Стаття Технології — 10 листопада, 2021

Проєкт інтелект: Як ІТ-компанія MacKeeper повернула втрачену репутацію

ТЕКСТ:

ІЛЮСТРАЦІЇ: Каталіна Маєвська

Український антивірус MacKeeper, як колись американський McAfee, прославився своїми методами агресивного маркетингу. Але пройшовши дев’ять кіл пекла, компанія потрохи відновлює свою репутацію. Як український бізнес скористався правомірними на той час, але «сірими» маркетинговими стратегіями, чим за це поплатився і як зараз працює над репутацією, розберуться Сергій Купрієнко, Ольга Афанасьєва та Андрій Бродецький, ведучі подкасту «Проєкт Інтелект».

Стаття опублікована в межах «Проєкту Інтелект», що виходить за підтримки команди SQUAD.

Якщо ви виросли наприкінці 1990-х або на початку 2000-х років, то, мабуть, знаєте, що таке антивірус McAfee. Навіть доклавши героїчних зусиль, видалити його з комп’ютера було неможливо. Програма весь час просила заплатити за повну версію і дратувала вікнами, які постійно з‘являлися на екрані.

Засновник компанії, Джон Макафі, після коледжу працював у  NASA, General Electric, Siemens, Univac та Xerox. Тоді він змінював місця роботи то через пиятику, то через вживання наркотичних речовин1. Його зірковий час розпочався наприкінці 80-х, коли з’явились комп’ютерні віруси. Макафі вирішив створити антивірус і заснував свою компанію McAfee Associates.

Цей хлопець був доволі одіозним керівником. Секс-змагання, бої на мечах, скандальні висловлювання – усе це було його фішкою. Його дика поведінка відлякувала інвесторів і в якийсь момент стала проблемою для розширення компанії. Тож 1994 року Джона Макафі звільнили з власної компанії, яка після цього була змушена довгі роки працювати над відновленням репутації. 

Але через 15 років Макафі повернувся з помстою. Він записав ролик «How To Uninstall McAfee Antivirus»2, тобто «Як деінсталювати антивірус McAfee». Серед іншого, в ньому Макафі процитував гейтерські фрази на форумах, де писали, м’яко перефразовуючи: «Якого милого я не можу видалити цей бісовий антивірус з мого комп’ютера?» І дав еротично-наркотично-іронічну інструкцію про те, як деінсталювати антивірус компанії McAfee, яку її творець люто ненавидів.

У чомусь подібна слава спіткала й антивірусний продукт українських розробників MacKeeper3. Як і антивірус McAfee, Mackeeper зовсім недавно також було складно видалити. Ось саме ця компанія ще кілька років тому послуговувалася засобами агресивного маркетингу. Тож на неї подали колективний позов, зазначаючи, нібито програма змушувала користувачів платити за вирішення проблем, яких не існувало. Зрештою, справу виграли позивачі у 2014 році на суму два мільйони доларів.

Перш ніж ми докладно розберемо кейс, як MacKeeper втратив і повернув свою репутацію, з’ясуємо, що це за компанія. 

Її заснували у 2010 році випускники КПІ. Вони об’єднали кілька корисних для користувачів Apple  – з кібербезпеки, захисту приватності та оптимізації роботи комп’ютера. Зокрема це антивірус, антитрекер, блокування реклами, VPN, пошук однакових файлів. Уже наприкінці 2012 року їхня клієнтська база становила 740 тисяч користувачів. Однак агресивна дистрибуція призвела до хейту, судової тяганини і втраченої репутації. Але через кілька років команда MacKeeper почала інтенсивно працювати над покращенням своєї репутації, а у 2019 році їх поглинула компанія Clario Tech, після чого MacKeeper став одним з основних продуктів цієї компанії.

Зараз MacKeeper оновлюється, а розмір активної клієнтської бази, яка платить за цей продукт, становить 380 тисяч користувачів, що немало. Детальніше про MacKeeper та інші основні продукти Clario Tech нам розповів CMO – головний маркетолог компанії – Андрій Швець.

«Сек’юріті-компаній багато, але таких, які фокусуються насамперед на аудиторії , мало. У цьому – наша фішка. MacKeeper – це наш флагманський продукт. Ми досить серйозно вкладаємося в його сек’юріті-аспект. Наприклад, торік ми почали брати участь у міжнародних порівняльних тестах антивірусних продуктів. Зокрема, на AV-Comparatives ми отримали одні з найкращих оцінок, хоча вперше брали участь у цьому тестуванні. Це був певний розрив шаблону як для нас, так і для ринку. 

MacKeeper – це не лише антивірус. Ми розуміємо, що тепер сек’юріті – більше не про захист пристрою, а про захист конкретної людини. Бо зараз відбувається дуже багато атак на персональні дані. Тобто у вас можуть зламати пошту, акаунти соцмереж, банкінг, і це не завжди проблема самого пристрою, а проблема незахищеності онлайн-акаунтів, того, наскільки добре ви вмієте підбирати паролі й захищати свої приватні дані. Тому в довгій перспективі ми хочемо, щоб MacKeeper надавав повноцінний захист, що передбачає використання різних рішень. Наприклад, це можуть бути антивірус, VPN, identity protection (з англ./укр. захист ідентичності) тощо. І все це вже є в MacKeeper. Найближчим часом ми хочемо додати ще функцію антифішингу.

