Спалах — 05.11.20
    ТЕКСТ: Оксана Чередник
    Карантин для тварин

На початку епідемії COVID-19 ВООЗ якийсь час не наважувалася оголосити надзвичайний стан. Вважалося, що перші хворі заразилися від якихось місцевих екзотичних тварин, а передача вірусу від людини до людини можлива тільки під час надзвичайно близького контакту, як-от догляд за хворим.1 Втрата часу, вочевидь, сприяла блискавичному поширенню хвороби і призвела до додаткових смертей.

Сьогодні, коли ми стоїмо на порозі нової хвилі, виникають питання: з чим була пов’язана помилка ВООЗ? Яке походження має COVID-19? Чи можуть тварини хворіти на «людську» коронавірусну інфекцію? Чи передається вірус від тварини до людини і в зворотному напрямку? Як вберегти себе та домашнього улюбленця?

За підтримки Міжнародного Фонду «Відродження» та
    Європейського Союзу в рамках гуманітарної ініціативи «Людяність і взаємодопомога», ми створюємо окрему рубрику присвячену COVID-19. Її мета – культивувати критичне мислення та стійкість до маніпуляцій в медіа щодо теми пандемії.

Вірус тваринного походження

На сьогодні відомо сім видів коронавірусу людини, з них три смертельно небезпечних, що викликали епідемії, – SARS (2002-2004), MERS (2012, 2015, 2018) та COVID-19. Крім того, виявлено багато вірусів, що вражають тварин: свиней, коней, корів, верблюдів, собак, котів, тхорів, кроликів, птахів, мишей та кажанів.

Вчені вважають, що перші коронавіруси з’явилися ще 55 мільйонів років тому і розвивалися разом зі своїми носіями – птахами та кажанами.2 Саме ці теплокровні тварини визнані природним резервуаром коронавірусної інфекції.

Коронавірус дуже схильний до мутацій, тому час від часу «виривається» з тваринного середовища і вибухає новими епідеміями. Епідемія починається шляхом передачі мутованого вірусу людям або безпосередньо від кажанів (SARS, COVID-19), або через проміжну ланку (верблюдів у MERS).

COVID-19 – це третя така епідемія, що відрізняється від попередніх нижчою летальністю (2,8% проти 9,2% SARS та 37% MERS),3 але надзвичайно масштабною поширеністю. Якщо не проводити протиепідемічних заходів, один хворий заражає в середньому дев’ятьох людей.4

Тому під час попередніх епідемій рахунок уражених йшов на сотні, а сучасна пандемія веде рахунок хворих на десятки мільйонів. Так що за відносно невисокої летальності число загиблих вже перевищило мільйон.

Перший підозрілий на COVID-19 випадок у кошеняти

Перші випадки захворювання людей на коронавірусну інфекцію були зареєстровані у січні 2020 року. Спочатку дослідники думали, що первинне джерело – гігантський базар в Ухані, на якому продавалися різні екзотичні тварини.

Але пізніше виявилося, що схожі захворювання виникали набагато раніше – у листопаді 2019 року. Тому сьогодні висловлюються думки, що первинна передача вірусу людині від кажана трапилася в іншому місці, а вже потім інфекція була занесена на базар, де відбулося блискавичне поширення.

Одним із перших хворих був 25-річний викладач з Північного Вельсу, Коннор Рід, який близько року навчав дітей у китайській школі. Коннор мав дуже корисну звичку – він вів особистий щоденник, який і допоміг йому докладно розповісти про свою хворобу, яка почалася 25 листопада і тривала близько місяця.

Хвороба проходила в три хвилі. Перша хвиля нагадувала звичайну застуду і тривала чотири доби. Коннор Рід вирішив, що він вже одужав, але на п’ятий день стан критично погіршився, з’явився сухий кашель, біль у кістках та суглобах, а також біль у грудній клітці під час дихання.

На дев’ятий день хвороби викладач помітив, що захворіло його улюблене кошенятко. Воно стало млявим і відмовилося від їжі. На одинадцятий день, коли Коннору стало трохи легше, звірятко померло. На дванадцятий день почалася остання хвиля хвороби, яка надовго вклала Ріда в ліжко.

