Окрім Плутона в Сонячній системі є ще кілька карликових планет – Церера, Ерида, Макемаке та Хаумеа.

Темна сторона Всесвіту. Ми досі не знаємо, з чого складається більша частина Всесвіту. Матерія, з якої складаємось усі ми, зорі та галактики займає лише 5 % Всесвіту! Усе інше – темна матерія, яка ніяк не взаємодіє зі світлом, і темна енергія – антигравітація невідомої природи, яка змушує Всесвіт розширятися все швидше. Проте достеменно, що це таке, науковці не знають досі, тому проводять нові дослідження, щоб розв’язати загадку темної сторони Всесвіту.

Чорні діри. Чи може чорна діра поміститися в чайну ложку? Так! Ба більше, їх там може поміститися декілька. Річ у тім, що чорна діра – це величезна маса, стиснута у маленький простір. Наприклад, розмір чорної діри з масою, що дорівнює масі Місяця, – всього близько 1/10 міліметра. Уявіть мільйони Місяців, які помістили в чайну ложку. Саме тому чорні діри мають сильне тяжіння, і з неї не може вирватися світло. Тож якщо вам закортить наблизитися до чорної діри, добре подумайте, адже залишитеся там назавжди.

Ми – зоряний пил.Кожен атом у вашому тілі пройшов довгий шлях, аби разом із іншими атомами «перетворитися» на людину.. Атоми народилися у надрах зірок, поширювалися Всесвітом, формувалися в астероїди та планети і згодом у нас із вами.

Великі космічні тіла набувають сферичної форми через взаємодії енергії та гравітації. Сила тяжіння стискає матерію в усіх напрямках. Тож як на Землі з’явилися гори? Завдяки пружності порід земної кори горам вдалося протистояти гравітації. Але величними й надзвичайно високими вони здаються лише для нас: з космосу поверхня Землі виглядає надзвичайно гладенькою.

40 років літа. Літо на Нептуні триває 40 земних років. Проте не поспішайте переїжджати – середня температура на планеті навіть влітку – 214 градусів за Цельсієм.

Міжнародна космічна станція робить повний оберт навколо Землі кожні 90 хвилин, тож астронавти можуть спостерігати 16 сходів та 16 заходів сонця за добу.

Інколи астрономи знаходять екзопланети (планети поза межами сонячної системи) в зонах, придатних для життя. Це відстань планети до своєї зірки, де вода може існувати у рідкому стані, – не надто далеко для замерзання і не надто близько для випаровування. А вода у рідкому стані – необхідна умова для утворення вуглецевих форм життя. У кожної зірки зона різна, адже їх визначають за розміром і світністю.

Для того, щоб потрапити в космос, спочатку потрібно пройти крізь атмосферу Землі. Проте ракеті заважає вирватися крізь атмосферу аеродинамічний опір. Спробуйте висунути руку з вікна автівки, яка рухається з великою швидкістю, і ви його теж відчуєте. На аеродинамічний опір впливає щільність повітря (що далі від Землі, то вона менше), швидкість, площа поперечного перерізу та аеродинаміка космічного корабля. Що менша площа ракети, то менший опір. Ось чому ракети такі «стрункі».

Спільнота тих, хто любить і хоче говорити про науку, росте! Приєднуйся і ти – ставай другом Куншт!

Фізика

3 червня 1997 року на товариському матчі Бразилія-Франція футболіст Роберто Карлос забив гол, який коментатори оголосили голом, що «суперечить законам фізики»: м’яч облетів ряд захисників та «завернув» у ворота. Пізніше виявилося, що це був ефект Магнуса. Він пояснює появу бічної сили, яка діє на сферу, що одночасно обертається та рухається вперед. Унаслідок цього м’яч не летить по прямій траєкторії, а «закручується». Це явище назвали на честь Генріха Магнуса, який відкрив його в 50-х роках ХІХ століття.

Ви помічали як крапля рідини, що перебуває на дуже гарячій сковороді, випаровується не одразу? Під час контакту рідини з тілом, температура якого значно вища за точку кипіння цієї рідини, між ними виникає шар пару. Оскільки пар є поганим провідником тепла, він «захищає» рідину від миттєвого випаровування. Це явище – ефект Лейденфроста, і воно характерне не лише для води: наприклад, для демонстрації ефекту люди занурювали мокрі руки в розплавлений свинець або залізо і залишалися неушкодженими.

Ніколи не здавалося дивним, що Місяць здається більшим ближче до горизонту, але меншим, коли піднімається вище? Цей ефект називається «місячною ілюзією»,і є лише особливістю людського сприйняття. Найпростіший спосіб її продемонструвати — це потримати, наприклад, монетку на витягнутій руці, прикривши одне око. Порівнюючи розмір монети з Місяцем, ви побачите, що розмір останнього зовсім не змінюється.

Звук – це теж енергія, проте, щоб розігріти філіжанку ранкової кави, вам доведеться кричати протягом 1 року, 7 місяців, 26 днів, 20 годин, 26 хвилин і 40 секунд. Погана стратегія.

Потужність перших лазерів вимірювалася в «Gilettes». До того ж буквально: дослідники вираховували, яка кількість енергії необхідна для пропалювання одного леза бритви «Gilette».

Чому птахів, що сидять на лінії електропередач, не б’є струмом? Якщо птах сидить на одній лінії електропередач – це безпечно, адже там відсутня різниця напруг. Однак якщо пташка торкається двох ліній водночас, то виникає ланцюг – і кінець!

Чорні діри не зовсім чорні: вони все таки випромінюють частинки і  втрачають масу. З часом чорна діра у такий спосіб може «випаровуватися», проте на це потрібні, звичайно, мільярди років.