Наш новий продукт називається Clario. Його візія в тому, що ми хочемо дати один продукт, який буде захищати інтуїтивно. Якщо MacKeeper – це все-таки набір функціоналу, то в Clario ми намагаємося поєднати все в одному інтерфейсі, щоб користувачу не потрібно було розбиратися, щоб продукт сам захищав його проактивно».

Якщо повернутися до питання репутації, то є три проблеми, які призвели до втрати довіри користувачів. Перша – це агресивна та недоброчесна маркетингова стратегія. Наприклад, закупівля трафіку і залучення сайтів-посередників4, які пропонували користувачу встановити MacKeeper, стверджуючи, ніби комп’ютер під загрозою, а щоб його врятувати, варто встановити саме MacKeeper. 

Друга проблема – встановлення цілого пакету програм за замовчуванням разом з MacKeeper, які потім бомбардували користувачів тривожними повідомленнями про загрозу комп’ютеру, коли такої загрози не було.

Третя проблема – те, що видалити цей «рятівний софт» з першого разу було непосильною задачею. На це скаржилися сотні тисяч юзерів. До того ж він гальмував роботу самого комп’ютера. Зрештою, MacKeeper потрапив у список «потенційно небажаних програм» (A potentially unwanted program (PUP)), а MacWorld визначив програму як таку, що не викликає довіри. 

Андрій Швець прокоментував проблеми з репутацією так: «Значною мірою проблемою було те, що раніше MacKeeper дуже агресивно поширювали. Наприклад, так зараз працює компанія Parimatch. Не хочу сказати нічого поганого про неї, просто вона також дуже агресивно рекламується. Де б ви не були, ви бачите Parimatch — неважливо, чи ви в онлайні дивитеся якесь відео й бачите там рекламу Parimatch, чи ви просто на вулиці бачите автобус, який обклеєний їхньою рекламою. Років п’ять тому схоже працював і MacKeeper. Ми навіть провели дослідження: у якийсь момент безкоштовна версія MacKeeper була встановлена на кожному другому Mac у світі. Якщо ти працюєш у таких масштабах, то хейту буде багато. Бо коли людина постійно бачить твій продукт, а він їй не потрібен, негатив з’являтиметься». 

На думку тех-журналіста Андрія Бродецького, на зміну підходу до бізнесу могли вплинути й інші чинники, зокрема, зміна політики Apple: «Те, що антивіруси почали реагувати на MacKeeper як на небажане програмне забезпечення, – це, власне, величезний удар для росту компанії. До того ж змінилися часи й стандарти індустрії, зокрема політики Apple й App Store, які регулюють розробку й дизайн продуктів. З одного боку, таке регулювання сприяє тому, що продукція Apple добре захищена від шкідливого програмного забезпечення і безпечна, наприклад, для психіки дітей. З іншого боку, це закручування гайок, внаслідок чого розробка, дизайн і тестування продуктів потребують багатьох ресурсів. А це не завжди собі можуть дозволити невеликі стартапи».

Зміна політики платформ – це певне вікно можливостей, яке було відчиненим, а тепер зачинилося. Наприклад, Facebook став потужною машиною з поширення будь-якої інформації з доволі точним таргетуванням. Роками цим користувалися злочинці, пропагандисти тощо. Коли ж за це Facebook перепало на горіхи передусім від локальних американських регуляторів, компанія змінила свою політику, а вікно можливостей трішки прикрилося. Та поки воно було відкрите, на цьому встигли заробити доволі значні капітали. 

Так само у свій час скористався вікном можливостей MacKeeper. З точки зору етики бізнесові практики компанії справді були недобросовісними, хоча й не порушували закону. Але з точки зору бізнесу й прибутковості компанія мала успіх: вона скористалася цим вікном можливостей і заробила багато грошей. На думку Бродецького, такі кроки певною мірою виправдали себе, оскільки компанія все-таки змогла відновити свою репутацію й доволі добре почувається зараз. 

Крім цього, як зазначив Сергій Купрієнко, для MacKeeper трансформація бізнесу означала не просто ребрендинг компанії, а й серйозну роботу над самим програмним забезпеченням: «Для цього потрібно суттєво переписати кодову базу антивірусу.  Програми, які не пропускають продукти, що потрапили до чорного списку антивірусів, сканують їх не просто за назвою, а за лігатурами самого об’єкта. Тобто в тебе є здоровенний масив коду, який вже працює, як монстр, і кожний окремий блок, модуль цього коду має якусь поведінку, на яку тригериться антивірус. І щоб уникнути цього, потрібно переписати майже весь код».

