Подкаст Тема не обрана — 16 травня, 2020

Зняти маски: доповнена реальність, краса і моральні дилеми

ІЛЮСТРАЦІЇ: Каталіна Маєвська

Сучасні пластичні хірурги отримують замовлення на послуги «як у фільтрах соцмереж», а інстаграм блокує «пластикохірургічні» фільтри. За допомогою технологій доповненої реальності омолоджують не лише відомих акторів у касових голлівудських стрічках, а й просто блогерів. Куншт вирішив дослідити, як новітні технології змінюють сприйняття власної зовнішності та як це використовує бізнес.

Подкаст виходить за підтримки молочної компанії «Галичина», для якої природна краса, любов до себе, розвиток та збереження власної унікальності надзвичайно цінні. Саме за цими принципами створюється справжній Карпатський йогурт, бо головне – зберегти його автентичність. Бережіть свою природну красу, ви – прекрасні!

Як працює доповнена реальність?

Доповнену реальність (augmented reality, AR) треба відрізняти від віртуальної (virtual reality, VR) і змішаної (mixed reality, MR). У доповненій реальності віртуальні об’єкти проєктуються на реальне оточення. Віртуальна реальність – це створений технічними засобами світ, який передається людині через органи чуття. Змішана або гібридна реальність об’єднує обидва підходи.

Історія віртуальної і доповненої реальності починається з Sensorama – віртуального симулятора, який запатентував кінооператор Мортон Гейліґ у 1962 році.1 Пристрій імітував фізичну присутність в іншому середовищі за допомогою рухомого крісла та картинки на екрані. В 1968 гарвардський професор Айвен Сазерленд зі своїм студентом Бобом Спроулом створили пристрій, який згодом охрестили «Дамоклів меч» – шолом з окулярами зі стереоскопічним дисплеєм, на який транслювалася проста картинка з комп’ютера.2 Перспектива спостереження за об’єктами змінювалася залежно від рухів голови користувача. Пристрій був дуже громіздким і кріпився до стелі, тому й отримав свою назву. Ці два винаходи заклали початок сучасних AR-технологій.

Віртуальні маски проти справжнього віку 

Минулого року китайська блогерка «Її величність Qiao Biluo», яка мала 100 тисяч підписників, потрапила у скандал.3 Вона видавала себе за юну дівчину, а виявилася 58-річною жінкою. Під час трансляції, якою вона заробляє тисячі юанів, через технічну помилку глядачі побачили її справжню зовнішність. Дехто одразу відписався і відкликав грошові перекази. Але ситуація набула розголосу, а підписників у неї навіть побільшало до 650 тисяч. Адже сам випадок ще довго обговорювався у китайських соцмережах. Популярні китайські влогери – це зазвичай молоді дівчата, які співають караоке, приміряють одяг або просто щось їдять на камеру. Онлайн-трансляції надзвичайно популярні в Китаї, там є 425 мільйонів стримерів, і використання фільтрів для обличчя – звичне явище.

Але є ще більша індустрія, що користується технологіями доповненої реальності, щоб змінювати зовнішність людей. Йдеться про Голлівуд. Номінований минулоріч на Оскар фільм «Ірландець» був би неможливим, якби не розробка за мільйони доларів. У стрічці широко використана цифрова технологія CGI (computer-generated imagery, згенеровані комп’ютером зображення) для омолодження акторів. У картинах Роберт Де Ніро, Джо Пеші та Аль Пачино, яким зараз відповідно 76, 76 та 79 років, грають своїх персонажів у три різні періоди, коли тим приблизно по 30, 50 і 80 років.

Кінокритик Бенджамін Лі із The Guardian помітив цікавий художній ефект: невідомо, навмисно чи ні, очі головного героя на омолоджених зображеннях здаються ніби мертвими. І це відображає внутрішній світ кілера – «мертвого всередині».

Так чи так, широке використання технологій доповненої реальності може змусити голівудських акторів хвилюватися, чи не замінять їх найближчим часом голограми. Як це сталося із героїнями стрічок «Конгрес» та «Сімона», або як уже відбувається у музичній індустрії: голограма покійної Вітні Г’юстон навіть їздить у турне.4 

Доповнена реальність як шкода для психіки

У 2019 році Instagram повідомив, що планує заблокувати маски, які імітують пластичні операції. Багато популярних фільтрів соцмережі, як-от Plastica, показували наслідки радикальної пластичної хірургії. Американське видання Huffington Post пише, що фільтри Snapchat та Instagram, які розгладжують шкіру, роблять повніші губи і більші очі, стають сучасним стандартом краси західного суспільства.5 Ці додатки та фільтри можуть шкодити самооцінці й навіть викликати дисморфічний розлад тіла — психічний розлад здоров’я людини, яка зациклена на незначних або неіснуючих недоліках своєї зовнішності. Цю хворобу часто не діагностують, а вона може бути дуже небезпечною, застерігають в Американській асоціації боротьби з тривожністю та депресією.6

Фільтри, які змінюють зовнішність, можуть стати причиною розладів харчування, розповів у коментарі VICE італійський професор психології Джузеппе Ріва.7 Надмірна увага до зовнішності, намагання подивитися на себе збоку та прагнення до «ідеалу» можуть призвести до анорексії й інших розладів харчової поведінки.8

Як розповідає BBC, Instagram прибиратиме маски, що можуть погіршити у людей сприйняття своєї зовнішності.9 Тепер із соціальної мережі будуть видаляти фільтри, які показували, як виглядатиме обличчя з підтяжкою шкіри чи після збільшення губ. 

