Як це працює — 29.07.19
    ТЕКСТ: Мар'яна Капранова
    Фото: NASA
    Падай, падай дощику: де й коли дивитися за персеїдами?

Друга половина літа – це ідеальний час для виїздів за місто, щоб проводити ночі під відкритим небом і дивитися на персеїди.

Персеїди розпочалися 17 липня і закінчаться 26 серпня. Пік традиційно випадає на ніч 12-13 серпня. Саме тоді в небі можна спостерігати рекордну кількість метеорів. Цьогоріч астрономи прогнозують 50-75 метеорів на годину. Утім, саме на цей час припадає фаза спадаючого Місяця, тому час для спостережень не зовсім сприятливий, адже світло заважатиме побачити метеорний дощ у всій красі. Тому краще спостерігати за метеорами раніше – у перший тиждень серпня.

Оскільки міське освітлення теж заважає спостереженням, краще виїхати за місто. За хорошої безхмарної погоди, гори та морські пляжі – найкращі місця для спостережень. Але метеори добре видно й за кілька кілометрів від великих міст, тому не обов’язково їхати так далеко.

Що взагалі таке персеїди?

Персеїди – це частинки хвоста комети Свіфта-Туттля, яка перетинає орбіту Землі раз на 133 роки. Перші спостереження за кометою проводили китайські астрономи ще у 69 р. до н.е., однак офіційною датою відкриття комети вважають 1862 рік. Коли комета черговий раз повернулася у Сонячну систему, за нею спостерігали астрономи Льюїс Свіфт і Горас Туттл, на честь яких і назвали об’єкт. А те, що саме ця комета є джерелом персеїд визначив бельгійський астроном Джованні Скіапареллі через три роки після відкриття. Останній раз вона пролітала Сонячну систему у 1992 році, а наступного разу її побачать наші нащадки – у 2126 році.

Щоразу, коли комета з’являється у нашій системі, вона залишає по собі слід із пилу та льоду. Оскільки її шлях проходить і через орбіту нашої планети, коли Земля перетинає цю точку – космічний пил потрапляє в атмосферу на великій швидкості і згорає там, не дістаючись до поверхні планети1.

Метеороїди, метеорити, метеори?

Персеїди часто називають і метеорами, і метеоритами, і навіть метеороїдами, використовуючи слова як синоніми. Справді, один об’єкт може бути й тим, й іншим, але все ж між ними є різниця – усе залежить від того, де саме перебуває об’єкт.

Метеороїдами зазвичай називають уламки комет, астероїдів. Це маленькі об’єкти розміром до 50 м, які можна спостерігати в космосі. Коли ж метеороїд потрапляє в атмосферу планети і згорає в ній – його називають метеором, а от якщо об’єкт потрапляє на поверхню планети – це вже метеоритБільшість персеїд згорає і повністю випаровується в атмосфері Землі, не долітаючи до поверхні, тому персеїди – це метеорний, а не метеоритний дощ.

Інколи під час метеорних дощів можна побачити рідкісне явище, яке називають болідом – це метеор великих розмірів. Він довго згорає у атмосфері та залишає за собою довгий та яскравий хвіст, тож складається враження, наче в небі летить вогняна куля. Здебільшого боліди так і не згорають у земній атмосфері, тому потрапляють на поверхню у вигляді метеоритів2.

ТЕКСТ: Мар'яна Капранова