Стаття Погляд — 10 червня, 2019

Дайджест вівторка: хімічна катастрофа в Україні й новий ровер в NASA

ТЕКСТ:

ІЛЮСТРАЦІЇ: Куншт

Куншт запускає в тестовому режимі щоденний дайджест новин про науку й технології, щоб наші читачі завжди тримали руку на пульсі останніх подій.

В Україні вже два дні обговорюють хімічну катастрофу, у NASA активно працюють над новим ровером та відкриває космічну станцію для приватних місій, норвезькі вчені підтвердили зв’язок захворювання ясен з Альцґаймером, а Huawei святкує «дружбу» з Росією.

🧪 Отрута в річці

У річку Рось поблизу села Збаржівка потрапили отруйні речовини. Це сталося внаслідок аварії 9 червня:  вантажний мікроавтобус з’їхав у ставок та загорівся. Близько 800 літрів пестицидів та стимуляторів росту сільськогосподарських рослин потрапили у воду. Умань і Білу Церкву відімкнули від водопостачання – наразі міста використовують резервну воду.

10 червня на брифінгу щодо катастрофи повідомили, що концентрація небезпечних речовин не перевищує гранично допустимих норм. Крім того, побоювання, що у воду потрапив небезпечний інсектицид, не справдилося. Проте у місці, де відбувся вилив, доступ до водойми обмежили, а місцевим жителям привезли питну воду1.

🚀 Mars 2020

Фахівці Лабораторії реактивного руху NASA (JPL) готують ровер Mars 2020 до запуску наступного року. У чистій кімнаті High Bay 1 встановили веб-камеру, яка веде безперервну трансляцію роботи інженерів і технічних фахівців, що працюють з марсоходом. А з понеділка по четвер о 2:00 і 21:00 проводять чат між глядачами й командою Mars 2020.

Інколи фахівці JPL можуть працювати в інших частинах чистої кімнати або над іншими об’єктами, тому під час трансляції не завжди щось відбувається. Також NASA попереджає, що камера може періодично вимикатися на технічне обслуговування або через технічні проблеми.

Запуск місії Mars 2020 заплановано на 17 липня 2020 року з мису Канаверал у Флориді, а посадка на поверхню планети має відбутися 18 лютого 2021 року. Ровер працюватиме на Червоній планеті 687 днів (один марсіанський рік). Там він шукатиме можливі сліди мікроорганізмів, вивчатиме геологічні й кліматичні процеси на Марсі2.

🦷 Гігієна ротової порожнини понад усе!

Дотримання гігієни ротової порожнини не тільки зменшує ризик розвитку хвороб зубів та ясен, але й у результаті мінімізує ймовірність розвитку хвороби Альцгеймера. Норвезькі вчені з університету Берґена на рівні ДНК встановили прямий зв’язок між розвитком Альцгеймера та бактерією, що викликає гінгівіт.

Гінгівіт – це запальне захворювання тканини ясен, спричинене мікроботворною флорою порожнини рота, яка виникає при недостатній гігієні. Сама по собі бактерія Porphyromonas gingivalis – причина гінгівіту – не викликає хворобу Альцгеймера, проте її присутність значно підвищує ризик розвитку захворювання і також сприяє швидкому прогресуванню захворювання. Бактерія здатна легко мігрувати з ротової порожнини до мозку. Там вона виділяє певні ензими – прискорювачі біохімічних реакцій, які здатні знищувати нервові клітини мозку.

У норвезькому досліджені взяли участь 53 особи з хворобою Альцгеймера, у 96% з них були виявлені ензими бактерії гінгівіту. Це дає вченим можливість пошуку нових шляхів подолання хвороби Альцгеймера3.

🇨🇳 Від Huawei з любов’ю

Huawei підписала угоду з російською телекомунікаційною компанією МТС про розробку мобільної мережі 5G. Запуск запланований на 2019-2020 роки. Угоду підписали під час зустрічі між президентом Росії Володимиром Путіним і китайським лідером Сі Цзіньпіном.

Усе це відбувається на фоні серйозного конфлікту між урядом США та Huawei, коли компанію визнали загрозою для Америки. Адміністрація Трампа заборонила американським компаніям продавати високотехнологічне обладнання Huawei через підозри, що остання передає секретні дані Китаю4.

Більше про китайсько-американський скандал читайте у статті «Війна за хвилі»

🛸 NASA планує відкрити Міжнародну космічну станцію для приватних місій

Одна ніч на МКС для приватних компаній та космічних туристів коштуватиме 35 000 доларів. Проте вартість квитка у два кінці, очевидно, буде дорожчою, адже до космічної станції ще потрібно дістатися. Допомогти з цим зможуть такі компанії, як-от SpaceX, Virgin Galactic, Blue Origin. У вартість в 35 тисяч буде входити ліжко, кисень, вода, інтернет та можливість користуватися туалетом. Ба більше, приватні компанії зможуть прилітати на МКС для знімання реклами, або кіно. В NASA навіть розглядають можливість додати модуль до станції, власником та керівником якого буде приватна компанія.

Навіщо це NASA? Минулого року адміністрація Дональда Трампа запропонувала припинити фінансування МКС наприкінці 2024 року і перейти на комерційні альтернативи (якої досі немає). NASA витрачають від 3 до 4 мільярдів доларів на рік на утримання МКС. Головний фінансовий директор NASA, Джеф Девіт (Jeff DeWitt), стверджує, що ініціатива відкрити МКС для приватних місій «зовсім не для отримання прибутку», але гроші можуть піти на компенсацію витрат на утримання станції та на інші проекти агентства5. Тож тим, хто мріє полетіти в космос, варто вже починати збирати!

1. Що сталося на річці Рось?
  2. Майбутній марсохід