Ефект Доплераописує зміну частоти хвиль (будь-яких: звукових, електромагнітних) в залежності від руху джерела цих хвиль відносно спостерігача. Якщо це звук, то, коли джерело наближається, він стає вищим; коли віддаляється – нижчим. У 1845 році метеоролог Христофор Бейс-Баллот перевірив цей ефект за допомогою двох сурмачів, які постійно грали ноту соль сидячи на потягу, що рухався, та двох інших музикантів, які стояли на місці та слухали. Експеримент тривав два дні, і ефект був доведений.

Супермен і сила тертя. Ми живемо не у вакуумі, відповідно, повітря, що нас оточує, складається з частинок – молекул кисню, азоту та інших речовин. Усе це значно ускладнює можливість пересування в просторі з супершвидкістю, бо виникає сила тертя, а разом із нею – теплова енергія. Аналогічно, коли ми хочемо зігріти замерзлі руки, потираючи їх одна об одну: що швидше ми це робитимемо, то тепліше нам ставатиме. Тож, мандруючи в просторі з надвисокою швидкістю, людина просто згоріла би.. Якщо отримаєте супершвидкість у подарунок, будьте уважними – у комплекті має бути захисний костюм!

Куншт – це незалежне медіа про науку. Ми розповідаємо про найважливіші події та явища, які змінюють життя людей. Підтримай нас у цьому – ставай другом Куншт!

Наше серце – унікальний трудоголік, який працює у режимі нон-стоп. У середньому  наше серце перекачує 7 тисяч літрів крові на добу. За рік серце перекачує в приблизно 7884000 літрів крові. За об’ємом це більше, ніж олімпійський басейн.

Чи траплялося з вами, що ви падаєте уві сні і, здригаючись, різко прокидаєтесь? Одна з гіпотез надає таке пояснення: коли м’язи під час сну розслабляються, наш мозок думає, що ми падаємо, і рятує нас. Звичайно, наразі цей рефлекс нам не дуже потрібен, але для наших пращурів-мавп він ставав у пригоді. Рефлекс допомагав запобігти падінню з гілок під час сну.

Ми бачимо образи в хмарах і горах, обличчя в неживих предметах (що вам, наприклад, нагадує повний Місяць?) Це явище називається парейдолія. Еволюційні психологи стверджують, що для парейдолії є адаптивні причини. Якщо незрозумілий образ у кущах виявиться каменюкою, а не мордою лева, то ціна помилки – невелика. Якщо ж навпаки, мозок не зможе ідентифікувати образ як небезпечну тварину, вам кінець.

Чому ми їмо без міри? Відчуття ситості визначається здебільшого гормональними, а не нервовими сигналами. Інформація нервовим волокном передається миттєво, а ось хімічні речовини діють повільно. Тому, поки до мозку дійде потрібний сигнал, ви легко встигаєте з’їсти зайвий пиріжок.

Хоча бурчання в животі часто асоціюється з голодом, шлунок та кишківник видають звуки, навіть коли наповнені. Бурчання пов’язане з хвилеподібним скороченням стінок порожнистих трубчастих органів. Пустий шлунок і кишківник створюють акустику, як у глибоких печерах. Вона підсилює звук бурчання та нагадує нам про те, що саме час попоїсти!

Від якої книги або композиції у вас бігали мурахи по шкірі?

М’язи, які контролюють мурах, називаються Arrector pili та активуються симпатичною нервовою системою. Це частина автономної нервової системи, тому, на відміну від біцепса, який ви можете напружити, мурахи вам не підвладні. Якщо тварина має хутро та змерзла, Arrector pili підіймає волосинки так, щоб зберегти тепло біля поверхні шкіри. Колись люди теж були волохатими. Тепер волосся в нас менше, але м’язи лишись. Сильні емоції, як-от страх або захоплення, також можуть викликати цей рефлекс.

У ХІХ-му столітті німецький психолог Герман Еббінгауз побудував криву забування, згідно з якою більшість інформації зникає з пам’яті впродовж першої доби після вивчення. Тобто якщо не повторювати вивчене, через півгодини ми пригадаємо 60 % інформації, а через місяць – лише близько 15 %. Після численних експериментів учені дійшли висновку, що найбільш ефективним є такий графік повторень, коли кожна наступна пауза поступово збільшується.

На щастя, наша імунна система здатна контролювати нестримну експансію вірусів. Один із механізмів імунної відповіді – синтез антитіл. Для того, щоб імунна система почала виробляти антитіла, ефективні проти певного вірусу, їй потрібно «познайомитися» з білками його зовнішньої оболонки (капсиду) – такий процес називають презентацією антигенів. Після того як презентація відбулася, спеціалізовані клітини імунної системи, В-лімфоцити, виробляють специфічні антитіла. Вони розпізнають презентовані білки капсиду (а отже, самі віруси й заражені ними клітини) і зв’язуються з ними, спрямовуючи імунну відповідь на небезпечні об’єкти.

Явище, коли вчені та розробники надихаються ідеями з природи, називається біомімікрія. Наприклад, звичну для нас липучку запатентував шведський інженер Жорж де Местраль, яку агенство «NASA» почала використовувати у космічних шатлах, а потім і ввесь світ – як зручну альтернативу ґудзикам і шнурівкам. Ідея липучки виникла в голові Жоржа під час прогулянки в Альпах – до його собаки причепився будяк.

Наука робить усе, щоб покращити людські життя. Ми любимо про це говорити й збирати довкола себе людей, яким подобається читати про науку. Приєднуйся до спільноти друзів!