Йому діагностували пневмонію. Лише на дев’ятнадцятий день до хворого повернулася можливість відчувати запахи, на двадцять четвертий він наважився написати, що нарешті починає одужувати.

Коли з’явилися перші тести, Рід з огляду на дуже схожі симптоми інфекції пройшов аналізи. І результат був позитивним. На жаль, визначити, від чого загинуло кошеня, вже не було можливості.

Щоденник було опубліковано в ЗМІ.5 Оповідання викликало багато питань у читачів. Головне: чи може хвороба передаватися від людини домашнім тваринам і навпаки, та як цьому запобігти.

Доведені випадки зараження домашніх улюбленців COVID-19

Перший доведений випадок передачі COVID-19 від людини до кішки зареєстровано в Бельгії 27 квітня. Господар «привіз» хворобу з Північної Італії і хворів близько тижня, коли у домашнього улюбленця з’явилися перші ознаки інфекційної хвороби: діарея, блювота, слабкість, проблеми з диханням.

Занепокоєний власник надіслав матеріали (кал та блювоту) на аналіз. Лабораторне дослідження виявило у тваринки вірус ідентичний до вірусу господаря. Попри відносно тяжкий перебіг захворювання, через дев’ять діб кішка одужала.6

Перші два випадки захворювання COVID-19 у собак зареєстровано у Гонконгу. У першої собаки не було симптомів захворювання, тварина була поважного віку (17 років) і загинула через два тижні після аналізу. Точна причина смерті залишилася невідомою, тому що господар відмовився робити розтин.7

Друга собака, німецька вівчарка, показала позитивний тест, але не мала симптомів захворювання. Тварина пройшла карантин і видавалася абсолютно здоровою на момент заключного обстеження.8

Перший випадок смерті собаки від COVID-19 зареєстровано у США. У середині квітня семирічна німецька вівчарка Бадді несподівано почала задихатися, тест на вірус виявився позитивним. Тварина загинула у липні. Розтин виявив лімфому – злоякісне захворювання крові, яке, вочевидь, зробило тварину більш сприятливою до інфекції, ускладнило перебіг хвороби та призвело до смерті.9

COVID-19  у свійських та диких тварин

Лабораторні досліди показали, що найбільш сприйнятливі до COVID-19 тварини – це коти та тхори, собаки значно менш сприйнятливі до інфекції, є дослідницькі дані про сприйнятливість свиней, курей та качок, але за межами лабораторії жодного такого випадку не зафіксовано.10

Перший випадок захворювання диких тварин зареєстровано у зоопарку Бронкса (США). Амурські тигри та леви заразилися від хворого на коронавірусну інфекцію наглядача.

Зараження, найімовірніше, трапилося повітряно-крапельним шляхом. Відстань між наглядачем та тваринами була невеликою – між ними був бар’єр, який легко пропускав заражене повітря.

У чотирилапих хворих погіршилося самопочуття, вони втратили апетит, з’явився нежить, погіршилося дихання. Тести показали позитивний результат на COVID-19. Усі тварини перехворіли без ускладнень і одужали.11

COVID-19  у тваринництві

У квітні 2020 року в Нідерландах закрили на карантин дві ферми, що вирощували норок. Тварини мали проблеми з диханням, що викликало підозру на вірусну пневмонію. Ферми перебували в епіцентрі вогнища COVID-19, тому дослідники припускають, що тварини заразилися від хворих наглядачів.12

Керівництво Нідерландів ухвалило рішення про знищення норок на заражених фермах після того, як було доведено, що двоє чоловік заразилися під час догляду за тваринами. Тільки 6 червня на одній із ферм отруїли газом 1500 тварин.13 Також вирішили закрити усі ферми у 2021 році (раніше це планувалося зробити у 2024 році).

Такі жорсткі заходи не змогли зупинити поширення епідемії серед тварин. На початок жовтня в Нідерландах загинуло близько 440 тисяч материнських осіб та 2.2 мільйона дитинчат норок. Хворобою охоплено близько половини норкових ферм Нідерландів.14 Дослідники шукають пояснення, зокрема кримінальні (навмисне зараження норок господарями або екологічними активістами), але причина провалу профілактичних заходів залишається невідомою.