Ба більше, як зауважила Ольга Афанасьєва, щоб трансформувати компанію, потрібно змінити команду чи принаймні мислення в команді: «Бо людина, яка звикла працювати в спільноті, де головною метою є заробляння коштів швидко, дешево і не якісно, навряд чи швидко навчиться мислити новими категоріями ведення бізнесу».

Та схоже, що минула слава ще довго переслідуватиме MacKeeper. Навіть якщо зараз загуглити назву програми, то серед перших результатів видачі будуть публікації про те, як видалити MacKeeper зі свого Mac. 

Відповідаючи на питання про конкурентів MacKeeper, Андрій Швець розповів нам, що в Україні є дві компанії, які займаються клінінг-рішеннями для MacOS. Це компанія MacPaw з продуктом CleanMyMac і Clario Tech з продуктом MacKeeper. На думку Андрія, його компанія і MacPaw пішли трохи різними шляхами, тому що MacKeeper робить більшу ставку на сек’юріті-аспект продукту. Сама конкуренція між ними є досить логічною, оскільки обидва продукти починали свій шлях як клінінг-продукти. І це нормально. Адже в конкуренції народжуються кращі продукти, зауважує Андрій. Однак наразі команда MacKeeper не вважає CleanMyMac прямим конкурентом. 

А втім, є й інші конкуренти – сек’юріті-компанії, які створюють продукти для різних платформ, не лише для MacOS. Це Norton, Malwarebytes, Airo. Тому з одного боку, конкурентів чимало, з іншого, MacKeeper має певний власний фокус.

Цікаво ж, чому команда Apple сама не зробить свій антивірус? На думку Андрія Бродецького, в Apple просто не бачать у цьому бізнес-резону. Як тільки вони захотіли б це зробити, таким компаніям, як MacKeeper та іншим, стало б скрутно. Адже, як ми знаємо, завдяки публікації численних внутрішніх документів і переписок Apple в ході судової тяганини з Epic Games, як писав Стів Джобс в одному з листів, вони люблять «перекривати кисень» конкурентам. 

Та поки MacKeeper має успіхи у відновленні репутації. Зокрема продукт пройшов сертифікацію Apple, отримав позитивні рецензії на спеціалізованих сайтах і високі оцінки під час незалежних тестувань (6 із 6 балів як за продуктивність, так і за захист під час AV-Test). Зараз на думку Macworld, MacKeeper змінив свій статус програми, яка не викликала довіри, та набрав три бали з п’ятьох із рекомендацією: «Чіткий та ефективний набір засобів безпеки та інструментів оптимізації, які добре справились із завданням, але з деяким фоновим впливом на продуктивність».

До того ж продукт MacKeeper отримав сертифікацію AppEsteem. Що це означає для компанії, пояснює Андрій Швець: «AppEsteem дає змогу розпізнати, де хороший, а де, наприклад, агресивний продукт. Одна з вимог AppEsteem — якщо якась програма сканує стан комп’ютера користувача, вона зобов’язана все, що насканувала безкоштовно, виправити також безкоштовно.

Ми почали співпрацювати з AppEsteem десь два роки тому і привели продукт у відповідність до всіх вимог. І це означає, що, по-перше, тепер у нас зараз дуже юзер-френдлі продукт. Він точно не агресивний і відповідає всім вимогам добросовісного маркетингу. А по-друге, AppEsteem синхронізується з антивірус-базами різних сек’юріті-продуктів. Тобто якщо в тебе є AppEsteem-сертифікація, то твоє програмне забезпечення автоматично не маркують як небажане».

Підписатися на Куншт

Корисна розсилка про науку.
Статті, відео і подкасти щотижня та без спаму.

У майбутньому команда MacKeeper планує вийти зі своїм продуктом в App Store, який бере 30% від продажу. На думку Андрія Швеця, це забагато, але вони працюють над цим, бо для них це великий етап з точки зору трансформації бізнесу. Якщо App Store схвалить офіційний вихід MacKeeper, то будь-які сумніви щодо якості продукту, на думку Швеця, будуть зняті.

За словами Андрія Бродецького, не всі компанії на хвилі змін змогли пристосуватися до нових умов та вимог часу, проте як вважає Сергій Купрієнко: «Якщо до зміни репутації підійти серйозно, то все вийде». Якісь з IT-компаній, що програли одну битву, можуть виграти цілу війну.

Підтримайте Куншт

Ставайте Друзями Куншт, отримуйте ексклюзивні бонуси та допомагайте нам бути незалежними
 

Посилання:

  1. Макафі та його залежності
  2. How To Uninstall McAfee Antivirus
  3. Сайт MacKeeper
  4. Маркетинг MacKeeper

Популярні статті

Стаття Суспільство — 27 березня

Як Росія завойовувала вплив у країнах Африки

Стаття Космос - 29 лютого

Куншткамера з Девідом Сперґелом про реліктове випромінювання, НАЯ (НЛО) та співпрацю з українськими науковцями

Стаття Пост правди - 25 березня

Пост правди, епізод 7: Анонімність в телеграмі