AR і косметика: реклама чи загроза?

Але не всі прояви доповненої реальності Instagram відкидає. Минулого року сервіс додав можливість протестувати товари перед купівлею безпосередньо в додатку. 

Косметичні бренди використовують віртуальний макіяж, щоб продавати цілком реальні товари. Такі глобальні бренди як Ulta Beauty, Sephora та L’Oréal, використовують доповнену реальність, щоб їхні покупці могли спробувати будь-яку декоративну косметику швидко і без тестерів, до яких усі торкаються (неабияк актуально під час світової пандемії!).

Операційні системи смартфонів від Google та Apple тепер пропонують передові засоби AR, а новітні телефони мають набагато потужніші фронтальні камери, ніж це було кілька років тому. Виробники додатків також провели ретельну роботу, щоб зіставити кольори та текстури косметичних товарів у реальному житті з тим, що з’являється на екрані вашого смартфона.

L’Oréal навіть купила стартап, який використовує нейромережу для обробки зображень людського обличчя ModiFace. Його засновник Пархам Аарабі — професор університету в Торонто, який вивчає штучний інтелект. Вони з колегою створили сайт, який дозволяв людям завантажувати нерухоме зображення і змінювати губи, очі та ніс на чужі. Французький бренд став першим в індустрії краси користувачем Snapchat, який використовував соцмережу для комерційного просування свого олівця Silkissime Eyeliner.

Однак компанія Foresight Factory (спостерігає за поведінкою споживачів та прогнозує її), зауважує: фільтри є новим напрямом реклами косметичних товарів, але можуть становити загрозу для індустрії краси.10 Коли споживачі зможуть доповнити свій зовнішній вигляд віртуально, не переймаючись нанесенням та видаленням реального макіяжу, попит на косметичні засоби може впасти. 

AR і торгівля

Не стоїть осторонь інновацій і роздрібна торгівля. «Розумні» дзеркала в магазинах допомагають віртуально приміряти одяг і зрозуміти, чи він пасує. Американський Forbes пише, що світовий ринок VR та AR в роздрібній торгівлі до 2025 року досягне 1,6 мільярда доларів, оскільки впровадження цих технологій дозволяє бізнесу рости.11 Вони допомагають роздрібним торговцям і споживачам створювати умови для покупок із позитивним досвідом, зменшуючи поточні витрати на рекламу та оплату продавців. Дані, зібрані за допомогою цих технологій, допоможуть вивчити схеми поведінки покупців.

Доповнена реальність і поведінка – нові дослідження

Нове дослідження школи гуманітарних наук в Стенфорді виявило, що досвід доповненої реальності суттєво впливає на поведінку людей у ​​реальному світі. Навіть після того, як вони зняли гарнітуру, пише Engadget.12

Залучивши 218 учасників та пару окулярів AR, дослідники під керівництвом професора Джеремі Бейленсона провели три експерименти.13 Під час першого показали реалістичну 3D-людину на ім’я Кріс, що сидить на справжньому кріслі в кімнаті. Учасники повинні були виконувати завдання, поки Кріс «спостерігав». Експеримент показав, що учасникам було складніше зробити завдання, бо «за ними хтось стежив». Під час другого експерименту перевіряли, чи будуть учасники сідати в крісло, яке раніше займав Кріс. Попри те, що його вже не було, ніхто з учасників в AR-гарнітурі не сів у крісло. Знявши гарнітуру, 72% і далі уникали того крісла й сідали поруч.

«Те, що жоден із учасників із гарнітурами не зайняв місце, де сидів аватар, було невеликою несподіванкою, – коментує Бейленсон. – Ці результати підкреслюють, що AR інтегрується у фізичний простір, впливаючи на спосіб взаємодії з ним. Ефект триває навіть після зняття окулярів».

В останньому експерименті дослідники звели людину, яка носить AR-гарнітуру, з людиною без гарнітури. Вони поспілкувалися між собою. Потім той з пари, хто носив окуляри, розказав дослідникам, що менше відчував зв’язок зі своїм співрозмовником. «Ми виявили, що використання технологій доповненої реальності може змінити сприйняття місця і соціальну взаємодію з іншими», – пояснює Бейленсон. 

Доповнена реальність створює усім нам виклик на майбутнє: як ми зможемо порозумітися між собою, якщо у кожного своя реальність. Утім, можливо, цей виклик для нас зовсім і не новий.

0:00/0:00

Популярні статті

Стаття Суспільство — 27 березня

Як Росія завойовувала вплив у країнах Африки

Стаття Космос - 29 лютого

Куншткамера з Девідом Сперґелом про реліктове випромінювання, НАЯ (НЛО) та співпрацю з українськими науковцями

Стаття Пост правди - 25 березня

Пост правди, епізод 7: Анонімність в телеграмі