Епідемія серед норок поширилася на сусідню з Нідерландами Данію. Другий за значенням світовий експортер норкового хутра станом на жовтень втратив 2.5 мільйона норок. Повідомляється про десятки тисяч загиблих від коронавірусної пневмонії та знищених під час профілактичних заходів норок на фермах США та Іспанії.15

Як вберегти себе та домашнього улюбленця

У США повідомляють про десятки випадків зараження котів та собак від людини. Так само, як і в людей, захворювання у домашніх улюбленців може проходити в різній формі – від безсимптомних форм до поліорганної недостатності, що призводить до смерті. На прогноз впливають вік та супутні хвороби.

Оскільки жодного випадку передачі COVID-19 від тварини до людини не зареєстровано, засоби профілактики власників тварин – стандартна трійця: дотримання соціальної дистанції з іншими людьми (два метри), регулярне миття рук щонайменше 20 секунд, носіння маски (ускладнює взаємну передачу, якщо цієї поради будуть дотримуватися всі довкола).

Щоб вберегти домашнього улюбленця, дотримуйтеся таких правил:

1. Не вигулюйте собак в місцях підвищеного скупчення людей.

2. Котиків як найбільш сприйнятливих до інфекції тварин на час епідемії краще тримати вдома й обмежити їхній контакт зі сторонніми людьми.

3. Якщо у вас декілька тварин, улюбленця із симптомами хвороби потрібно ізолювати від інших (захворювання не передається від тварини до людини, але є випадки підозрілі щодо зараження улюбленців одне від одного).

4. Якщо у вас з’явилися симптоми ГРВІ, носіть маску й уникайте тісного контакту з улюбленцем (за можливості, краще самоізолюватися).

Увага! Не має даних про передачу вірусу тваринам через шкіру та шерсть, тому не варто протирати лапки дезінфекційними засобами. Це може спричинити алергію, токсичний дерматит або отруєння (за умови потрапляння токсичних речовин у шлунковий тракт під час вилизування).

Попри безліч «мімішних» зображень домашніх улюбленців у масках, не треба вживати щодо тварин ці засоби безпеки. Маски для котів та собак не пройшли клінічні випробування. Ветеринари вважають, що така профілактика принесе більше шкоди, ніж користі вашому улюбленцю.

Перші легенди: любителі котиків хворіють рідше і в легшій формі

Ще навесні в соціальних мережах можна було знайти цікаву гіпотезу: люди, які тримали вдома домашніх тварин, особливо котів, хворіють рідше, а інфекція проходить у них в легшій формі. Гіпотеза обґрунтовувалася «імунізацією» господарів «котячим» коронавірусом, який мав перехресний імунітет з COVID-19.

Гіпотеза потрапила в газети та рознеслася по світу завдяки лікарю Сабіні Олекс-Кондор, що працювала у Мадриді. Вона в одному з інтерв’ю припустила, що легкий перебіг частіше спостерігається у пацієнтів, що мають домашніх тварин.17 У відповідь в наукових джерелах було видано статті, де повідомлялося, що співвідношення між володінням домашніми тваринами та наявністю легкого перебігу COVID-19 наразі не виявлено.18

Поява такої гіпотези має глибоке коріння. Найпершою вакциною людство зобов’язане корові (Едвард Дженнер, 1796 рік). Звідси і назва, яка в буквальному перекладі з латини означає «коров’ячий» (від vacca – корова). Наукова медицина скористалася народним досвідом, який свідчив, що людина, яка переносила більш легку коров’ячу віспу, ніколи не захворювала на смертельно небезпечну натуральну віспу.

Ми не знайшли статистики захворюваності у власників котів. Але, на жаль, ця гіпотеза навряд чи могла б підтвердитися статистичними даними. Річ у тім, що близько 15% щорічних ГРВІ становлять коронавірусні інфекції, які протікають відносно легко (нежить, легка лихоманка, інколи – діарея).19

Набутий до цих вірусів імунітет зберігається всього декілька місяців, тому навряд чи варто очікувати чудес від «котячого» вірусу, якщо він справді передається від кішки людині (таких доказів ми не знайшли).

Матеріал підготовано за підтримки Міжнародного Фонду «Відродження» та Європейського Союзу в рамках гуманітарної ініціативи «Людяність і взаємодопомога». Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження» та Європейського Союзу.

ТЕКСТ: Оксана Чередник