Блог — 03.07.19
    ТЕКСТ: Куншт
    Ілюстрації: Куншт
    Дайджест середи: від астероїда до бонобо

Електростанції, які працюють на викопному паливі, нагрівають планету. Плеєру Walkman виповнюється 40 років. З’явилися нові висновки спостережень за астероїдом Оумуамуа, якого деякі «розумники» навіть вважали космічним кораблем.

🌳 У Бразилії на державному рівні підтримують вирубку лісів?

Випадки вирубки лісів у бразильській частині Амазонії почастішали за правління президента Жаїра Болсонару, якого часто називають «бразильським Трампом». Супутникові дані свідчать про те, що кожної хвилини знищується частина лісу розмірами з футбольне поле. В інтерв’ю BBC News бразильський чиновник анонімно заявив, що уряд активно заохочує вирубку лісів і намагається дискредитувати діяльність департаментів, які відповідальні за моніторинг стану тропічних лісів. Тим часом уряд відкрито підтримує створення нових пасовищ для підтримки виробництва яловичини1.

🔥 Потужності, які працюють на викопному паливі, пришвидшують глобальне нагрівання

Електростанцій, які працюють на викопному паливі, занадто багато для того, щоб зберегти глобальне потепління від потепління нижче 1,5 ° C. Дослідники припускають, що нам також доведеться спинити багато старих заводів і фабрик.

«Якщо електростанції, фабрики, машини та будівлі, що спалюють викопне паливо, працюватимуть протягом усього терміну своєї експлуатації, вони майже напевно нагріють Землю більше, ніж на 1,5 градуса Цельсія (кліматична мета Паризької угоди), – підсумовує нове дослідження Стівен Дейвіс із Каліфорнійського університету, один із співавторів дослідження. – Ми хотіли знати, що станеться, якщо ми не будемо після 2018 року будувати потужностей, які використовують викопне паливо».

Щоб відповісти на це питання, Девіс і його колеги розглянули всі типи викидів від електричної, енергетичної, транспортної, житлової та комерційної інфраструктур за 2018 рік і врахували середній показник їх експлуатації. Склавши всі цифри докупи, дослідники оцінили загальний вуглецевий вплив обсягом у приблизно 658 млрд тонн CO2. Це на 78 мільярдів тонн більше, ніж Міжурядова група експертів з питань зміни клімату (МГЕЗК) визнала достатнім для того, щоб мати шанс (ймовірніть – 50%) стабілізувати температури на рівні 1,5°C потепління2.

🐒 Еволюційна дієта бонобо

Багатий на йод раціон карликових шимпанзе (бонобо), що населяють територію басейну річки Конго, може пояснити, як дієта доісторичних людей, які раніше мешкали в цьому регіоні, впливала на їхній розвиток та еволюцію виду загалом. Про це йдеться у роботі групи дослідників з Німеччини.

До раціону бонобо входять водні рослини з високим вмістом йоду, який є важливою речовиною для розвитку мозку та когнітивних здібностей. Аналіз харчування карликових шимпанзе показав, що певні рослини, які вони споживають, мають концентрацію йоду майже еквівалентну морським водоростям. Вчені припускають, що первісні люди, які колись населяли ці території, мали схожий раціон, що сприяло розвитку їхніх когнітивних здібностей. Споживання водних рослин могло сприяти задоволенню вимог йоду у гомінідів (родина ряду приматів, яка включає пітекантропа, неандертальця й сучасних людей), необхідного для еволюції їхнього мозку3.

💫 Ювілей першого портативного плеєра: 40 років тому з’явився Walkman

Сорок років тому світ змінився: з’явився Sony Walkman TPS-L2 – перший справжній портативний музичний плеєр. Він повністю змінив уявлення про те, як ми слухаємо музику.

Раніше також існували невеликі за габаритами бумбокси й радіоприймачі, але Walkman «зробив музику приватною». Перший Walkman працював із касетами. Потім Sony створила плеєр для CD-дисків Discman і програвач MiniDisc. Пізніше вони перетворилися на портативні медіапрогравачі, які Sony продає й досі.

Бренд Walkman з часом втратив популярність. Його місце зайняв iPod від Apple. Завдяки «яблучному» сервісу iTunes сотні чи тисячі пісень могли зберігатися в одній бібліотеці. Зараз Walkman популярний хіба серед фанатів супергеройського фільму «Вартові галактики». Але він, безумовно, став культовим винаходом4.

☄️ Астероїд Оумуамуа знову став об’єктом досліджень

Міжнародна група астрономів на чолі з Меттью Найтом, науковим співробітником відділу астрономії Університету Меріленда, провели детальний аналіз минулих спостережень (за грудень 2017 року) за астероїдом Оумуамуа і дійшли висновку, що це, можливо, не єдиний об’єкт, який подорожує між зоряними системами.

Вчені розглянули механізми, за допомогою яких Оумуамуа міг би вирватися зі своєї домашньої зоряної системи. Наприклад, об’єкт міг викинути газовий гігант, на кшталт Юпітера, що обертається навколо іншої зірки. Згідно з теорією, Юпітер, можливо, створив хмару Оорта (масивну оболонку малих об’єктів на зовнішньому краю нашої Сонячної системи) схожим чином. Деякі з цих об’єктів можуть подолати сонячну гравітацію і стати такими міжзоряними мандрівниками, як Оумуамуа. Можливо, Оумуамуа – перший із багатьох міжзоряних об’єктів, який вдалося побачити астрономам. Тож науковці сподіваються, що протягом найближчих 10 років, їм вдасться виявити більше подібних тіл.

Астрономи виявили астероїд Оумуамуа 19 жовтня 2017 року – це міжзоряний об’єкт із незвичайними характеристиками (сигароподібна форма, швидкість обертання, траєкторія), який пролетів через Сонячну систему. Минулого року астрономи з Гарвардського університету необережно висловилися, що Оумуамуа може пришвидшуватися завдяки Сонячному вітру, «або, можливо, це космічний корабель». Це породило безліч спекуляцій на тему прибульців у ЗМІ. Утім, Найт каже, що «гіпотеза про інопланетний космічний апарат – це цікава ідея, але наш аналіз показує, що існує безліч природних явищ, які могли б це пояснити»5.

Наука робить усе, щоб покращити людські життя. Ми любимо про це говорити й збирати довкола себе людей, яким подобається читати про науку. Приєднуйся до спільноти друзів!

ТЕКСТ: Куншт